چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
مزیتی به رنگ توسعه
04 آبان 1400 - 13:36
شناسه : 19664
مدیر سیستم‌ها، برنامه و بودجه شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر مطرح کرد؛ مزیت رقابتی یکی از مولفه‌های اساسی در مسیر ایجاد تحول در شرکت‌های بزرگ معدنی و صنعتی است، به طوری که شرکت‌های بزرگ معدنی در راستای اهداف و سیاست‌های کلان، راهبردهای متنوعی به منظور ارتقای مزیت رقابتی در بخش‌های مختلف شامل اکتشاف، استخراج، طرح‌های تولیدی، توسعه‌ای، لجستیک، انرژی، بومی‌سازی و ... به کار می‌گیرند. در این میان، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر یکی از مجموعه‌های بزرگ معدنی در منطقه خاورمیانه است که با در نظر گرفتن برنامه‌های متنوع در مسیر افزایش ظرفیت‌های تولید متناسب با جهان معدنی یک دهه آینده (2030)، در صدد ارتقای مزیت رقابتی در میان شرکت‌های بزرگ معدنی در جهان است. توسعه کسب‌وکار در داخل و خارج از کشور، از طریق مشارکت در طرح‌های اکتشاف، استخراج، فراوری و انرژی‌های پاک، جزو مهم‌ترین برنامه‌های این شرکت در آینده معدنی خاورمیانه به شمار می‌آیند.
ارسال توسط : نویسنده : محسن نبوی منبع : ماهنامه اخبارفلزات
پ
پ

مطالعات تطبیقی گویای آن است که شرکت‌های بزرگ معدنی و صنعتی، استراتژی رشد و توسعه در تکمیل زنجیره ارزش را به عنوان راهبردی اتخاذ کرده‌اند که ایجاد مزیت رقابتی را برای ایشان به همراه داشته است. مولفه‌های متعدد و متنوعی بر تکمیل زنجیره ارزش معدنی، به‌ویژه در زمینه صنعت سنگ‌آهن و فولاد، اثرگذار هستند که اکتشافات، برنامه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای، لجستیک، انرژی، موضوعات زیست محیطی، بومی‌سازی و … جزو مهم‌ترین این مولفه‌ها به حساب می‌‎آیند.

ایران، به عنوان یکی از کشورهای مهم و دارای ظرفیت‌های بسیار در زمینه معدن و صنایع معدنی، مزیت‌های نسبی متعدد و متنوعی در راستای رقابت با سایر کشورهای بزرگ و شناخته‌شده معدنی در جهان دارد. با تحقق برنامه‌های توسعه‌ای شرکت‌های بزرگ معدنی، گامی بلند در راستای ایجاد یک مزیت رقابتی بزرگ در منطقه و جهان برای کشور فراهم خواهد شد. در این میان، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر به عنوانِ یکی از نقش آفرینان اصلی در بازار داخلی و بین‌المللی با با توسعه زنجیره فولاد کشور، توانسته است امکانات بالقوه و بالفعل مناسبی به منظور ایجاد مزیت رقابتی محقق سازد. این موضوع در حالی به ثمر رسیده که همه روزه بر محدودیت‌های ناخواسته بر صنایع کشور به دلیل تحریم‌های بین‌المللی افزوده می‌شود. با این حال،دستاوردهایی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در اکثر بخش‌ها نشان می‌دهد که این مجموعه عظیم معدنی و صنعتی از طریق  برنامه‌های بلندمدت و تبیین اهداف رقابتی در صنایع معدنی و زنجیره فولاد، ضمن حرکت بر مدار توسعه، گوشه چشمی به حضوری موثر در عرصه جهانی در افق ۲۰۳۰ دارد. 

مزیت رقابتی گل‌گهر در ساحت اکتشافات

سرعت تحولاتِ تکنولوژیک، به‌ویژه در بخش معدن و صنایع معدنی، شیوه اکتشاف و استخراج مواد معدنی را به دلیل فراگیری استفاده از هوش مصنوعی، دستخوش تغییرات اساسی کرده است. با تغییر سیاست‌ها و سوق پیدا کردن در مسیر تحولات تکنولوژیک، بسیاری از شرکت‌های معدنی، ضمن افزایش سطح آسیب‌پذیری در برابر چالش‌ها، به دنبال ارتقای سطح ریسک‌پذیری و به تبع آن مزیت رقابتی از طریق افزایش بهره‌وری در این بخش راهبردی هستند.

