چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
قدرت جذب سرمایه منطقه ويژه خلیج‌فارس
21 خرداد 1401 - 15:48
شناسه : 28816
معاون مالی و اقتصادی منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس گفت: منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس در سال 1400، از نظر جذب سرمایه‌گذاری بسیار درخشان عمل کرده و رشد جذب سرمایه‌گذاری در این منطقه، علی‌رغم همه تحریم‌ها و به دلیل پتانسیل‌های موجود در منطقه، بالا بوده است.
ارسال توسط : منبع : روابط‌عمومی منطقه ویژه خلیج‌فارس
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، عبدالعظیم نجیبی فینی معاون مالی و اقتصادی منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس، اظهار داشت: سال پیش رو برای منطقه ویژه خلیج‌فارس از لحاظ کاری بسیار مطلوب است؛ زیرا سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، مبلغی نزدیک به ۸۰۰ میلیارد تومان به بحث زیرساختی منطقه اختصاص داده و در حال حاضر، مناقصات پروژه‌ها روند برگزاری خود را طی می‌کنند و با توجه به استحکام‌بخشی به زیرساخت‌ها سرمایه‌گذار با علاقه بیشتری در منطقه حضور پیدا خواهد کرد.

وی افزود: منطقه ویژه خلیج‌فارس به دلیل دارا بودن عنوان منطقه ویژه اقتصادی، پتانسیل‌هایی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند که این مزیت‌ها هم از نظر جغرافیایی یعنی دسترسی به آب‌های آزاد و هم از نظر قانونی، قابل توجه هستند. طی سال‌های اخیر با توجه به اطلاع‌رسانی‌هایی که از سوی این منطقه برای معرفی پتانسیل‌ها و مزایای این منطقه صورت گرفت، توانستیم آمار مطلوبی را از نظر تعداد و ارزش سرمایه‌گذاری به ثبت برسانیم.

فعالیت‌های انجام شده در منطقه ویژه

معاون مالی و اقتصادی منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس، گفت: برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، باید ابتدا زیرساخت‌های اساسی را برای حضور آن‌ها فراهم کرد تا آن‌ها نیازی به صرف هزینه اضافی برای تامین زیرساخت‌های مورد نیاز خود از جمله آب، برق، گاز و راه‌های دسترسی نداشته باشند. به همین دلیل، سرمایه‌گذاران همواره در مناطقی حضور پیدا کرده که پتانسیل‌های بیشتری داشته باشند. منطقه ویژه خلیج‌فارس که از دهه هشتاد شروع به فعالیت کرد، به تدریج زیرساخت‌های خود را برای حضور گسترده سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی مهیا کرده و به محل جذب سرمایه‌گذاری به خصوص در حوزه صنایع معدنی و فلزی تبدیل شده است.

نجیبی فینی با اشاره به اقدامات زیرساختی منطقه ويژه، بیان کرد: مهم‌ترین اقدامی که در رابطه با ایجاد جذابیت برای حضور سرمایه‌گذاران جدید در منطقه ویژه خلیج‌فارس صورت دادیم، ایجاد زیرساخت‌ها بوده است. به همین دلیل نیز، یک شرکت احداث زیرساخت با سهامداری شرکت‌های مستقر در منطقه ایجاد کردیم که این شرکت چالش پساب فاضلاب بندرعباس را حل کرده و با انتقال پساب تصفیه شده به منطقه ویژه، مشکل تامین آب شرکت‌های موجود و نیز طرح‌های آتی حل شده است. هم‌اکنون در بسیاری از مناطق کشور، یکی از دغدغه‌های بسیار مهمی که برای صنایع انرژی‌بر مطرح می‌شود، همین تامین آب است. پروژه آب‌رسانی از پساب فاضلاب‌ها به صنایع آغاز شده است و حدود دو سال دیگر ۱۱۰ هزار مترمکعب پساب قابل‌ استفاده در منطقه وجود خواهد داشت.

