چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
صفحه اصلی » گروه » خبر » مس
لزوم تحول در قیمت‌گذاری کاتد مس
17 آذر 1400 - 11:10
شناسه : 21514
نایب رییس انجمن مس ایران گفت: وضعیت قیمت‌گذاری کاتد مس در حالی ادامه دارد که مسئولان در تصمیم‌گیری‌های خود تفاوت‌های بازار آزاد و بورس کالا را لحاظ نمی‌کنند. هم‌اکنون دلار در بازار آزاد کانال ۳۰ هزار تومان را رد کرده و دلار نیمایی در ۲۳ هزار و ۶۰۰ تومان ایستاده که اختلاف حدود ۳۰ درصدی را ایجاد کرده‌اند، به عبارتی تولیدکننده درآمدش با بازار نیمایی و‌ هزینه‌هایش با بازار آزاد رقم‌می‌خورد و این اختلاف ۳۰ درصدی عاید واسطه‌گران می‌شود.
ارسال توسط : منبع : روابط عمومی انجمن مس ایران
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، کوروش شعبانی نایب رییس انجمن مس ایران اظهار داشت: اختلاف قیمت دلار نیمایی و بازار آزاد باعث ایجاد شکاف بین این دو بخش و رانت برای برخی واسطه‌گران شده و این شکاف قیمتی باعث تضعیف انگیزه تولیدکنندگان است؛ چراکه با توجه به تولید و عرضه داخلی، مبنا قرار دادن ارز نیمایی برای این تولیدکنندگان در فروش منطقی به نظر نمی‌رسد.

وی افزود: این نحوه قیمت‌گذاری در نهایت منجر به کاهش تولید و در برخی موارد تعطیلی برخی تولیدکنندگان حوزه کاتد می‌شود و متاسفانه حمایتی از جانب دولت نیز برای تداوم تولید نیست. در همین راستا تولیدکنندگان در بازار آزاد مواد اولیه و ماشین‌آلات خود را تامین می‌نمایند و ارز روند صعودی خود را طی می‌کند که سبب شده هزینه‌های تولید بالایی را متقبل شویم در مقابل برای فروش با نرخ نیمایی، مشمول فروش دستوری باشیم. نتیجه این رفتار با تولیدکننده، ضرر و زیان بالا به بخش خصوصی است.

نایب رییس انجمن مس ایران، گفت: متاسفانه به بخش خصوصی برای تامین مواد اولیه، ماشین‌آلات و تعمیرات و کارهای به این شکل ارز نیمایی تعلق نمی‌گیرد، اما روند دستوری فروش برای این بخش همچنان ادامه دارد. لذا این موضوع موجب شده تولیدکننده محصول خود را با تفاوت و کم‌تر از قیمت واقعی با توجه به ارزش ارز در بازار آزاد عرضه کند که مشخصا فشار زیادی را به بنگاه‌های خصوصی کوچک‌مقیاس، وارد کرده و انگیزه ایجاد بنگاه‌های دیگر یا احیاء معادن را ضعیف می‌کند. هرچند در حال حاضر قیمت مس بالا رفته و تا حدودی جبران ضررهای کنترل قیمت بازار شده است.

شعبانی در پایان خاطرنشان کرد: زمان تحول و انقلابی در قیمت‌گذاری است. در حال حاضر اگر قیمت‌گذاری آزاد در نقطه‌ای به نام تعادل عرضه و تقاضا انجام‌ می‌شود، دلیلی برای اینکه ۳۰ درصد از درآمد به جهت اختلاف قیمتی دلار نیما و بازار آزاد، از جیب تولیدکننده برود، وجود ندارد و متاسفانه تنها منتفعان این شرایط واسطه‌گران هستند. لذا از تصمیم‌سازان این حوزه توجه بیشتر و تصمیم‌گیری هوشمندانه‌تر را خواستاریم تا بخش خصوصی بیش از این تضعیف نشود.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.