جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024 ساعت ×
قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی افزایش یافت
20 آذر 1402 - 15:05
شناسه : 36204
هم‌زمان با تلاش چین برای کاهش قیمت‌ها، قیمت سنگ‌آهن در بورس معاملاتی سنگاپور در هفته ابتدایی ماه دسامبر 2023 با افزایش همراه بود اما قیمت سنگ‌آهن در معاملات آتی بازار داخلی چین با کاهش مواجه شد.
ارسال توسط : منبع : فلزات آنلاین
پ
پ

به گزارش «فلزات‌نیوز»، این دو مبنای قیمتی سنگ‌ آهن عموما در یک راستا تغییر می‌کنند اما در برخی مواقع می‌توانند بر خلاف جهت یکدیگر حرکت کنند. روند نوسانی این دو قیمت مبنای سنگ‌آهن به عنوان مواد اولیه اصلی برای تولید فولاد، نارضایتی دولت چین از این اتفاق را به همراه داشته است.

افزایش قیمت سنگ‌آهن در بورس سنگاپور، نشان می‌دهد که چین در تلاش است تا آنجایی که می‌تواند سرمایه‌گذاران داخلی را به کاهش قیمت‌ها حداقل برای مدت کوتاهی متقاعد کند. با این حال، چین برای مهار قیمت‌های سنگ‌آهن جهانی با مشکل مواجه خواهد بود؛ به‌ ویژه اگر دلایل موجهی برای افزایش قیمت‌ سنگ‌آهن وجود داشته باشد.

در همین راستا، قیمت آتی سنگ‌آهن در بورس سنگاپور حدود ۱۳۲٫۶ دلار در هر تن در روز اول دسامبر سال ۲۰۲۳ تعیین شد که یک درصد افزایش قیمت هفتگی و بالاترین افزایش قیمت طی ۱۸ ماه گذشته را نشان می‌دهد.

همچنین قیمت سنگ‌آهن در معاملات آتی ابتدای ماه دسامبر ۲۰۲۳ در بورس کالای دالیان، حدود ۰٫۸ درصد کاهش در هر تن را به ثبت رساند که اولین روند نزولی هفتگی پس از پشت سر گذاشتن روند افزایش متوالی قیمت این ماده معدنی در روزهای قبل از این ماه محسوب می‌شود.

اگرچه کاهش قیمت سنگ‌آهن در معاملات آتی بورس کالای دالیان جزئی به نظر می‌رسد اما این اتفاق نشان‌دهنده نگرانی معامله‌گران بازار داخلی چین در مواجهه با اقدامات متعددی بوده که با هدف محدود کردن رشد قیمت سنگ‌آهن انجام شده است.

سخنگوی بورس کالای دالیان در روز ۳۰ نوامبر سال جاری میلادی در این رابطه، عنوان کرد: نظارت خود بر معاملات آتی سنگ‌آهن را تا زمان رسیدن بازار این ماده معدنی به وضعیت ثبات افزایش می‌دهیم.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که دولت چین در روز ۲۴ نوامبر سال ۲۰۲۳ اعلام کرد که نظارت بر سنگ‌آهن در بنادر این کشور را به منظور جلوگیری از احتکار افزایش خواهد داد؛ همچنین کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین تاکید کرد که در واکنش به افزایش مستمر و سریع قیمت سنگ‌آهن، نظارت بر بازار فیزیکی و بورس آتی را تشدید خواهد کرد.

گفتنی است قیمت سنگ‌آهن در معاملات بورس آتی دالیان پس از ثبت قیمت ۵۸۷٫۵ یوان به ازای هر تن در روز ۲۵ می ۲۰۲۳، روی یک روند صعودی پایدار قرار داشت و از زمان ثبت ضعیف‌ترین قیمت معاملاتی در سال جاری میلادی تاکنون، ۶۵ درصد رشد را تجربه کرده است.

به نظر می‌رسد این افزایش قیمت با ضعف در بخش املاک چین که با کاهش قیمت‌ها و مشکلات نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کند، در تضاد باشد.

با این حال، در بحبوحه تلاش‌ها برای تقویت بخش املاک چین و برخی نشانه‌ها مبنی بر بهبود از طریق افزایش جزئی قیمت مسکن در چین در ماه نوامبر ۲۰۲۳، قیمت سنگ‌آهن در بازار دوباره اندکی افزایش یافت. علی‌رغم مشکلات بخش املاک چین، واردات سنگ‌آهن به این کشور در سال ۲۰۲۳ نسبتا افزایشی بوده است.

