چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
محصولات ذوب‌آهن، ستون محکم ساخت‌وساز
16 خرداد 1401 - 19:24
شناسه : 28727
قوانین زیادی در ارتباط با استحکام اسکلت‌بندی بدنه ساختمان‌ها وضع شده‌اند و دولت‌ها، متخصصین و پیمانکاران، پروژه‌های ساخت‌وساز را ملزم به رعایت این قوانین می‌کنند. یکی از عوامل مهم در این زمینه، محصولات فولادی به کار رفته در ساختمان است.
ارسال توسط : منبع : روابط‌‌عمومی ذوب‌آهن
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، امروزه با گسترش شهرها و ساختن ساختمان‌های بلند، مسئله استحکام ساختمان بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است؛ به طوری که قوانین زیادی در این باره تصویب شده‌اند و دولت‌ها، متخصصین و پیمانکاران، پروژه‌های ساخت‌وساز را ملزم به رعایت این قوانین می‌کنند. یکی از عوامل مهم در این زمینه، محصولات فولادی به کار رفته در ساختمان است که کیفیت آن تاثیر بسیار زیادی بر استحکام ساختمان دارد . محمد صدری مدیر کیفیت فراگیر ذوب‌آهن اصفهان و علی‌اصغر میرقادری نایب رییس نظام مهندسی استان اصفهان گفت‌وگو داشتند که در ادامه متن کامل آن را می‌خوانید:

محمد صدری مدیر کیفیت فراگیر ذوب‌آهن اصفهان، به عوامل تاثیرگذار در استحکام و ایمنی ساختمان اشاره کرد و سه پارامتر را مهم‌تر از سایر دانست و اظهار داشت: مصالح مرغوب و استاندارد، طراحی و معماری مناسب و استفاده صحیح از مصالح، عوامل بسیار مهمی در استحکام ساختمان هستند که در صورت رعایت این شاخص‌ها، ساختمان ایمنی خواهیم داشت.

وی افزود: ذوب‌آهن اصفهان با داشتن تیم کارشناسی مجرب در بخش‌های مختلف، کنترل کلیه فرایند را از مرحله طراحی تا تولید محصول منطبق با استانداردهای روز دنیا، همواره مدنظر قرار می‌دهد و این رویکرد سبب شده محصولات علاوه بر اینکه در داخل کشور انتخاب اول مصرف‌کنندگان باشد، به بیش از بیست کشور دنیا نیز صادر شود.

صدری با اشاره به اینکه انواع آرماتور، تیرآهن‌های بال‌پهن، میلگرد و …، با سایزهای گوناگون در این مجتمع عظیم صنعتی تولید می‌شود، گفت: تولید H30، به عنوان یک محصول استراتژیک نیز از سال‌های گذشته در دستور کار قرار گرفت و به همین علت هم، بیم بلانک را نیز برای آن تولید کردیم. همچنین محصول تیرآهن H تولید شده به روش نوردی در ذوب‌آهن اصفهان در مقایسه با تیر ورق، این مزیت را دارد که محصول به صورت پیوسته و بدون دخالت دست، تولید شده و از مقاومت فوق‌العاده زیادی برخوردار است. همچنین علاوه بر تسریع در ساخت سازه و ایمنی بالاتر در مقابل زلزله و حوداث غیرمترقبه، حدود ۳۰ درصد هزینه تمام شده را کاهش می‌دهد.

در ادامه، علی‌اصغر میرقادری نایب رییس نظام مهندسی استان اصفهان، بیان کرد: سازمان ملی استاندارد، مراحل مختلفی از جمله روش‌های تولید، آزمون‌های گوناگون برای کنترل کیفیت مصالح و…، را برای ساختمان‌سازی تعریف کرده است. به عنوان مثال، در مقاطع فولادی که برای ساختمان استفاده می‌شوند، نسبت کربنی که این مقاطع دارا هستند باید به میزانی باشد که در هنگام زلزله، انعطاف‌پذیر بوده و شکننده نباشند.

وی افزود: تعاملات خوبی بین ذوب‌آهن اصفهان و سازمان نظام مهندسی وجود دارد و طی چند مرحله خط تولید محصولات مورد بازدید و بررسی قرار گرفتند و از نزدیک مشاهده شد که استانداردهای مختلف در فرایند تولید محصولات رعایت می‌شود.

قادری تصریح کرد: مطابق ماده ۳۴ و ۳۵ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان سال ۱۳۷۴ و مواد ۱۵،۱۶،۱۹،۴۰ و ۵۱ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد مصوب سال ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی، کنترل تولید، توزیع و استفاده از کلیه مصالح ساختمانی که مشمول استاندارد اجباری هستند، در کلیه پروژه‌های ساختمانی توسط کلیه دست‌اندرکاران الزامی است.  هدف این الزام، حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تامین ایمنی و استحکام ساختمان‌ها و در نهایت جلوگیری از هدررفت سرمایه‌های ملی برشمرده می‌شود.

نایب رییس نظام مهندسی استان اصفهان در پایان خاطرنشان کرد: برخی مالکین و کارفرمایان متاسفانه به دلیل اینکه قیمت تمام شده ساختمان‌ها افزایش زیادی پیدا کرده است، به سمت کاهش هزینه‌های آن‌ها رفته و این رویکرد ایمنی ساختمان‌ها را به مخاطره می‌اندازد و پس نیاز است در این زمینه برنامه‌ریزی جدی انجام گیرد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.