چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
مزایده معدن و کالا در دو مسیر جدا حرکت می‌کنند
20 تیر 1400 - 10:35
شناسه : 14929
معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت: معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر تفاوت مزایده معادن با مزایده دیگر کالاها، رد و بدل هر گونه پول را تکذیب کرد و گفت: واگذاری معادن از طریق مزایده بیش از ۳۰ سال در کشور اجرا شده است و ارتباطی با مباحث انتخابات و تغییر دولت ندارد.
ارسال توسط : منبع : ایمیدرو
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، اسدالله کشاورز معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص اجرای طرح آزادسازی و واگذاری ۶ هزار محدوده معدنی، ضمن ابراز تاسف از برخی نظرات، اظهار داشت: مباحث و شبهاتی که در این خصوص مطرح شده بر اساس عدم آگاهی برخی افراد فاقد تخصص و نداشتن شناخت از نحوه واگذاری ۶ هزار محدوده معدنی بوده است.

وی با تاکید بر گذشت یک ماه از اتمام برگزاری مزایده، به ماده ۴۴ و ۴۵ قانون اساسی اشاره کرد و افزود: معدن انفال و به موجب قانون اساسی تولیت آن برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است. لذا اشتباهی که منتقدان اجرای این طرح دارند این است که مزایده معدن را با یک کالا اشتباه گرفتند؛ در واگذاری معدن از طریق مزایده، هیچ پولی رد و بدل نمی‌شود، همچنین نحوه واگذاری کاملا الکترونیکی و از طریق سامانه ستاد الکترونیکی دولت صورت می‌گیرد. در این راستا هیچ شخصی نمی‌تواند دخل و تصرفی در آن داشته باشد.

معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه استفاده از هرگونه رانت برای شرکت در مزایده را بواسطه الکترونیکی بودن فرآیند، غیرممکن دانست و گفت: بازگشایی پاکات به صورت الکترونیک و توسط اعضای کمیسیون صنایع و معادن مزایده که با توکن‌های مشخص وارد سامانه می‌شوند، انجام خواهد شد.

کشاورز با اظهار تعجب از ارتباط دادن موضوع مزایده معادن با مسائل سیاسی، واگذاری معادن و محدوده‌های معدنی را یک کار معمول و با سابقه چندین دهه در وزارت صنعت، معدن و تجارت دانست و بیان کرد: واگذاری معادن ارتباطی با دولت و سیاست ندارد.در این راستا وزارت صنعت و سازمان‌های تابعه در سطح استان‌ها زمانی که تعداد محدوده‌های اکتشافی و یا معدنی آماده مزایده واگذاری باشد، با اطلاع‌رسانی این کار انجام می‌دهند.

وی با توضیح اینکه اطلاع‌رسانی کامل برای واگذاری این ۶ هزار محدوده معدنی از طریق رسانه ملی، جراید و سایت‌های مختلف معدنی و غیر‌معدنی در ماه‌های گذشته انجام شد، ادامه داد: مزایده در خرداد ماه برگزار و بازگشایی اکثر پاکات انجام و برخی در حال انجام است. البته اینکه اجرای این طرح را به مباحث انتخابات و تغییر دولت گره بزنیم، دور از ذهن است.

معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص شرایط شرکت در مزایده برای افراد حقیقی و حقوقی، داشتن صلاحیت مالی و فنی را شرط مهم برای شرکت در مزایده اعلام کرد و اذعان داشت: بر اساس قانون افراد مجاز برای شرکت در مزایده کسانی هستند که دارای صلاحیت فنی و مالی هستند و از قبل در سامانه ستاد و کاداستر ثبت نام کرده باشند؛ در خصوص اشخاص حقوقی، علاوه بر این شرط، باید در اساس‌نامه آن‌ها فعالیت معدنی قید شده باشد و از قبل گواهی مربوطه را اخذ کرده‌اند.

کشاورز در پایان با تاکید بر اهمیت جلوگیری از خام فروشی در حوزه معدن، و یادآوری افتتاح ۴۰ هزار میلیارد تومان پروژه معدنی وابسته به فراوری معدن در روز پنج‌شنبه هفته گذشته، خاطرنشان کرد: این موضوع برای وزارت صنعت، معدن و تجارت اهمیت دارد و دستاوردهای خوبی در این زمینه حاصل شده است، به طوری که ما از یک کشور واردکننده فولاد در سال ۱۳۹۰، امروز به کشور صادرکننده فولاد تبدیل شده‌ایم. لذا صادرات ۶.۵ میلیون تن فولاد در سال ۱۳۹۹ نشان‌دهنده یک جهش در این حوزه و حرکت خوبی در راستای پرهیز از خام فروشی است.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.