پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024 ساعت ×
قیمت‌گذاری بالا و بازارسازی مواد اولیه؛ مهم‌ترین چالش‌های صنعت آلومینیوم
29 بهمن 1399 - 14:15
شناسه : 7358
دبیر و عضو هیات‌مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران گفت: علی‌رغم تولید زیاد آلومینیوم، قیمت آن در بازار بالاتر از قیمت صادراتی است که هم باعث رکود در بازار داخلی می‌شود و هم زمینه جایگزینی کالاهای دیگر مانند پنجره‌های upvc آلومینیوم را به وجود می‌آورد.
ارسال توسط : منبع : ایراسین
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، آریا صادق نیت حقیقی دبیر و عضو هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در خصوص تاثیر رشد تولید آلومینیوم بر روی این صنعت اظهار داشت: تولید آلومینیوم نسبت به مدت مشابه در سال قبل حدود ۶۹ درصد افزایش داشته است که عمده دلیل این رشد به خاطر قرار گرفتن مجتمع سالکو، کارخانه جاجرم در مدار تولید و بازگشت دیگ‌های خاموش شرکت آلومینیوم المهدی هرمزال بوده است. اکنون با احیای ۳ کارخانه‌ فوق، علاوه بر حل مشکل تولید، رشد قابل توجهی در تولید آلومینیوم به وجود آمد.

وی ادامه داد: افزایش روند تولید، یکی از مولفه‌های اثرگذار در قیمت آلومینیوم است؛ به طوری که این اثرگذاری باعث شده در این مدت آلومینیوم با قیمت مناسب‌تری در اختیار صنعت‌گران قرار گیرد. البته با توجه به اینکه همچنان شاهد فاصله قیمتی میان آلومینیوم صادراتی و عرضه داخلی آن هستیم اما قیمت عادلانه همان LME فلت یا LME منهای ۲۰، بدون پریمیوم است؛ یعنی همان قیمتی که صادر می‌شود. در واقع،  اگر نمی‌خواهند ارجحیتی به صنایع داخلی بدهند و آلومینیوم را ارزان‌تر در اختیار صنعت‌گر داخلی قرار بدهند، لااقل گران‌فروشی نکنند.

دبیر هیات‌مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران گفت: وزارت صمت و معاونت مربوطه هیچ تمایلی به اتحاد نظر و برخورد دلسوزانه با این صنعت ندارند. علی‌رغم اینکه بنده بارها به صورت مکاتبه‌ای این موضوع را پیگیری کرده‌ام اما متاسفانه همواره ضمن بی‌توجهی مسئولین به این موضوع، هیچ‌ پاسخی در این زمینه ارائه نمی‌شود.

صادق نیت یادآور شد: علی‌رغم تولید بیش از نیاز داخلی آلومینیوم، قیمت این محصول در بازارهای داخلی بالاتر از قیمت صادراتی است. این موضوع ضمن ایجاد رکود در بازار، موجب شده است که کالاهای دیگر مانند پنجره‌های upvc جایگزین آلومینیوم شود. با این حال، قیمت‌گذاری نامناسب و بازارسازی عرضه‌کنندگان مواد اولیه، از جمله مهم‌ترین چالش‌های این صنعت به حساب می‌آید.

دبیر و عضو هیات‌مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران ادامه داد: مجتمع‌های سالکو و المهدی تمایل زیادی به همراهی با تولیدکنندگان و مصرف‎‌کنندگان پایین‌دستی داشتند اما ایرالکو مانع این موضوع شد و اتحادی بین آن‌ها ایجاد کرد که تحت هیچ شرایطی با صنایع پایین‌دستی همکاری نکنند و به گران‌فروشی ادامه دهند و علی‌رغم پیگیری‌های متعدد، هیچ اقدامی توسط بخش‌های نظارتی هم در این زمینه صورت نگرفت. معضل بزرگ دیگر این است که صادرات محصولات نهایی با ارزش‌افزوده و ارزآوری بالاتر به صفر رسیده است و امکان رقابت با رقبا از جمله ترکیه وجود ندارد.

صادق نیت حقیقی در پایان پیرامون نیاز جدی کشور به پودر آلومینا، خاطرنشان کرد: تنها تولیدکننده آلومینا در داخل کشور، شرکت آلومینای جاجرم است که سالانه حدود ۲۸۰ هزارتن تولید آلومینا دارد. این میزان تولید برای ۱۴۰ هزار تن تولید آلومینیوم کفایت می‌کند، در صورتی که تولید آلومینیوم در کشور به حدود ۴۰۰ هزارتن در سال می‌رسد. لذا این باعث شد ما تقریبا  حدود ۸۰۰ هزارتن پودر آلومینا وارد کنیم تا بتواند پاسخگوی تولید باشد. 
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.