پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024 ساعت ×
محدودیت واردات فرومنگنز یک ضرورت است
27 آذر 1402 - 16:40
شناسه : 36323
عضو هیئت مدیره شرکت منگنز شهاب شرق: عضو هیئت مدیره شرکت منگنز شهاب شرق گفت: با توجه به رکود حاکم در بازار داخلی فرومنگنز و فروسیلیکومنگنز از یک سو و واردات بی‌رویه نمونه‌های مشابه خارجی این محصولات از کشور هند از سوی دیگر، ضرورت دارد دولت محدودیت و سختگیری‌های خود را در زمینه واردات فرومنگنز و فروسیلیکومنگنز افزایش دهد تا ضمن ایجاد حاشیه سود برای تولیدکنندگان داخلی، عرضه نمونه باکیفیت این محصولات نیز افزایش یابد.
ارسال توسط : منبع : فلزات آنلاین
پ
پ

به گزارش «فلزات‌نیوز»، حمیدرضا اویسی، اظهار داشت: شرکت منگنز شهاب شرق از یک کوره قوس الکتریکی با ظرفیت هشت مگاوات برای تولید فرومنگنز و فروسیلیکومنگنز استفاده می‌کند. ما فعالیت خود را از سال ۱۳۹۳ در شهرستان عنبرآباد واقع در غرب شهرستان جیرفت آغاز کردیم و هم‌اکنون ۵۵ نفر به طور مستقیم در مجموعه مشغول به کار هستند.

وی در ادامه به کاربرد فروآلیاژ در صنعت فولاد اشاره کرد و گفت: فروآلیاژها به عنوان مواد افزودنی و با هدف اکسیژن‌زدایی، سولفورزدایی، فسفرزدایی و افزایش استحکام در تولید فولاد به کار می‌روند. اواسط دهه ۱۳۶۰، نخستین واحدهای تولیدی فروآلیاژ در کشور، فعالیت خود را در زمیه تولید فروسیلیس با واردات تکنولوژی و ماشین‌آلات خارجی آغاز کردند و اواسط دهه ۱۳۷۰، برخی شرکت‌های داخلی به دانش و تکنولوژی تولید این محصول دست یافتند. در حال حاضر به خودکفایی کامل در تولید فروسیلیس دست یافته‌ایم و قطعات و تجهیزات مورد نیاز در این حوزه، توسط تولیدکنندگان داخلی بومی‌سازی شده است. میزان مصرف منگنز (اعم از فرومنگنز و فروسیلیکومنگنز) به ازای تولید یک میلیون تن فولاد، ۱۰ هزار تن برآورد می‌شود و اگر به دنبال تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ هستیم، باید سالیانه ۵۵۰ هزار تن فرومنگنز تولید کنیم. با این وجود، متاسفانه بخش عمده‌ای از فرومنگنز مورد استفاده در کارخانجات فولادی، از طریق واردات و بازارهای خارجی تامین می‌شود و این معضل به تولید فرومنگنز توسط شرکت‌های داخلی آسیب زده است.

عضو هیئت مدیره شرکت منگنز شهاب شرق با بیان اینکه هم‌اکنون ظرفیت تولید فرومنگنز و فروسیلیکومنگنز در کشور به میزان حدود ۱۴۰ هزار تن ایجاد شده است، ادامه داد: بسیاری از شرکت‌های بزرگ فولادی، اقدام به واردات این محصولات از کشورهایی همچون هند با نرخ ارز نیمایی می‌کنند؛ در حالی که بخش عمده مواد اولیه تولید فرومنگنز و فروسیلیکومنگنز وارداتی بوده و تخصیص ارز مورد نیاز در این زمینه به دشواری صورت می‌پذیرد. در چنین شرایطی، تولیدکنندگان چاره‌ای جز واردات مواد اولیه با نرخ ارز آزاد ندارند و همین مسئله منجر به افزایش قیمت تمام شده نمونه داخلی نسبت به نمونه مشابه خارجی می‌شود. در واقع ما شاهد رقابتی نابرابر و ناعادلانه در این عرصه هستیم که نهایتا تولیدکنندگان کوچک‌مقیاس بازنده آن خواهند بود! معتقدیم که واردات فرومنگنز و فروسیلیکومنگنز باید به مروز زمان کاهش پیدا کند تا ضمن ایجاد حاشیه سود مطمئن برای واحدهای داخلی، به خودکفایی در تولید این محصولات همچون فروسیلیس دست پیدا کنیم و بی‌نیاز از واردات نمونه‌های مشابه خارجی شویم.

واردات سنگ منگنز از قاره سیاه

اویسی با اشاره به اینکه متاسفانه سنگ منگنز به عنوان ماده اولیه اصلی تولید فرومنگنز، به میزان کافی و با عیار مناسب در داخل کشور فرآوری و تولید نمی‌شود و بر همین اساس فعالان این صنعت ناچار به واردات آن از کشورهای آفریقایی هستند، تصریح کرد: به غیر از معدن «ونارچ» در حوالی استان قم که در تملک یکی از شرکت‌های تولیدکننده سنگ منگنز است، سرمایه‌گذاری چندانی در زمینه اکتشاف، استخراج و فرآوری سایر معادن منگنز کشور در استان‌هایی همچون سمنان، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان نشده است؛ ضمن اینکه همان فعالیت اندک معادن منگنز کشور نیز به صورت فصلی است و برای مثال اگر در یک فصل از سال تولید فولاد رونق پیدا کند، فرآوری و تولید سنگ منگنز و فرومنگنز نیز با رونق همراه شده و محصول تولیدی در اختیار شرکت‌های فولادی قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است با توجه به اینکه سیلیس به میزان کافی در داخل کشور تولید می‌شود، مشکلی برای تامین سیلیس موردنیاز تولیدکنندگان فروسیلیکومنگنز وجود ندارد.

