یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 5 May , 2024 ساعت ×
قیمت جهانی لیتیوم افت پیدا کرد
14 آذر 1402 - 15:28
شناسه : 36090
در بحبوحه تداوم کاهش تقاضا، قیمت‌ لیتیوم چین در هفته منتهی به پنج‌شنبه 16 نوامبر 2023، همچنان به روند کاهشی خود ادامه داد و بازار این محصول، تحت فشار نزولی ناشی از کاهش تمایل مصرف‌کنندگان به خرید و روند نزولی حجم تقاضا برای آن قرار گرفت.
ارسال توسط : منبع : فلزات آنلاین
پ
پ

به گزارش «فلزات‌‌نیوز»، قیمت لیتیوم در دیگر بازارهای جهان به تبعیت از بازار چین، روند نزولی مشابه به خود گرفت و با کاهش حجم تقاضای منطقه‌ای مواجه شد.

برخی فعالان بازار اعلام کردند که حجم معاملات نمک لیتیوم در بازار فیزیکی چین بسیار محدود گزارش شده است. در عین حال، کاهش حجم تقاضا برای لیتیوم از سوی برخی از مصرف‌کنندگان لیتیوم به خصوص تولیدکنندگان باتری که تا حد زیادی به تامین لیتیوم مبتنی بر قراردادهای بلندمدت متکی هستند، موجب ایجاد روند نزولی تقاضا برای این ماده اولیه حیاتی در صنایع بالادستی شده است.

در همین رابطه، حجم تقاضا برای کربنات لیتیوم نیز روند نزولی به خود گرفته است. یکی از منابع تولیدکننده کاتد در چین اعلام کرد که پویایی بازار لیتیوم همچون گذشته، روند کاهشی دارد و قیمت این ماده اولیه حیاتی به روند نزولی روزانه خود ادامه می‌دهد.

موسسه «Fastmarkets» اعلام کرد که اکثر مصرف‌کنندگان کربنات لیتیوم، حجم خریدهای خود در بازار فیزیکی را به حداقل رسانده‌اند تا در آستانه پایان سال جاری میلادی، از ایجاد وضعیت مازاد ذخیره در انبارهای خود جلوگیری به عمل آورند.

در این بین، بازار لیتیوم همچنان در حالت ضعف قرار دارد. برخی از فعالان بازار در این خصوص عنوان کردند که نمی‌توان به بازیابی قیمت و حجم تقاضای لیتیوم در کوتاه‌مدت چندان امیدوار بود. این فعالان بر این باورند که روند نزولی قیمت لیتیوم و کاهش حجم تقاضا برای این ماده در بازار، احتمالا حداقل تا سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ ادامه داشته باشد.

حجم معاملات محدود در بازار فیزیکی لیتیوم چین

موسسه «Fastmarkets» قیمت هفتگی کربنات لیتیوم با خلوص حداقل ۹۹٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، جهت عرضه در بازار فیزیکی با شرط تحویل درب کارخانه تولیدکننده را حدود ۱۴۱ تا ۱۵۰ هزار یوان در هر تن در روز پنج‌شنبه ۱۶ نوامبر ۲۰۲۳ ارزیابی کرد که نسبت به قیمت ۱۴۹ هزار تا ۱۵۵ هزار یوان در هر تن ثبت شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور، حدود پنج تا هشت هزار یوان در هر تن کاهش داشت.

در همین راستا، عملکرد هیدروکسید لیتیوم به دلیل کاهش حجم تقاضا برای این ماه در بخش تولید باتری نیکل کبالت منگنز (NCM) نسبت به وضعیت کربنات لیتیوم ضعیف‌تر ارزیابی شد.

برخی از فعالان بازار گزارش دادند که قیمت هیدروکسید لیتیوم مورد استفاده در تولید باتری ممکن است به حدود ۱۳۰ هزار یوان در هر تن برسد که میزان آن تنها کمی از هزینه‌های تولید کمتر است؛ به خصوص اگر این ماده از اسپودومن تهیه و تولید شده باشد.