بندرعباس شهری توریستی است، اما به علت پساب شهر، بوی نامطبوعی سراسر شهر را فراگرفته بود که با همت و ساماندهی پساب بندرعباس توسط منطقه ویژه خلیج‌فارس، بوی فاضلاب مزاحم مردم شهر و مسافران نخواهد شد و در آینده‌ای نزدیک منطقه توسعه گسترده‌ای خواهد داشت. در خصوص تامین برق، طرح‌های بزرگ که نیازمند به تامین بالای انرژی هستند، همانند ستاره سیمین یا فولاد هرمزگان، باید خود توانایی تامین برق را داشته باشند.

وی در خصوص احداث پل ارتباطی سایت شمالی به سایت توسعه منطقه ویژه، یادآور شد: برای سایت توسعه، دیوار پیرامونی به طور کامل احداث شده و هم‌اکنون اقدامات اولیه برای احداث پل دسترسی در حال انجام است. این پل مسیر دسترسی را کوتاه می‌کند و سایت قدیمی نیز به سایت توسعه وصل می‌شود. این پل به طول  ۴۰۰ متر بوده و تردد را برای تاسسیات آب و برق آسان کرد که سبب ایجاد یکپارچگی می‌شود. با احداث این پل، شرکت‌های مستقر در سایت شمالی نیز دسترسی راحت‌تری برای حمل‌ونقل به اسکله دارند. حدود ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار جهت تکمیل زیرساخت‌ها برای سایت توسعه در نظر گرفته شده است. با این اعتبار، ایستگاه گاز در سایت توسعه و راه‌های دسترسی نیز تکمیل خواهد شد.

معاون مالی و اقتصادی منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس در خصوص موفقیت‌های کسب‌ شده در سال ۱۴۰۰، گفت: طی سال گذشته، شاهد رشد افزایش دلاری صادرات بودیم. در زمینه تاسیسات و بهره‌برداری نیز منطقه ویژه عملکرد خوبی داشت و موفق به بومی‌سازی بسیاری از کالاها شدیم و در زمینه زیرساخت‌های منطقه در خصوص تامین برق مطالعات خوبی صورت گرفت.

گسترش ارتباط با دانشگاه و دانش‌بنیان‌ها

نجیبی فینی در ادامه از ارائه بسته‌های پیشنهادی مناسب سرمایه‌گذاری در پروژه‌های منطقه خبر داد: به‌ زودی بسته‌های پیشنهادی مناسب سرمایه‌گذاری در پروژه‌های صنایع فعال در منطقه تهیه می‌شود و به متقاضیان سرمایه‌گذاری ارائه خواهد شد. هم‌اکنون، این طرح با همکاری دانشگاه هرمزگان در مرحله مطالعاتی است.

وی در خصوص همکاری‌های بیشتر با دانشگاه هرمزگان، اعلام کرد: معتقد هستیم دانشگاه‌ها مشاور ارزان‌تری برای صنایع هستند و بر اساس تجربه مثبت کشورهای دیگر، ارتباط متناسب دانشگاه‌ها با صنایع، سبب پیشرفت بیشتر می‌شود. هم‌اکنون دانشگاه هرمزگان پروپوزالی در خصوص مدیریت سبز انرژی تهیه کرده که مشغول بررسی آن هستیم.

معاون مالی و اقتصادی منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس در پایان به تمهیداتی قابل ارائه به شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره و خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان در صورت مراجعه به منطقه ویژه خلیج‌فارس، می‌توانند از امکان پیش‌پرداخت کم و اقساط بلندمدت بهره‌مند شوند. برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان این آمادگی را داریم که با بانک‌ها برای ارائه تسهیلات رایزنی کنیم. همچنین امکان اتصال شرکت‌های دانش‌بنیان به شرکت‌های فولادی و پتروشیمی بزرگ نیز وجود دارد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.