سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
لزوم بازگشت معدن مهدی‌آباد به کنسرسیوم پیشین
04 مهر 1400 - 11:56
شناسه : 18273
رییس اتحادیه سرب و روی کشور گفت: ضمن لزوم ارزیابی عملکرد کنسرسیوم معدن سرب و روی مهدی‌آباد، خواستار بازگشت این معدن به کنسرسیوم پیشین نیز هستیم.
ارسال توسط : منبع : خبرگزاری فارس
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، حسن حسینقلی رییس اتحادیه سرب و روی کشور، اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که پروژه معدن مهدی‌آباد داشت، ورود بدون صلاح دید برخی اعضای کنسرسیوم به طرح باطله‌برداری معدن بوده است که این کار را با هزینه سنگینی آغاز شد.

وی افزود: اجرای این طرح در کنار افزایش سرمایه‌ای که با ارزش بسیار بالا انجام شد، باعث عدم عضویت برای کسانی که سرمایه جدید در اختیار نداشتند، شده است و این مساله شائبه‌ای شد تا این احتمال داده شود که عمدا موضوع افزایش سرمایه را مطرح کرده‌اند تا سهامداران خرد را کنار بگذارند، در حالی که برخی از این سهامداران مانند انجمن سرب و روی شاکله اصلی کنسرسیوم بودند.

رییس اتحادیه سرب و روی کشور با بیان اینکه در شرایط فعلی دولت باید تلاش کند که معدن مهدی‌آباد به وضعیت قبلی خود یعنی کنسرسیوم برگردد، گفت: وقتی که اعضای پیشین کنسرسیوم مهدی‌آباد از تخصص کافی برخوردار هستند، چرا ترکیب آن باید تغییر کند، از طرف دیگر، این معدن با هدف تامین مواد اولیه برای صنایع پایین‌دستی راه‌اندازی شده است و نمی‌توان وارد فراوری محصولی شد که در کشور به آن نیاز نیست و نسبت به ظرفیت‌های خالی صنایع معدنی سرب و روی بی توجه بود.

حسینقلی بیان کرد: اگر قرار باشد محصولی تولید شود که مازاد بر نیاز داخلی است و استفاده‌ای در داخل نداشته باشد، به طور قطع با صادرات آن نیز مخالفت خواهد شد، زیرا در شرایط فعلی کشور به مواد اولیه‌ای نیاز دارد که باید توسط این معدن تولید شود. اگر معدن مهدی‌آباد بار دیگر به قالب کنسرسیوم برگردد، مشکلات موجود برطرف می‌شود، هرچند این اتفاقی که در واگذاری رخ داده از نظر حقوقی قابل بررسی است و دستگاه‌های نظارتی به این موضوع ورود کرده‌اند که چطور یک معدن حاکمیتی به یک نفر واگذار می‌شود. باید نگاه حاکمیتی و مطابق با منافع کشور وجود داشته باشد و بر مبنای آن، فعالیت‌های این معدن سیاست‌گذاری شود.

بررسی وضعیت معدن مهدی‌آباد در مجلس

محمد صالح جوکار نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در این مورد با اشاره به اینکه معدن مهدی‌آباد یک سرمایه ملی است و اهمیت زیادی در اشتغال منطقه دارد، اذعان داشت: به طور قطع، فراکسیون معدن مجلس در صورتی که مساله‌ای در مالکیت و انحرافات احتمالی معدن مهدی‌آباد مشکل‌ساز شده باشد، ورود خواهد کرد و این موضوع تنها یک پروژه خصوصی نیست و پروانه آن متعلق به دولت است که به همین دلیل باید مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی در پایان با بیان اینکه بهره‌برداری از معدن سرب و روی مهدی‌آباد به دلیل نیاز کشور به این محصول و صادرات مازاد آن اهمیت بالایی دارد، خاطرنشان کرد: معدن مهدی‌آباد به یک کنسرسیوم واگذار شده و در شرایط کنونی نیز باید به همان وضعیت مزایده برگردد. به همین دلیل باید بررسی حقوقی لازم انجام و دستگاه‌های نظارتی و مجلس به این قضیه ورود کنند.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.