در حال حاضر دیگر مشکل به وجود آمده در بازار هیدروکسید لیتیوم را نه به هزینه‌های تولید آن بلکه به حجم تقاضای این ماده می‌توان نسبت داد. یکی از معامله‌گران لیتیوم در بازار چین مطرح کرد: در صورت تغییر نیافتن روند افت حجم تقاضا برای لیتیوم در بازار، روند نزولی قیمت فعلی این ماده به پایان نخواهد رسید.

ارزیابی هفتگی موسسه «Fastmarkets» برای لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات با حداقل خلوص ۵۶٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، جهت عرضه در بازر فیزیکی با شرط تحویل درب کارخانه تولیدکننده در چین، قیمت حدود ۱۳۰ تا ۱۴۵ هزار یوان در هر تن در روز ‌پنج‌شنبه ۱۶ نوامبر ۲۰۲۳ را نشان داد که نسبت به قیمت ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار یوان در هر تن تعیین شده در یک هفته قبل از تاریح مذکور، حدود  پنج هزار تا ۱۰ هزار یوان در هر تن کاهش را به ثبت رساند.

همچنین ارزیابی دو هفته‌ای این موسسه برای اسپودومن با حداقل ۶ درصد اکسید لیتیوم جهت عرضه در بازار فیزیکی، با شرط تحویل بر روی عرشه کشتی در بنادر چین و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif)، قیمت یک هزار و ۵۰۰ تا یک هزار و ۸۰۰ دلار در هر تن را در روز پنج‌شنبه ۱۶ نوامبر سال جاری میلادی نشان داد که نسبت به قیمت یک هزار و ۸۰۰ تا دو هزار دلار در هر تن ثبت شده در دو هفته قبل از تاریخ مذکور، حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار کاهش را تجربه کرد.

کاهش قیمت‌ لیتیوم در جنوب شرقی آسیا

قیمت لیتیوم در بازار کشورهای آسیای جنوب شرقی در هفته منتهی به ‌پنج‌شنبه ۱۶ نوامبر ۲۰۲۳، روند نزولی به خود گرفت؛ به طوری که برخی از فعالان بازار حجم تقاضای محدودی در معاملات در این بازار را گزارش کردند که این روند کاهشی از بازار داخلی چین به این منطقه سرایت کرده است.

در همین راستا، در حال حاضر بازار فیزیکی لیتیوم در کشورهای آسیای جنوب شرقی در وضعیت رکود قرار دارد. برخی از مصرف‌کنندگان در حال مذاکره با تامین‌کنندگان خود برای کاهش حجم هیدروکسید لیتیوم مورد نیاز از طریق ثبت قراردادهای بلندمدت برای این ماده هستند.

تعداد مصرف‌کنندگانی که حجم مورد تقاضای هیدروکسید لیتیوم از طریق ثبت قراردادهای بلندمدت خود را کاهش داده‌اند، روند افزایشی با شیب تندتری را نسبت به سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد.

یکی از مصرف‌کنندگان لیتیوم در کشورهای آسیای جنوب شرقی بیان کرد: برخی از تولیدکنندگان لیتیوم که دارای ذخایر انبار زیادی از هیدروکسید لیتیوم هستند، تلاش می‌کنند با توجه به روند کاهش حجم تقاضا برای لیتیوم در بازار، محموله‌های هیدروکسید لیتیوم خود را با قیمت‌های رقابتی عرضه کنند که این مسئله فشار بیشتری بر قیمت هیدروکسید لیتیوم در بازار وارد می‌کند.

هم‌اکنون ثبت معاملات بیشتری در بازار کربنات لیتیوم که حتی نسبت به بازار هیدروکسید پویایی کمتری دارد، گزارش شده است. فعالان بازار در همین خصوص اظهار داشتند که حجم تقاضا برای کربنات لیتیوم، بسیار کمتر از حد معمول است.

موسسه «Fastmarkets» قیمت روزانه برای لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات با خلوص حداقل ۵۶٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، با شرط تحویل بر روی عرشه کشتی در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی با تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif) را حدود ۲۰ تا ۲۱٫۵ دلار به ازای هر کیلوگرم در روز پنج‌شنبه ۱۶ نوامبر ۲۰۲۳ ارزیابی کرد که نسبت به قیمت ۲۰ تا ۲۲٫۵ دلار در هر کیلوگرم ثبت شده در روز قبل از آن، حدود یک دلار به ازای هر کیلوگرم و نسبت به قیمت ۲۰ تا ۲۳ دلار به ازای هر کیلوگرم ثبت شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور، حدود یک دلار و ۵۰ سنت به ازای هر کیلوگرم کاهش را به ثبت رساند.

