سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 14 May , 2024 ساعت ×
قدم در راه سودآوری
26 خرداد 1400 - 15:11
شناسه : 13814
معاون مالی و اقتصادی شرکت فولادمبارکه مطرح کرد؛ بازدهی دارايی‌ها را می‌توان شاخصی مناسب برای توصيف عملکرد سودآوری يک سازمان معرفی کرد. با توجه به ارزش افزوده محصولات فولادی، توسعه زنجيره ارزش و حرکت به سمت توليدات نهايی امری کليدی در سودآوری واحدهای فعال در اين عرصه به شماره می‌آيد. شرکت فولاد مبارکه اصفهان، به عنوان بزرگ‌ترين واحد فعال در صنعت فولاد کشور، توانسته است در سال‌های اخير با اتخاذ سياست‌های مناسب در زمينه مديريت دارايی‌های جاری و ثابت خود، بازدهی دارايی‌هايش را به ميزان قابل‌توجهی افزايش دهد.
ارسال توسط : نویسنده : محسن رضیعی منبع : ماهنامه اخبارفلزات
پ
پ

با در نظر گرفتن مزیت‌های تولید فولاد در کشور، که تقریبا در تمامی نهاده‌های اساسی از جمله معادن سنگ‌آهن، سوخت و نیروی انسانی آماده‌به‌کار وجود دارد، از یک سو و مزیت‌های حمل‌و‌نقلی شامل دسترسی به آب‌های آزاد از سوی دیگر، می‌توان با مدیریت صحیح زنجیره تامین مواد اولیه، توسعه متوازن چرخه زنجیره ارزش فولاد، توسعه بندرهای کشور و همچنین توسعه ظرفیت حمل‌ونقل ریلی کشور، محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر و قابل‌رقابت در سطح بازارهای بین‌المللی تولید و عرضه کرد. همچنین توجه به تولید محصولات ویژه از طریق ارتقای تکنولوژی تولید می‌تواند منجر به افزایش سودآوری صنایع فولادی کشور در مقایسه با شرکت‌های بزرگ جهان شود و افزایش بازدهی دارایی‌ها و افزایش بهره‌وری را به همراه داشته باشد.

از جمله عوامل تاثیرگذار بر افزایش بازده دارایی‌های جاری و ثابت شرکت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• مدیریت سرمایه در گردش از طریق مدیریت موثر وجوه نقد، موجودی مواد اولیه و کالا و بدهی‌های جاری؛

• بهبود زنجیره تامین مواد اولیه و تجهیزات به منظور تولید اقتصادی؛

• ارتقای راندمان تولید و کاهش ضایعات به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌های ایجادشده؛

• افزایش بهره‌وری نیروی انسانی برای مدیریت هزینه‌ها؛

• افزایش کیفیت محصولات به منظور توسعه بازار فروش محصولات؛

• ایجاد ساختار مناسب برای حفاظت و نگهداری از دارایی‌ها؛

• تسریع در تکمیل طرح‌های توسعه به منظور بهره‌برداری و افزایش تولید.

مديريت بازارهای داخلی، زمينه‌ساز توسعه صنعت فولاد

یکی از اهداف استراتژیک شرکت، ارزش‌آفرینی برای سهام‌داران از طریق افزایش درآمد و ارتقای بهره‌وری است. بنابراین مدیریت موثر دارایی‌های جاری و ثابت منجر به بهبود عملکرد عملیات تولید و افزایش سودآوری و به تبع آن در بلندمدت منجر به افزایش ارزش شرکت خواهد شد. از جمله رویکردهای مدیریتی موثر در زمینه مدیریت دارایی‌های جاری می‌توان به مدیریت موثر وجوه نقد، تامین منابع مالی با کمترین هزینه و استفاده از ابزار‌های نوین تامین مالی به منظور کاهش ریسک و همچنین کاهش هزینه مالی شرکت اشاره کرد. شرکت فولاد مبارکه نیز به منظور کاهش ریسک مالی، در صدد انتشار اوراق صکوک اجاره برای تامین نقدینگی سرمایه در گردش مورد نیاز است. همچنین از جمله رویکرد‌های مدیریتی موثر در زمینه مدیریت دارایی‌های ثابت می‌توان به مدیریت اثربخش تجهیزات عملیاتی، مدیریت نگهداری و تعمیرات و مدیریت موجودی مواد اولیه و قطعات یدکی اشاره کرد که موجب کاهش ضایعات و کاهش توقفات تولید می‌شود و در نهایت منجر به استفاده حداکثری از ظرفیت خطوط تولید می‌گردد که نتیجه آن افزایش بازدهی دارایی‌ها و همچنین افزایش بهره‌وری خواهد بود.

در حال حاضر، تفاوت زیادی بین قیمت‌های بازار با قیمت‌‍‌های عرضه‌شده در بورس کالا وجود دارد و اِعمال کنترل دستوری قیمت در بورس کالا و ایجاد مشکل در مکانیسم عرضه و تقاضا باعث ایجاد رانت غیراقتصادی می‌شود که در این بین، سفته‌بازان و دلالان از تفاوت بین قیمت‌های عرضه‌شده در بورس کالا و حاشیه بازار نهایت بهره را می‌برند. بنابراین، در صورتی که دولت قیمت‌گذاری دستوری را کنار بگذارد و به سازوکار بورس کالا توجه کند، شاهد کاهش التهاب و ایجاد تعادل در بازار خواهیم بود. از طرف دیگر، اتخاذ سیاست‌های حمایتی از جانب دولت به منظور تامین پایدار مواد اولیه و بهبود فضای کسب‌وکار موجب کاهش بهای تمام‌شده محصولات فولادی و در نهایت سبب بهبود شرایط تولید در صنایع پایین‌دستی می‌شود.

