پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024 ساعت ×
قیمت اسپودومن در بازارهای جهانی کاهش یافت
28 آذر 1402 - 15:21
شناسه : 36332
در بحبوحه روند نزولی تقاضای لیتیوم، روند نزولی قیمت کنسانتره اسپودومن در بحبوحه فشار بر قیمت لیتیوم در صنایع پایین‌دستی و کاهش حجم تقاضا برای لیتیوم در بازار فیزیکی در آستانه پایان سال 2023 همچنان ادامه دارد.
ارسال توسط : منبع : فلزات آنلاین
پ
پ

به گزارش «فلزات‌نیوز»، روند نزولی قیمت لیتیوم با در نظر گرفتن بهبود وضعیت دسترسی به این ماده و کاهش تقاضا برای آنکه بر قیمت هیدروکسید لیتیوم و کربنات تاثیر گذاشته است و قیمت آن‌ها را به پایین‌ترین میزان خود از سال ۲۰۲۱ رسانده، در ۶ ماهه دوم سال ۲۰۲۳ یک روند ثابت بوده است. در عین حال، قیمت اسپودومن در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ نیز به پایین‌ترین میزان خود از سال ۲۰۲۱ رسیده است.

یکی از فعالان بازار به موسسه «Fastmarkets» گفت: یکی از مشکلاتی که صنعت لیتیوم با آن دست و پنجه نرم می‌کند، این است که هیچ بازاری همانند سایر بازار فلزات مورد استفاده در تولید باتری‌ها مانند نیکل یا کبالت امکان جذب مازاد حجم عرضه را ندارد.

وی افزود: در بازارهای مذکور بر خلاف لیتیوم، معامله‌کنندگان می‌توانند وارد عمل شوند و موقعیت‌های خرید خود را تحت پوشش صندوق‌های ریسک قرار دهند.

موسسه «Fastmarkets» قیمت اسپودومن با محتوای حداقل ۶ درصد اکسید لیتیوم، جهت عرضه در بازار فیزیکی با شرط تحویل بر روی عرشه کشتی در بنادر چین و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif) را یک هزار تا یک هزار و ۲۰۰ دلار در هر تن در روز جمعه هشتم دسامبر ۲۰۲۳ ارزیابی کرد که نسبت به قیمت یک هزار و ۲۰۰ تا یک هزار و ۵۰۰ دلار در هر تن در قیمت‌گذاری قبلی این موسسه، حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار کاهش داشت.

در همین رابطه قیمت اسپودومن از ابتدای سال ۲۰۲۳ حدود ۸۶ درصد کاهش یافته است. با این حال، نرخ کاهش این ماده در ماه‌های اخیر بسیار شدید بوده و قیمت‌ اسپودومن از روز هشتم ژوئن سال جاری میلادی، حدود ۷۱ درصد افت را تجربه کرده است.

احتمال می‌رود این روند نزولی با ورود بازار به دوره کاهش قیمت و تقاضای فصلی ادامه پیدا کند. برخی از فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند که روند نزولی قیمت اسپودومن تا سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد یافت.

کاهش قیمت حدود ۸۶ درصدی اسپودومن از ابتدای سال ۲۰۲۳

یکی از مشارکت‌کنندگان تخمین می‌زند که روند نزولی قیمت اسپودومن در سال ۲۰۲۴، برای حدود ۶ ماه دیگر ادامه داشته باشد.

قیمت‌های اسپودومن و لیتیوم به طور فزاینده‌ای با فرمول‌های قیمت‌گذاری جدیدی که در ماه‌های اخیر برای قراردادهای بلندمدت از جمله تغییر دوره تعیین پریمیوم مطابق با سیاست‌گذاری گذشته‌نگرایانه (M-) و آینده‌نگرایانه (M+) ارائه شده‌اند، مرتبط هستند.

