چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
لزوم توجه دولت جدید به بخش زغال‌سنگ
01 شهریور 1400 - 14:31
شناسه : 16521
دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران عنوان کرد؛ دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران گفت: دولت جدید باید توجه بیشتری به بخش معدن به ویژه معادن زغال‌سنگ داشته باشد، زیرا طی سال‌های گذشته به دلیل تحولات فراوان از جمله افزایش یکباره و بی حد و اندازه حقوق دولتی در پایان دولت پیشین مشکلات بسیاری برای فعالان این حوزه به وجود آمده است.
ارسال توسط : منبع : ایراسین
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، سعید صمدی دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران با اشاره به عمده نیازهای بخش معدن در دولت جدید، اظهار داشت: توسعه معادن یکی از مباحثی است که همواره دولت‌ها به آن توجه داشته‌اند، اما اینکه بخواهیم به صورت جزئی و با دقت، مبحث توسعه معادن را به پیش ببریم نکات فراوانی باید مد نظر قرار گیرد. برای مثال زمانی که قیمت مواد معدنی به صورت مصنوعی پایین نگه داشته شود به این معناست که تنها یکسری از ذخایر معدنی اقتصادی هستند اما زمانی که قیمت مواد معدنی واقعی‌تر شوند فعالیت در حوزه معادن نیز گسترش خواهد یافت.

وی افزود: در پایان فعالیت دولت پیشین، حقوق دولتی معادن به صورت یکباره افزایش بی‌حد و اندازه‌ای ۲۰ برابری را تجربه کرد که این افزایش چشمگیر با توجه به میزان کسب و کار معدن خیلی منطقی نبود و عملا حتی اعتراض معدنکاران نیز به جایی نرسید؛ بنابراین یکی دیگر از درخواست‌های ما در حوزه معدن به ویژه زغال‌سنگ سروسامان دادن به این موضوع و بررسی بیشتر برای تعیین حقوق دولتی معادن بود. البته این در حالی است که طی دوره‌های گذشته نیز تمام وزرا برای بهبود وضعیت معادن زغال‌سنگ قول‌هایی را داده‌اند که هیچ کدام به ثمر نرسید.

دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران، گفت: قیمت زغال‌سنگ بعد از چندسال تلاش توانست اندکی افزایش پیدا کند، اما این درحالیست که در کنار بالارفتن قیمت زغال‌سنگ، قیمت تمام شده آن شامل مواد اولیه نیز افزایش یافت؛ برای مثال قیمت چوب از تنی ۵۰۰ هزارتومان به چهار میلیون تومان و قیمت آرک از ۶ میلیون تومان به ۴۰ میلیون تومان افزایش یافت که در این راستا می‌توان گفت هزینه‌های تولید بیش از ۵ برابر شد. علاوه بر این از آنجا که اساس صنعت زغال‌سنگ بر نیروی انسانی فعال در معادن و تولیدات داخلی است. زمانی که قیمت زغال‌سنگ بالا می‌رود تمامی این هزینه‌ها نیز چندین برابر می‌شود.

صمدی در پایان خاطرنشان کرد: انجمن توانست قیمت زغال‌سنگ را به فولاد متصل کند در این راستا افزایش نرخ فولاد بر روی قیمت این محصول نیز اثرگذار بود. این درحالی است که با وجود نرخ روبه رشد برای زغال‌سنگ در جهان، قیمت زغال در ایران آنچنان که باید افزایش نیافت.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.