افزایش حجم واردات سنگ‌آهن به چین

آمارهای رسمی گمرک چین در ۱۰ ماهه سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد حدود ۹۷۵٫۸۴ میلیون تن سنگ‌آهن به چین وارد شده است که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲، افزایش ۴٫۶۴ درصدی را نشان می‌دهد.

شرکت «Kpler»، حجم واردات سنگ‌آهن به چین را ۱۰۳٫۸۲ میلیون تن برای ماه نوامبر ۲۰۲۳ پیش‌بینی کرده است؛ در حالی که شرکت «LSEG» پیش‌بینی می‌کند حجم واردات سنگ‌آهن به چین در این ماه، به حدود ۹۶٫۷۲ میلیون تن برسد. به طور کلی، این احتمال وجود دارد که حجم واردات سنگ‌آهن در ماه نوامبر امسال، با رقم ۹۹٫۳۹ میلیون تنی گمرک چین در ماه اکتبر برابری کند.

یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت سنگ‌آهن، سطح ذخایر این ماده معدنی در انبارهای بنادر چین است. در همین راستا، شرکت «SteelHome» اعلام کرد که حجم ذخایر انبارهای سنگ‌آهن در گمرک چین، به حدود ۱۱۰٫۷ میلیون تن در هفته منتهی به اول دسامبر ۲۰۲۳ رسیده است.

این میزان نسبت به حجم ۱۰۸٫۵ میلیون تنی در ذخایر انبار گمرک چین در هفته آخر ماه نوامبر سال جاری میلادی، اندکی افزایش را نشان می‌دهد. شایان ذکر است که موجودی سنگ‌آهن در انبارهای گمرک چین، بسیار پایین‌تر از حد معمول در این زمان از سال بوده و تنها کمی بالاتر از پایین‌ترین میزان هفت ساله خود یعنی ۱۰۵٫۱۵ میلیون تن در هفته منتهی به ماه اکتبر ۲۰۲۳ است.

همچنین حجم ذخایر سنگ‌آهن در هفته آخر ماه نوامبر امسال، حدود ۱۳۷٫۵ میلیون تن و در مدت مشابه سال ۲۰۲۱، حدود ۱۵۵٫۴ میلیون تن بود. میزان کاهش موجودی سنگ‌آهن در انبارهای گمرک‌ چین، نشان می‌دهد که حجم واردات سنگ‌آهن ممکن است در ماه‌های آینده همچنان روند صعودی خود را حفظ کند، به خصوص اگر واحدهای تولیدی فولاد و معامله‌گران اطمینان حاصل کنند که شرایط نامناسب بخش املاک پایان یافته است.

کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی به شدت نگران نوسانات قیمت سنگ‌آهن در بازار بوده که طی روزهای اخیر درگیر افزایشی سریع شده است. به نظر می‌رسد تلاش‌ها و اقدامات دولت چین برای تنظیم قیمت سنگ‌آهن و سرکوب گمانه‌زنی‌های مخرب، منجر به افزایش قیمت این ماده معدنی شده است.

لازم به ذکر است که کاهش حجم صادرات سنگ‌آهن از استرالیا به چین در سه ماهه سوم سال جاری میلادی، قیمت سنگ‌آهن را در بحبوحه تلاش واحدهای تولیدی در چین، قبل و بعد از تعطیلات یک هفته‌ای روز ملی در ماه اکتبر ۲۰۲۳ افزایش داده بود.

به طور کلی در هفته‌های اخیر، به نظر می‌رسد که شرایط عرضه و تقاضا برای سنگ‌آهن تغییر کرده است و تنها مانعی که در برابر افزایش قیمت‌های این ماده اولیه برای تولید فولاد ایستادگی می‌کند، اقدام دولت چین برای پایین نگهداشتن قیمت آن است.

تاریخ ثابت کرده است که دولت‌ها می‌توانند فقط برای یک دوره نسبتا کوتاه قیمت سنگ‌آهن را کاهش دهند؛ به خصوص اگر شرایط بازار برای افزایش قیمت‌ها فراهم باشد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.