وی با تاکید بر نقش دولت در راستای رونق بازار و حمایت از ساخت داخل، مطرح کرد: درخواست ما از دولت و سازمان‌های ذی‌ربط این است که با اعمال محدودیت‌های وارداتی برای محصولاتی همچون فرومنگنز و فروسیلیکومنگنز، زمینه رونق در بازار داخلی را فراهم کنند و حمایت بیشتری از فعالان صنعت فروآلیاژ به عمل آورند. چند نرخی بودن ارز، ضربه مهلکی به بدنه تولید و صنعت کشور وارد کرده است و بر همین اساس دولت و بانک مرکزی باید تمهیدات لازم جهت تک نرخی شدن ارز را بیندیشند.

این فعال صنعت فروآلیاژ در ادامه به اهمیت انرژی برق برای تولید انواع فروآلیاژها در کوره‌های قوس الکتریکی اشاره کرد و گفت: همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، ما از یک کوره قوس الکتریکی با ظرفیت هشت مگاوات برای تولید فرومنگنز و فروسیلیکومنگنز در مجموعه استفاده می‌کنیم. باید توجه داشت که میزان برق مورد نیاز برای تولید یک تن فروسیلیس ۷۵ درصد حدود ۹ مگاوات، تولید یک تن فرومنگنز حدود چهار مگاوات و تولید یک تن فروسیلیکومنگنز حدود پنج مگاوات برآورد شده و به همین علت می‌توان گفت که انرژی برق، از اهمیت فراوانی در تولید فروآلیاژها برخوردار است. هم‌زمان با اعمال محدودیت برق صنایع و کاهش تولید شرکت‌های فولادی در روزهای گرم سال، بازار انواع فروآلیاژها با رکود مواجه می‌شود و میزان فروش و درآمد واحدهای تولیدی فروآلیاژ کاهش می‌یابد. از این رو، احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر همچون نیروگاه‌های خورشیدی می‌تواند گام موثری در تامین برق مورد نیاز شرکت‌های بزرگ فولادی در زمان پیک مصرف برق در فصل تابستان باشد که اخیرا اقدامات خوبی در این زمینه نیز انجام شده است.

اهمیت اشتغال‌زایی در مناطق کم‌برخودار

اویسی ضمن اشاره به اینکه نیروهای انسانی شاغل در واحدهای صنعتی، به مروز زمان به دانش و تجربه کافی در زمینه تولید دست می‌یابند و کارفرمایان نیز تمام تلاش خود را برای حفظ افراد باتجربه و متخصص به‌کار می‌گیرند، خاطرنشان کرد: شرکت منگنز شهاب شرق در یک منطقه کم‌برخوردار واقع شده است که شاید تا مسافت ۱۰۰ کیلومتری آن، هیچ کارخانه تولیدی احداث نشده باشد. با این وجود، باعث افتخار است که ما زمینه اشتغال‌ ۵۵ نفر از اهالی بومی منطقه را فراهم کرده‌ایم و امیدواریم شاهد رونق روزافزون اشتغال‌زایی در مناطق دورافتاده و کم‌برخوردار کشور در آینده باشیم.

وی در پایان با بیان اینکه صنعت فروآلیاژ طی چند ماه اخیر با رکود مواجه شده است و این شرایط همچنان ادامه دارد، خاطرنشان کرد: تا زمانی که یک محدودیت کلی در واردات فرومنگنز و فروسیلیکومنگنز اعمال نشود، نمی‌توان انتظار خروج بازار این محصولات از رکود حاکم را داشت. لازم به ذکر است که تا سال۱۳۹۲، فروسیلیکومنگنز در داخل کشور تولید نمی‌شد و پذیرش این مهم برای شرکت‌های فولادی که به جای فرومنگنز می‌توانند از محصولی همچون فروسیلیکومنگنز استفاده کنند، غیرقابل هضم بود. با این وجود، ما اقدام به تولید فروسیلیکومنگنز با استفاده از دانش بومی و تجهیزات و ماشین‌آلات ساخت داخل کردیم و آن را در اختیار شرکت‌های فولادی قرار دادیم. خوشبختانه این دستاورد با استقبال فولادسازان مواجه شد و برای مثال، هم‌اکنون در تولید فولاد ST37 از فروسیلیکومنگنز تولید داخل استفاده می‌شود. بنابراین اگر دولت سختگیری‌های خود را در زمینه واردات فروسیلیکومنگنز افزایش دهد، بدون شک بازار داخلی این محصول با عرضه نمونه استاندارد و باکیفیت رونق خواهد یافت.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.