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر یکی از شرکت‌های بزرگ معدنی است که علاوه بر نقش آفرینی در معادن متعدد سنگ‌آهن، حوزه فعالیت‌های معدنی منطقه گل‌گهر را به تولید محصولات در زنجیره فولاد گسترش داده است. با توجه به نقش حمایتی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر برای تامین مواد اولیه بسیاری از شرکت‌های میان‌دستی و پایین‌دستی صنعت فولاد، این شرکت در نظر دارد تا برنامه‌های متعدد و موثری را در زمینه اکتشاف و استخراج به مرحله اجرا برساند. شناسایی و تعیین محدوده‌ها و نواحی دارای ویژگی‌های فنی و اقتصادی برای توسعه دامنه عملیات اکتشافی در داخل و خارج از کشور، شناسایی و اتخاذ راهبردهایی اثربخش برای تنوع بخشی حضور در صنایع معدنی (هم‌راستا با اهداف شرکت) و استفاده از تجهیزات جدید بهره‌ور با تکنولوژی‌های پیشرو در عملیات استخراج سه برنامه مهم شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر برای ارتقای مزیت رقابتی در بخش اکتشافات و استخراج حوزه معدنی است. همچنین صیانت از نقش ۲۵ درصدی منطقه گل‌گهر در برنامه‌های فولادی کشور، به همراه گسترش فعالیت‌های معدنی این شرکت در کشور (چابهار و …) و سایر مناطق جهان (افغانستان و …)، نشان می‌دهد که این مجموعه بزرگ، در راستای توسعه رقابت‌پذیری محصولات طی یک دهه آینده، تحول بزرگی را در بخش اکتشاف و استخراج به وجود خواهد آورد.

مزیت رقابتی گل‌گهر در ساحت طرح‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای

مجموعه معدنی و صنعتی گل‌گهر که استراتژی طرح‌های توسعه‌ای این شرکت در زمینه ارتقای مزیت رقابتی موارد متعدد و متنوعی را شامل می‌شود. برنامه‎‌های مهم گل‌گهر برای توسعه رقابت‌پذیری در منطقه به منظور ارتقای مزیت رقابتی عبارت‌اند از تامین پایدار مواد اولیه، تنوع‌بخشی به محصولات، بهره‌برداری از معادن جدید از جمله معدن زیرزمینی و توسعه فعالیت‌های معدنی در خارج از کشور، دستیابی به تکنولوژی شامل اجرای طرح‌های زیست‌محیطی مانند سولفورزدایی و تولید کود شیمیایی از آن، هوشمندسازی و استفاده از فناوری‌های نوین در صنعت و معدن، توسعه و تکمیل زنجیره ارزش فولاد در منطقه گل‌گهر شامل صنایع پایین‌دستی، تنوع‌بخشی به کسب‌وکار شرکت شامل تنوع جغرافیایی و سرمایه‌گذاری در زنجیره‌های فولاد به همراه سایر مواد معدنی، مشارکت در پروژه ۱۰ میلیون تنی فولاد چابهار، توسعه زیرساخت‌ها شامل نیروگاه دوم تولید برق، خط دوم تامین گاز، احداث زیرساخت‌های شهرک صنعتی و توسعه زیرساخت‌های مدیریتی و استراتژیک شامل توسعه برنامه‌های مدیریت جامع، حاکمیت شرکتی و ادغام شرکت‌ها.

