چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 1 May , 2024 ساعت ×
صفحه اصلی » گروه » خبر » مس
لغو ممنوعیت فعالیت واحد تولید مس «Eurasian Resources Group»
05 تیر 1402 - 12:20
شناسه : 34598
شرکت «Eurasian Resources Group» از مقامات کنگو درخواست کرده است تا در ممنوعیت سه ماهه اعمال شده بر فعالیت واحد مس و کبالت این شرکت با نام «Boss Mining»، پس از متهم کردن این شرکت به آلودگی محیط‌ زیست این منطقه تجدید نظر کند.
ارسال توسط : منبع : رویترز
پ
پ

به گزارش «فلزات‌‌نیوز»، وزارت معادن جمهوری دموکراتیک کنگو در بیانیه‌ای که در روز دوم ژوئن ۲۰۲۳ ارائه شد، اعلام کرد که پس از وقوع سیل در ماه مارس ۲۰۲۳ در این کشور که باعث وارد آمدن خسارات زیست‌محیطی و تلفات جانی فراوانی شد، به طور موقت فعالیت واحد تولید «Boss Mining» در استان کاتانگا کنگو را متوقف می‌کند.

شرکت «Eurasian Resources Group» علت وقوع این آلودگی را بارش باران شدید عنوان کرد. به گفته این شرکت، بارش باران در سدهای ضایعات متعلق به شرکت‌های شخص ثالث منجر، به سرریز شدن آب در این سدها و آسیب به آن‌ها شده و این آب سرزیر شده پس از وارد شدن به تاسیسات ذخیره آب واحد «Boss Mining»، باعث جاری شدن سیل در سواحل پایین‌دست رودخانه در استان کاتانگا شده است. این شرکت عنوان کرد که تحقیقات انجام شده توسط آژانس‌های دولتی و دیگر موسسه‌ها هیچ شواهدی از ایجاد این آلودگی را نشان نداد.

شرکت «Eurasian Resources Group» به خبرگزاری رویترز اعلام کرد که هرگونه شایعه در مورد سدهای ضایعات شرکت‌های شخص ثالث به عنوان عامل عمدی این آلودگی را رد می‌کند.

به گفته این شرکت، این حادثه به دور از واحد فرآوری رخ داده است؛ بنابراین ایجاد هر نوع آلودگی توسط این واحد فرآوری مردود اعلام می‌شود. این شرکت در ادامه تاکید کرد که در واقع بارش‌های سیل آسای روزهای ۲۱ تا ۲۲ مارس ۲۰۲۳ در این منطقه از کنگو، کاملا غیرقابل پیش‌بینی بود و منجر به این حادثه زیست‌‌محیطی در این ابعاد و مقیاس شد. تجزیه و تحلیل آب این منطقه که پس از وقوع این فاجعه انجام شد، وجود آلودگی در این منطقه را تایید نکرد.

آنتوانت ان سامبا کالامبائی، وزیر معادن کنگو در بیانیه‌ای عنوان کرد که بزرگ‌ترین تولیدکننده مس آفریقا و همچنین تامین‌کننده کبالت در جهان که محیط‌ زیست این منطقه را آلوده کرده است، حتما با مجازات مواجه خواهد شد. همچنین وی، وزیر شرکت «Eurasian Resources Group» را متهم کرد که این شرکت با گواهی ترخیص زیست محیطی منقضی شده فعالیت می‌کند و هشدار داد که ممکن است که این ممنوعیت سه ماهه اعمال شده تمدید شود.

در حالی که شرکت «Eurasian Resources Group» اعلام کرد که از قربانیان این سیل حمایت مالی و پزشکی کرده و همچنین تدارکات اضطراری لازم را برای آن‌ها فراهم می‌کند، وزیر معادن کنگو تاکید کرد که این شرکت باید اقدامات لازم جهت جبران خسارات وارده شده به جوامع محلی حاضر در این منطقه را انجام دهد. با این حال، تعطیلی موقت فعالیت این معدن بر فرایند تولید مس و کبالت این شرکت و همچنین بر فعالیت کارگران، تامین‌کنندگان و دیگر اعضای این شرکت تاثیر می‌گذارد.

این شرکت امیدوار است که وزیر معدن کنگو در تصمیم تعلیق فعالیت این واحد تولیدی تجدیدنظر کند؛ چراکه آلودگی وجود ندارد. این شرکت اعلام کرد بقیه مشکلات ناشی از وقوع سیل در این منطقه را می‌توان با گفت‌وگو رفع کرد.

به گفته امانوئل امپولا، مدیر اجرایی دپارتمان «African Natural Resources Watch»، سد ضایعات واقع در نزدیکی محل فعالیت واحد «Boss Mining» سه بار در ماه‌های مارس و آپریل ۲۰۲۳ شکسته شد که این موضوع تاثیر منفی بر جوامع محلی اطراف این معدن و محیط‌زیست منطقه داشت.

وی با انتقاد از عملکرد مسئولان مربوطه اعلام کرد وقوع این سیل موجب تلفات جانی هم شده است. وی افزود تا به امروز هیچ اقدامی برای شناسایی کسانی که اعضای خانواده یا اموال خود را در این سیل از دست داده‌اند، انجام نشده است.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.