این بحث‌ها در مورد تغییر دوره تعیین پریمیوم در زمانی انجام می‌شود که برخی از مشارکت‌کنندگان و فعالان بازار لیتیوم به طور فزاینده‌ای از مکانیزم قیمت‌گذاری شاخص قابل‌ فروش لیتیوم استفاده می‌کنند. این مسئله به طور مستقیم قیمت‌های اسپودومن و کربنات لیتیوم یا هیدروکسید را که با یکدیگر مرتبط هستند، تحت تاثیر قرار می‌دهد.

تغییر مکانیسم قیمت‌گذاری اسپودومن از جمله تغییر دوره تعیین پریمیوم و ارتباط آن با قیمت‌گذاری نمک لیتیوم، به سود تولیدکنندگان لیتیوم در هنگام روند نزولی بازار است و فعالان بازار این تغییر را به عنوان حق امتیازی انحصاری از استخراج‌کنندگان اسپودومن در بحبوحه وضعیت فشار ناشی از ضعف کلی بازار لیتیوم در نظر گرفته‌اند.

در همین راستا، برخی از فعالان بازار به کاهش شدید اخیر قیمت‌های هیدروکسید و کربنات به عنوان یک عامل محرک در افت قیمت اسپودومن اشاره کردند.

موسسه «Fastmarkets» قیمت لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات با خلوص حداقل ۵۶٫۵ درصد، مورد استفاده در تولید باتری جهت عرضه در بازار فیزیکی با شرط تحویل بر روی عرشه کشتی در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif) را ۱۶ تا ۱۷٫۵ دلار در هر کیلوگرم در روز دوشنبه چهارم دسامبر ۲۰۲۳ ارزیابی کرد که نسبت به قیمت ۱۶ تا ۱۸ دلار به ازای هر کیلوگرم تعیین شده در یک روز قبل از تاریخ مذکور، کاهش را تجربه کرد.

به علاوه ارزیابی این موسسه برای کربنات لیتیوم با خلوص حداقل ۹۹٫۵ درصد، مورد استفاده در تولید باتری جهت عرضه در بازار فیزیکی با شرط تحویل بر روی عرشه کشتی در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif)، قیمت ۱۵٫۵ تا ۱۶٫۵ دلار در هر کیلوگرم را در روز دوشنبه چهارم دسامبر ۲۰۲۳ نشان داد که نسبت به قیمت ۱۶ تا ۱۷ دلار تعیین شده در روز جمعه هشتم دسامبر سال جاری میلادی، ۵۰ سنت کاهش را به ثبت رساند.

ثبت کاهش قیمت قابل‌ توجه لیتیوم در چین

موسسه «Fastmarkets» قیمت کربنات لیتیوم با خلوص حداقل ۹۹٫۵ درصد، مورد استفاده در تولید باتری جهت عرضه در بازار فیزیکی با شرط تحویل درب کارخانه تولیدکننده در چین را حدود ۹۰ هزار تا ۱۰۰ هزار یوان (۱۲ هزار و ۶۰۰ تا ۱۴ هزار دلار) در هر تن در روز هفتم دسامبر سال ۲۰۲۳ ارزیابی کرد که نسبت به قیمت ۱۰۶ تا ۱۲۵ هزار یوان تعیین شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور کاهش داشت.

یکی دیگر از مشارکت‌کنندگان بازار به این موسسه گفت: تولیدکنندگان کربنات لیتیوم در چین در هفته ابتدایی دسامبر سال ۲۰۲۳، پیشنهادات خود را با تخفیف بسیار زیادی ارائه دادند؛ چراکه به نظر می‌رسد تولیدکنندگان در این کشور در حال انبارتکانی و آماده شدن برای آغاز فرایند ذخیره‌سازی در انبارها هستند و خود را برای سال ۲۰۲۴ آماده می‌کنند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: احتمالا حداقل تا بعد از سال نو چینی در اواسط فوریه سال ۲۰۲۴، هیچ نشانه‌ای از بهبودی کوتاه‌مدت در بازار لیتیوم وجود نخواهد داشت و حتی ممکن است بخشی از فرایند ذخیره‌سازی در انبارها در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ انجام شود؛ همچنین در میان چنین روند کاهشی و چشم‌انداز بدبینانه‌ در بازار لیتیوم، تقاضا برای اسپودومن در چند ماه گذشته به طور‌ قابل‌توجهی کاهش یافته است.

