پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024 ساعت ×
لزوم احداث واحد فراوری مواد معدنی در ارومیه
20 بهمن 1400 - 11:39
شناسه : 24402
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: به دلیل وجود 500 معدن قابل بهره‌برداری در استان، باید واحدهای فراوری مواد معدنی در ارومیه احداث شود.
ارسال توسط : منبع : ایسنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، حجت الاسلام سلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: با وجود اینکه ۵۰۰ معدن قابل بهره‌برداری در استان وجود دارد، اما واحد فراوری بزرگ مقیاس مواد معدنی، سنگ و طلا در استان نیست که این یک ضعف برای ارومیه محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برابر تبصره ۴و۶ ماده چهارده قانون معادن دولت مکلف است ۱۵درصد از حقوق وصولی معادن را به اعتبارات همان استان اضافه کند، افزود: با اضافه کردن این اعتبارات وصولی همگی در جهت توسعه زیرساخت‌های همان شهرستان هزینه می‌شود. در سال گذشته عایدی وصولی آذربایجان غربی از معادن ۱۳۲ میلیارد تومان بود که تنها ۳ درصد از آن به استان برگشت که آن هم به صورت اوراق بود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نتوانسته‌ایم حقوق معادن استان را به خود استان برگردانیم، گفت: در سال ۱۳۹۸ نیز حقوقی که باید به استان بازمی‌گشت ۴۸ میلیارد تومان بود که فقط ۳ درصد آن به صورت اسناد برگشت.

ذاکر با تاکید به اینکه آذربایجان غربی دارای معادن همچون سنگ گرانیت، مرمرتزیینی، کانی‌ها فلزی همچون طلا، کود پتاس و شیمیایی و شیشه است، بیان کرد: از فراوری مواد معدنی موجود در دریاچه ارومیه می‌توان به توسعه پایدار رسید، اما متاسفانه به دلیل عدم وجود واحدهای فراوری کافی در مقایسه با تعداد معادن موجود، مواد معدنی به صورت خام فروشی از استان خارج می‌شوند.

وی در پایان با تاکید به اینکه آذربایجان غربی از جهت ذخایر معدنی جزو رتبه‌های برتر کشور است، خاطرنشان کرد: با وجود داشتن این معادن مردم منطقه سود و منفعتی از این نعمت خدادادی نمی‌برند. در همین راستا دولت باید با ارائه تسهیلات برای سرمایه‌گذاران در جهت احداث واحدهای فراوری در این منطقه و برگردان ۱۵ درصد از حقوق وصولی معادن به توسعه مناطق محروم کمک کند.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.