چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
لزوم سرعت‌دهی و توسعه اکتشافات معدنی
07 آذر 1400 - 9:29
شناسه : 21026
نایب رییس انجمن مس ایران گفت: بخش اکتشاف معادن به عنوان نقطه آغاز معدن و صنایع معدنی کشور جایگاه بسیار مهمی دارد که در راستای توسعه و رونق هرچه بیشتر این حوزه، تصمیم‌سازی و سیاست‌گذاری‌ها در بخش اکتشاف بسیار حساس و نیازمند واکاوی و توجه بالاست.
ارسال توسط : منبع : روابط عمومی انجمن مس ایران
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، کورش شعبانی نایب رییس انجمن مس ایران و رییس کمیته اکتشاف خانه معدن، اظهار داشت: با توجه به نیازهای اکتشافی و همچنین نیاز مبرم صنایع کشور به مواد معدنی، سرعت‌دهی و توسعه اکتشافات الزامی است. همان طور که لازمه هدف‌گذاری برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ حدود ۱۶۵ میلیون تن سنگ‌آهن است، در صنایع دیگر نظیر مس، آلومینیوم، سرب و روی هم برنامه‌های توسعه‌ای نیاز و تکلیفی است که بر دوش بخش اکتشاف کشور گذاشته خواهد شد. لذا این امر مستلزم برنامه‌ریزی دقیق در این حوزه است. همچنین حوزه اکتشاف منابع معدنی کشور نیازمند تحولات اساسی در اصلاح ساختارها و تخصیص بودجه متناسب با نیازهای کشور و برنامه‌های راهبردی در بخش معدن و صنایع معدنی است.

وی افزود: تشکیل کنسرسیوم‌های اکتشافی با همراهی فعالان حوزه معدن و صنایع معدنی، اختصاص بخشی از درآمدهای حقوق دولتی معادن به حوزه اکتشاف، ایجاد جذابیت برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، پوشش ریسک فعالیت‌های اکتشافی با تقویت صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی و تدوین قوانین و مقررات شفاف بر اساس معیارهای استاندارد جهانی جهت تعامل بهینه بخش معدن، منابع طبیعی و محیط‌زیست از جمله الزامات ایجاد تحول در اکتشاف منابع معدنی کشور است.

نایب رییس انجمن مس ایران، گفت: اکتشاف، به نیروی متخصص، توانمند و جوان نیاز دارد. لذا از چالش‌های اساسی که طی آینده نزدیک در این بخش با آن روبه‌رو خواهیم بود، کمبود نیروی فارغ‌التحصیل و با تجربه در این زمینه است؛ اکنون نیز متاسفانه استقبال از این رشته در دانشگاه‌ها بسیار اندک شده است.

شعبانی بیان کرد: می‌بایست چالش‌های این حوزه را بررسی کرده و برنامه‌ریزی درستی برای آن داشته باشیم. علاوه بر این بخش اکتشافات با همان سرعت توسعه بخش فراوری و استخراج تولیدات معدنی پیشرفت نداشته و باید هرچه سریع‌تر برای آن چاره‌اندیشی شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تشکیل یک شورای عالی اکتشاف می‌تواند پیشنهاد تاثیرگذاری باشد که دبیرخانه آن در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور قرار گیرد و یک برنامه‌ریزی بلندمدت و استراتژی اجرایی و به دور از زیاده‌خواهی تدوین نماید. این سند برنامه‌ریزی برای اکتشافات توسعه یافته در آینده، به منظور تامین نیاز صنایع معدنی کشور و تغییر استراتژی اکتشافی موجود و اصلاح آن توسط نمایندگان بخش دولتی و خصوصی منجر به شکل‌گیری یک استراتژی اجرایی و کاربردی و نظارت کامل بر آن می‌شود.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.