همان‌طور که در نمودار شماره ۱ (روند سود خالص شرکت در سال‌های اخیر) مشاهده می‌شود، سود خالص شرکت طی پنج سال گذشته رشد قابل‌توجهی داشته است. این افزایش، ناشی از افزایش مقدار تولید و فروش به دلیل بهره‌برداری از طرح‌های توسعه شرکت است، به نحوی که مقدار فروش محصولات شرکت از ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال ۱۳۹۵ به ۷میلیون و ۸۵۰ هزار تن در سال ۱۳۹۸ افزایش یافته است. از طرف دیگر، افزایش نرخ فروش محصولات و همچنین افزودن تولید و عرضه محصولات ویژه (تختال گاز ترش و شیرین، ورق رنگی با کاربرد لوازم خانگی و ورق خودرو) در سبد کالای تولیدی فولاد مبارکه و مدیریت موثر هزینه‌ها در شرایط سخت تحریم منجر به بهبود پایدار سودآوری شده است.

نسبت گردش دارایی‌ها میزان تاثیرگذاری گردش دارایی‌ها را در افزایش درآمد شرکت نشان می‌دهد. همان‌طور که در نمودار شماره ۲ (روند گردش دارایی‌های شرکت فولاد مبارکه) دیده می‌شود، روند روبه‌رشد نسبت گردش دارایی‌ها به‌خوبی بیانگر تاثیر مثبت افزایش دارایی‌ها بر افزایش درآمدهای شرکت و استفاده بهینه از دارایی‌هاست.

رشد سودآوری در شرکت فولاد مبارکه

در صنایع فولادی، سهم عمده دارایی‌های جاری را موجودی مواد اولیه و قطعات یدکی تشکیل می‌دهد. افزایش سطح موجودی‌ها در سال‌های اخیر عمدتا ناشی از افزایش نرخ سنگ‌آهن، گندله و الکترود‌ گرافیتی بوده است. روش تولید فولاد در کشور عمدتا بر  پایه روش قوس الکتریکی است که با توجه به تولید نشدن الکترود‌ گرافیتی در کشور و وابستگی به تامین‌کنندگان خارجی و همچنین افزایش هزینه الکترود گرافیتی ناشی از نرخ الکترود (افزایش نرخ هر کیلوگرم الکترود گرافیتی از ۱۴ هزار تومان در سال ۱۳۹۵ به ۱۴۶ هزار تومان در سال ۱۳۹۸) و افزایش نرخ تسعیر ارز، تامین پایدار و اقتصادی آن با چالش مواجه شد و این امر منجر به اتخاذ سیاست ذخیره‌سازی الکترود گرافیتی در شرکت فولاد مبارکه شد و این امر موجب افزایش هزینه‌های تامین مالی و متورم شدن موجودی مواد و کالا شده است.

فولاد مبارکه، به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات فولادی، همواره با رویکرد حمایت از صنایع داخلی و پایین‌دستی و تامین حداکثری نیاز تولیدکنندگان برای تضمین اشتغال و توسعه تولید در کشور، فروش اعتباری محصولات خود را با استفاده از ظرفیت تامین نقدینگی از سوی بانک‌های کشور در دستور کار قرار داده و این امر موجب افزایش حساب‌های دریافتنی تجاری شرکت شده است.

گردش دارایی‌های ثابت بیانگر میزان تاثیرگذاری این دارایی‌ها بر درآمد شرکت است. روند ایجاد طرح‌های توسعه و افزایش ظرفیت های تولید، از زمان آغاز بهره‌برداری تاکنون ادامه داشته است، به نحوی که ظرفیت تولید فولاد خام در گروه فولاد مبارکه از ۲٫۴ میلیون تن در سال ۱۳۷۲ به ۱۰٫۳ میلیون تن در سال ۱۳۹۸ رسیده است. اجرای به‌موقع طرح‌های توسعه در شرکت منجر به افزایش ظرفیت کمّی و کیفی محصولات فولادی و در نهایت منجر به پویایی صنعت کشور، افزایش اشتغال‌زایی و کاهش نیاز به واردات می‌شود. بر همین اساس، پروژه احداث نورد گرم شماره ۲ برای تولید ورق‌های مورد نیاز صنایع لوازم خانگی و بخش مهمی از ورق مورد نیاز صنعت خودروسازی کشور در دست احداث است که با شرایط تحریم‌های بین‌المللی، با دشواری‌های زیادی همراه شده، ولی با تکیه بر تخصص نیروهای داخلی و تجربه موفق بومی‌سازی فولاد مبارکه در این حوزه، اجرای آن امکان‌پذیر است. در نمودار شماره ۳، روند افزایشی نسبت گردش دارایی‌های ثابت نشان داده شده و به‌خوبی بیانگر تاثیر مثبت افزایش دارایی‌های ثابت (تکمیل پروژه‌ها و طرح‌های توسعه) طی سال‌های اخیر بر افزایش درآمدهای شرکت و استفاده بهینه از دارایی‌هاست.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.