چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
لزوم توجه به ذخایر زغال‌سنگ طبس
18 آبان 1399 - 9:18
شناسه : 1235
انجمن زغال‌سنگ ایران با ارسال نامه‌ای به وزارت صنعت خواستار تخصیص بودجه تامین امکانات زیربنایی ذخایر زغال‌سنگ طبس شد و گزارش مربوط به نیاز حیاتی مهم‌ترین و بزرگ‌ترین ذخایر زغال‌سنگ کشور در ناحیه طبس را ارائه داد.
ارسال توسط :
پ
پ

انجمن زغال‌سنگ ایران با ارسال نامه‌ای به وزارت صنعت خواستار تخصیص بودجه تامین امکانات زیربنایی ذخایر زغال‌سنگ طبس شد زیرا بزرگ‌ترین ذخایر مکشوفه زغال‌سنگ کک شو درکشور به میزان ۷۰۰ میلیون تن در ناحیه طبس قرار دارد اما متاسفانه امروز با مشکلات متعددی روبه‌رو است. در ادامه متن این نامه را دنبال می‌کنیم:

به استحضار می‌رساند با فعال شدن پروژه‌های جدید تولید فولاد، مصرف زغال‌سنگ در کشور به سرعت درحال افزایش است و حداقل به‌ میزان چهار میلیون تن کنسانتره زغال‌سنگ برآورد می‌شودد که مستلزم استخراج هشت میلیون تن زغال‌سنگ از معادن کشور است .

در حالی ‌که تولید کنونی کشور به‌ میزان ۸٫۱ میلیون تن کنسانتره زغال‌سنگ و کمتر از چهار میلیون تن استخراج از معادن زغال‌سنگ است که به هیچ وجه متناسب با ۵٫۱ میلیارد تن حجم ذخایر مکشوفه زغال‌سنگ کشور نیست.

عدم توجه به موانع و مشکلات تجهیز و بهره‌برداری معادن زغال‌سنگ روند واردات زغال‌سنگ به کشور را مرتبا افزایش می‌دهد به‌طوری‌که در سال جاری واردات زغا‌سنگ در حدود یک میلیون تن است.

در این شـرایط انجمن زغال‌سنگ ایران وظیفه خود می‌داند گزارش مربوط به نیاز حیاتی مهم‌ترین و بزرگ‌ترین ذخایر زغال‌سنگ کشور در ناحیه طبس را تقدیم کند:

  • بزرگ‌ترین ذخایر مکشوفه زغال‌سنگ کک شو درکشور به میزان ۷۰۰ میلیون تن  درناحیه طبس است..
  • هم‌اکنون سالیانه دو هزار و ۱۰۰ تن زغال‌سنگ (بیش از ۵۰ درصد تولید زغال‌سنگ کشور) ازمعادن ناحیه طبس استخراج می‌شود
  • شرکت‌های متخصص در موضوع زغال‌سنگ درمنطقه مستقر هستند و علاوه بر تولید جاری به میزان دو هزار و ۸۵۰ تن طرح جدید و توسعه در دست اقدام دارند که می‌تواند در بازه زمانی ۴-۳ ساله حداقل به میزان سالیانه دو میلیون تن استخراج زغال‌سنگ کشور را افزایش بخشند.
  • مهم‌ترین اولویت نیاز این فعالیت گسـترده معدنی در بخش زغال‌سنگ کشور کمبود امکانات زیربنایی (آب، برق شبکه، راه) است که لازم است تامین آن از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت موردتوجه جدی قرار بگیرد.
  • طرح تامین امکانات زیربنایی ذخایر زغال‌سنگ طبس ازطرف ایمیدرو درحد مهندسی تفضیلی به انجام رسیده و بخشی نیز وارد مرحله اجرا شده لیکن به علت عدم تامین بودجه مناسب، بسیار کند و بدون پیشرفت فیزیکی قابل قبول است.
  • با بررسی‌های انجام شـده کارشناسی ازطرف انجمن زغال‌سـنگ ایران نیاز مالی تامین امکانات زیربنایی معادن زغال‌سنگ طبس به میزان ۲۸۴ میلیارد تومان برآورد می‌شود که در بازه زمانی سه ساله توسط ایمیدرو قابل انجام است.

در راستای تداوم فعالیت و توسعه معادن زغال‌سنگ که منجر به اشتغال چندین هزار نفره و همچنین تامین بخشی عمده از نیاز اساسی زغال‌سنگ کشور است خواهشمند است دستور فرمایید موضوع بودجه تامین امکانات زیربنایی ذخایر زغال‌سنگ طبس مورد توجه جدی و اولویت‌دار ایمیدرو قرار گیرد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.