چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
لوله حلقوی تیتانیومی کوره کلاوس مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی
21 تیر 1402 - 15:06
شناسه : 34911
با موفقیت در ذوب آهن اصفهان تولید شد؛ سرپرست واحد دو بازیابی مواد در مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی شرکت ذوب آهن اصفهان، از موفقیت تولید لوله حلقوی تیتانیومی کوره کلاوس در این واحد خبر داد.
ارسال توسط : منبع : شرکت ذوب آهن اصفهان
پ
پ

به گزارش «فلزات‌نیوز»، حسن برغندان گفت : این واحد وظیفه دریافت گاز کک خام و در ادامه پایش و ارسال آن به خط گاز کک کارخانه را بر عهده دارد و واحد کلاوس جهت تصفیه‌بخشی از گاز کک در آن احداث شده است.

وی افزود : در این واحد گاز اسیدی شامل سولفید هیدروژن، آمونیاک، هیدروژن سیانید و … دریافت و پس از سوزاندن در کوره کلاوس، گوگرد تولید می شود. جهت افزایش راندمان کوره لازم است گاز اسیدی به صورت مناسب در کوره توزیع و سپس وارد آن شود. به همین دلیل این گاز وارد یک کلکتور حلقوی شده و سپس از طریق انشعاب‌های متصل به آن وارد کوره می‌شود.

ابراهیم کاظمی، مهندس ارشد مکانیک شیمیایی واحد دو بازیابی مواد در مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی شرکت ذوب آهن اصفهان نیز در این خصوص عنوان کرد: از ابتدای راه‌اندازی این واحد در سال ۱۳۹۵ به دلیل استفاده نشدن از مواد مناسب، همواره نشتی گاز اسیدی از این کلکتور وجود داشت. این کلکتور یک لوله ۱۰ اینچ با جنس استنلس استیل A۳۱۲ TP۳۱۶ بود که به شکل دایره‌ای به قطر یک هزار و ۳۸۰ میلی‌متر خم شده و دارای یک خط لوله ورودی ۱۰ اینچ و ۴ انشعاب خروجی پنج اینچ در زاویه ۴۵ درجه بود.

وی تصریح کرد: از سال ۱۳۹۸ جهت تهیه نقشه و ساخت این کلکتور اقدام شد اما متاسفانه طی گذشت چندین سال، روند ساخت آن با چالش‌های بسیاری از جمله محدودیت‌های خم‌کاری لوله استینلس استیل با شعاع ۶۹۰ میلی‌متر روبه‌رو بوده است. بنابراین برای حل این مشکل بر اساس طرح اعلام شده تصمیم گرفته شد با موجودی لوله و اتصالات، کلکتور از حالت دایره‌ای به هشت ضلعی و مواد به تیتانیوم تغییر پیدا کرده و کلکتور جدیدی ساخته شود.

مهندس ارشد مکانیک شیمیایی واحد دو بازیابی مواد در مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی شرکت ذوب آهن اصفهان اظهار داشت : با همت و تلاش پرسنل مکانیک واحد دو بازیابی مواد، دفتر فنی، تعمیرگاه مرکزی مدیریت، نت مکانیک و کارگاه‌های ساخت کارخانه، قطعات آماده‌سازی و پس از تامین فیلر مناسب و با انجام حدود ۱۷ متر جوشکاری تیتانیوم و یک هزار و ۲۰۰ نفرساعت کار، قطعه مورد نظر ساخته و پس از انجام تست هیدرو استاتیک با موفقیت روی کلکتور نصب و آماده بهره‌‍برداری شد.

کاظمی یادآور شد: با این اقدام فرایند جوشکاری تیتانیوم در مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی بومی‌سازی شد و با انجام این پروژه، تولید گوگرد این واحد از سه تن در روز، به حدود ۴٫۵ تن افزایش یافت.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.