پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024 ساعت ×
لزوم سرمایه‌گذاری در معادن استان کردستان
04 مرداد 1402 - 16:06
شناسه : 35203
رئیس سازمان صمت کردستان گفت: سالانه ۲۲ میلیون تن انواع ماده معدنی در استان استخراج می‌شود.
ارسال توسط : منبع : تسنیم
پ
پ

به گزارش «فلزات‌نیوز»، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: بخش معدن، یکی از ظرفیت‌های ویژه استان کردستان است که می‌تواند تحول عظیمی را در حوزه‌های اشتغال، سرمایه‌گذاری و صادرات ایجاد کند.

بر اساس این گزارش، بختیار خلیقی از تحول در اشتغال و سرمایه‌گذاری با توسعه معادن در کردستان خبر داد و گفت: ۳۵۷ پروانه بهره‌برداری در حوزه معدن کردستان صادر شده که منجر به استخراج سالانه ۲۲ میلیون تن انواع ماده معدنی خواهد شد. از این تعداد، ۱۸۶ پروانه بهره‌برداری فعال و ۶ مورد در حال تجهیز است. تعداد ۱۶۵ فقره از پروانه‌های معدنی غیرفعال بوده که بیشتر این تعداد در حوزه سنگ لاشه، شن و ماسه کوهی بوده که به دلیل رکود صنعت ساختمان در حال حاضر غیرفعال هستند‌.

رئیس سازمان صمت کردستان درباره فعالیت معادن شن و ماسه‌های رودخانه‌ای و طرح‌های عمرانی، عنوان کرد: در سال ۱۴۰۰، ۲۵ فقره مجوز و در سال گذشته ۱۹ فقره مجوز برداشت موقت صادر شده است. ۱۸ گونه مواد معدنی شامل سنگ‌آهن، کانی‌های غیرفلزی و انواع کریستال چینی گرانیت و طلا در این استان وجود دارد و اشتغال‌زایی مستقیم بخش معدن حدود پنج هزار و ۱۰۰ نفر بوده که سهم عمده آن در حوزه معادن فلزی است.

خلیقی ادامه داد: تنوع مواد معدنی این استان و تلاش سازمان صمت برای جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی، باعث شده است که صنایع معدنی در یک دهه اخیر رونق یافته و در حوزه‌های طلا، آهن، سنگ تزئینی و مصالح ساختمانی واحدهای زیادی احداث یا در حال تجهیز باشند. در حال حاضر طلا تا مرحله شمش فرآوری شده و زنجیره فولاد در استان که جزو طرح‌های اولویت‌دار قرار گرفته است. ساخت کنسانتره به طور کامل راه‌اندازی شده و مراحل تولید گندله، آهن اسفنجی و فولاد در مرحله عملیات اجرایی هستند.

وی خاطرنشان کرد: این استان در حوزه معدن نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی در دو بخش مطالعات زمین‌شناسی و اکتشافات تکمیلی است و ایجاد مجتمع‌های فولاد و ایجاد فرآوری سنگ کردستان با ظرفیت‌های بالا، از جمله اقدامات اساسی در زمینه ایجاد صنایع جانبی و فرآوری است.

رئیس سازمان صمت کردستان با یادآوری اینکه کردستان از ظرفیت معدنی بالایی برخوردار بوده و سال گذشته اجرای پروژه طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی توسط سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی آغاز شد، خاطرنشان کرد: بیش از ۵۳ درصد کل استان زیر پوشش مطالعات اکتشافی قرار گرفته و این مساحت شامل ۹۰ درصد مناطق اولویت‌های اکتشافی بوده که حدود ۱۵ هزار کیلومتر مربع از مساحت کردستان را در بر می‌گیرد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.