چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
مجلس از طرح تولید آلومینای از نفلین سینیت حمایت می‌کند
08 خرداد 1401 - 16:24
شناسه : 28503
رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: مجلس از تکمیل طرح تولید آلومینا از نفلین سینیت حمایت کرده و این طرح پیشرفت مناسبی دارد، اما باید تلاش کنیم مدت زیادی طول نکشد که توجیه‌پذیر بودن آن زیر سوال برود.
ارسال توسط : منبع : روابط‌عمومی ایمیدرو
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، عزت‌الله اکبری تالار پشتی رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در نشست بررسی طرح تولید آلومینا از نفلین سینیت سراب اظهار داشت: بدنه دولت به طور ویژه برای اجرای طرح تولید آلومینا از نفلین سینیت تلاش کرده و رییس هیات‌عامل ایمیدرو نیز به آن سرعت بخشید. این طرح پیشرفت مناسبی دارد، اما باید تلاش کنیم مدت زیادی طول نکشد که توجیه‌پذیر بودن آن زیر سوال برود.

 وی با اشاره به واردات سالانه حدود ۹۰۰ میلیون دلار پودر آلومینا، افزود: اگر نیمی از ارز یک سال واردات این محصول را به اجرای طرح اختصاص دهیم، کار اجرا تکمیل می‌شود. برای توسعه منطقه، بستر حضور بخش خصوصی را برای سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دستی این حوزه باید فراهم شود.

نهایی شدن طرح نفلین

یوسف داودی نماینده سراب در مجلس، طی برگزاری این نشست با بیان اینکه قرارداد طرح نفلین سینیت سراب در زمان رییس هیات‌عامل ایمیدرو یعنی وجیه‌اله جعفری نهایی شد، گفت: واردات سالانه دو میلیون پودر آلومینا از منظر پدافند غیر عامل به نفع کشور نیست و در راستای شعار سال رهبری، طرح نفلین سینیت جزو طرح‌های شاخص است.

وی تاکید کرد: تکمیل این طرح علاوه بر اینکه وابستگی به خارج را کم می‌کند، یک طرح دانش‌بنیان نیز به شمار می‌رود چراکه از سیستم خشک و کم‌آب بهره‌مند است. اشتغال‌زایی مستقیم طرح نفلین سینیت، ۸۵۰ تا یک هزار نفر و اشتغال غیر مستقیم حدود پنج تا ۶ هزار نفر در هر فاز است.

داودی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از شاخص‌های پیشرفت کشورها، سرانه تولید آلومینیوم است و به همین دلیل، پودر آلومینا و آلومینیوم، جزو رده‌های سوم و چهارم تحریم‌های بی‌رحمانه کشورها بود تا ایران را تحت فشار قرار دهند.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.