همچنین ارزیابی روزانه این موسسه برای کربنات لیتیوم با خلوص حداقل ۹۹٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، با شرط تحویل بر روی عرشه کشتی در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی با تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif)، قیمت ۲۰ تا ۲۱ دلار در هر کیلوگرم در روز پنج‌شنبه ۱۶ نوامبر سال ۲۰۲۳ را نشان داد که نسبت به قیمت ثبت شده در یک روز قبل از تاریخ مذکور تغییری را به ثبت نرساند اما نسبت به قیمت ۲۱ تا ۲۲ دلار به ازای هر کیلوگرم تعیین شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور، حدود یک دلار به ازای هر کیلوگرم کاهش داشت.

بررسی قیمت لیتیوم در بازار اروپا و آمریکا

به گفته برخی از منابع، قیمت‌ لیتیوم در بازار فیزیکی اروپا و ایالات متحده آمریکا به پیروی از روند افت قیمت این ماده در کشورهای آسیایی روند کاهشی به خود گرفت.

یکی از معامله‌گران لیتیوم فعال در بازار اروپا و آسیا خاطرنشان کرد: فروشندگان چینی لیتیوم هیدروکسید، پیشنهادات قیمتی بسیار رقابتی‌تری در بازار بین‌المللی ارائه کرده‌اند.

یکی از توزیع‌کنندگان لیتیوم فعال در بازار اروپا تصریح کرد: خریداران به دلیل آگاهی از روند نزولی بین‌المللی لیتیوم که بر وضعیت بازار این ماده تاثیر گذاشته است‌، قیمت‌های کمتری را به فروشندگان پیشنهاد می‌دهند.

به گفته این توزیع‌کننده، بخش ساخت‌وساز کاهش حجم تقاضای لیتیوم بیشتری نسبت به سال ۲۰۲۲ را تجربه کرده است؛ همچنین خریداران لیتیوم به دلیل نوسانات قیمت این ماده سعی کردند آن را با گزینه‌های ارزان‌تری جایگزین کنند.

یکی از فعالان این بازار با اشاره به پریمیوم بالاتر لیتیوم در بازارهای اروپا و ایالات متحده آمریکا در حالت عادی نسبت به پریمیوم این ماده در بازارهای آسیایی در بخش حمل‌ونقل دریایی، اظهار داشت: به دلیل پیشنهادات رقابتی و چشم‌انداز نزولی کوتاه‌مدت، پریمیوم لیتیوم در بازارهای اروپا و آمریکا در حال کاهش است؛ به طوری که نرخ حمل‌ونقل از طریق دریا، تنها یک اختلاف جزئی در محاسبه قیمت‌ها را به خود اختصاص داده است.

آخرین ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای کربنات لیتیوم با خلوص حداقل ۹۹٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، با شرط پرداخت تعرفه‌های کمرگی در بنادر اروپا و ایالات متحده آمریکا، قیمت حدود ۲۰ تا ۲۲٫۵ دلار به ازای هر کیلوگرم در روز پنج‌شنبه ۱۶ نوامبر ۲۰۲۳ را نشان داد که حدود ۴٫۴۹ درصد نسبت به قیمت تعیین شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور کاهش را به ثبت رساند.

لازم به ذکر است که کاهش حجم سفارش‌های مواد اولیه از سوی تولیدکنندگان باتری در کنار کاهش حاشیه سود این تولیدکنندگان، مزید بر علت شد تا تولیدکنندگان لیتیوم در چین در هفته‌های اخیر با وجود فعالیت گسترده در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۳، نرخ‌های تولید کمتری را به ثبت برسانند.

به گفته چندین فعال بازار، نرخ تولید کاتد باتری لیتیوم آهن فسفات (LFP) در حال حاضر به طور متوسط ۶۰ تا ۷۰ درصد ظرفیت تولیدکنندگان است؛ در حالی که مقدار تولید باتری نیکل کبالت منگنز (NCM) کمتر از ۵۰ درصد است.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.