بر همین اساس، حجم تقاضا برای لیتیوم در سطح جهانی کاهش بسیاری یافته که منجر به افت تقاضا برای اسپودومن شده است. یکی از معامله‌گران لیتیوم در چین اظهار داشت: با توجه به اینکه قیمت لیتیوم همچنان به روند نزولی خود ادامه می‌دهد، به نظر می‌رسد واحدهای پالایشگاه لیتیوم نیازی به خرید اسپودومن بیشتر پیدا نخواهند کرد.

این معامله‌گر در ادامه تصریح کرد: اگر تمایلی برای خرید اسپودومن بیشتر وجود داشته باشد، مصرف‌کنندگان تلاش خواهند کرد قیمت اسپودومن را به سطح بسیار پایین‌تری برسانند؛ چراکه انتظار می‌رود کاهش قیمت‌های لیتیوم ادامه داشته باشد.

ادامه روند کاهشی قیمت لیتیوم 

در حال حاضر برخی نگرانی‌ها که اثرات آن در حال پدیدار شدن هستند، این است که در صورت تداوم روند افت قیمت لیتیوم، بازار به زودی شاهد کاهش تولید یا توقف پروژه‌های جدیدی خواهد بود که انتظار می‌رود به زودی فرایند بهره‌برداری از آن‌ها آغاز شود.

یکی از منابع آگاه به وضعیت بازار لیتیوم مطرح کرد: اینکه این موضوع چه تاثیری بر آغاز به‌ کار پروژه‌های جدید یا توسعه پروژه‌های کنونی خواهد داشت، به نظر می‌رسد بستگی به کاهش قیمت‌ها داشته باشد.

این منبع مطرح کرد: اگر قیمت‌ها به زیر ۱۲ دلار به ازای هر کیلوگرم کاهش یابد، این محدوده قیمت به منزله نقطه سربه‌سر در یک پروژه کم‌هزینه اسپودومن تلقی خواهد شد و موجب متوقف شدن درآمدزایی این پروژه می‌شود. به علاوه برای برخی از پروژه‌های کوچک‌تر دیگر با هزینه‌بری بالاتر، محدوده قیمت سربه‌سر می‌تواند حتی بالاتر باشد.

موسسه «Fastmarkets» پیش‌بینی می‌کند حجم مازاد عرضه کربنات لیتیوم معادل (LCE) در سال ۲۰۲۴، به حدود سه هزار و ۸۰۰ تن در سال ۲۰۲۴ برسد. به علاوه، انتظار می‌رود حجم تقاضا برای کربنات لیتیوم معادل در این مدت به یک میلیون و ۲۱۰ هزار و ۷۰۰ تن و حجم عرضه آن، به یک میلیون و ۲۱۴ هزار و ۵۰۰ تن برسد.

یکی از تولیدکنندگان لیتیوم به این موسسه اعلام کرد: تاکنون تقاضای چندانی برای عرضه اسپودومن وجود نداشته است و این بدان معناست که به مقدار کافی اسپودومن در بازار جهت عرضه وجود دارد.

ویکی ژائو، تحلیلگر موسسه «Fastmarkets» بر این باور است که شرکت‌های استخراج‌کننده، تاکتیک‌های فروش خود را مطابق با تقاضای مصرف‌کنندگان در صنایع پایین‌دستی تنظیم می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرکت‌های فعال در حوزه معدن سرمایه کافی دارند و مقدار تولید خود را کاهش نخواهند داد اما ممکن است افزایش ظرفیت تولید آتی این شرکت‌ها به تعویق بیفتد. با این وجود، تا زمانی که قیمت اسپودومن بر حاشیه سود شرکت‌های استخراج‌کننده و تولیدکننده تاثیر منفی چندانی نگذارد، مقدار تولید اسپودومن در پروژه‌های جدید به این راحتی کاهش نخواهد یافت.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.