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در سال ۱۳۹۹، با افتتاح دوازده طرح بزرگ با سرمایه‌گذاری ۶۹۳ میلیون یورو به صورت ارزی معادل پنج هزار و ۵۶۴ میلیارد تومان به صورت ریالی و با اشتغال حدود ۶ هزار و ۳۵۰ نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم، توانسته است توان رقابتی خود را برای ورود به قرن جدید معدنی در کشور (۱۴۰۰) ارتقا بخشد. دیگر دستاوردهای تولیدی گل‌گهر در راستای افزایش توان رقابت محصولات تولیدی در عرصه بین‌المللی از این قرارند: راه‌اندازی بزرگ‌ترین واحد تولید کنسانتره از محصول میانی کم‌عیار هماتیتی به ظرفیت یک میلیون تن در قالب جذب سرمایه‌گذار، واحد خردایش شماره ۲ گل‌گهر به عنوان بزرگ‌ترین مدار خردایش سنگ‌شکنی خاورمیانه با هدف تامین خوراک خطوط فراوری ۵، ۶ و ۷ و نیز خطوط کنسانتره آتی شرکت و پروژه خردایش سنگ‌آهن معدن شماره ۳ و انتقال محصول مذکور به کارخانجات تولید کنسانتره گل‌گهر با هدف خردایش، دانه‌بندی و سرند سنگ‌آهنِ استخراج‌شده با ظرفیت ۱۵ میلیون تن در سال از معدن شماره ۳.

علاوه بر موارد فوق، پروژه بهبود کیفیت و افزایش ظرفیت خطوط ۵ تا ۷ کنسانتره با میزان سرمایه‌گذاری ۶۲ میلیارد تومان، در کنار پروژه کارخانه بازیابی هماتیت به عنوان بزرگ‌ترین کارخانه هماتیتی کشور شامل دو خط بازیابی خوراک خشک با ظرفیت ۶۰۰ هزار تن در سال و دو خط بازیابی خوراک تر با ظرفیت ۴۰۰ هزار تن در سال، از دیگر برنامه‌‎‌های پشتیبانی از تولید محصولات متنوع گل‌گهر محسوب می‌شوند.

همچنین پروژه احداث پایل دوم سنگ‌آهن شکسته و نصب استکر ریکلایمر، که بزرگ‌ترین ریکلایمر سنگ‌آهن خاورمیانه محسوب می‌شود، با سرمایه‌گذاری ۷ میلیون یورو به صورت ارزی معادل ۴۲۰ میلیارد ریال به صورت ریالی به اجرا درآمده است. به دليل تحریم‌های بین‌المللی و قطع همكارى پیمانکار خارجی، نصب و راه‌اندازی اين نوع تجهيزات، كه به‌روزترین تكنولوژى را به همراه خود دارند، با هزینه بسیار پایین‌تر توسط نیروهای متخصص داخلی راه‌اندازی شد و در اختيار بهره‌بردار كارخانه تغليظ قرار گرفت تا بدین ترتیب‌، سطح مزیت رقابتی گل‌گهر در منطقه خاورمیانه به نمایش گذاشته شود.

مزیت رقابتی گل‌گهر در ساحت لجستیک

امروزه، با مدیریت بهره‌ورِ هزینه‌های لجستیک، می‌توان رقابت‌پذیری در عرصه جهانی را بدست آورد. شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، با تبیین لجستیک به مثابه عملیات استخراج، تولید، فراوری و حمل‌ونقل، گام بلندی در مسیر تخصصی‌سازی فرایندهای لجستیکی در منطقه برداشته است. این مجموعه بزرگ صنعتی، با ایجاد شرکت حمل‌و‌نقل ترکیبی مواد معدنی گهرترابر، گام نخست توسعه زیرساخت لجستیک را در منطقه گل‌گهر پایه‌گذاری کرد. در حال حاضر، این مجموعه معدنی با دارا بودن ۷۱۴ واگن باری، پانزده لوکوموتیو ۵ هزار اسب بخار با توان حمل قطار ۵ هزار تنی در محور سیرجان ـ بندرعباس، سیصد دستگاه کامیون تریلر و پنجاه دستگاه کامیون ده‌چرخ که در مجموع  امکان جابه‌جایی ۳۰ میلیون تن مواد معدنی و محصولات معدی را در بخش خوراک‌دهی به کارخانه‌های داخل مجتمع و فروش محصول نهایی به مشتریان خارج از منطقه گل‌گهر دارند، توانسته است به یکی از شرکت‌های دارای مزیت رقابتیِ خاورمیانه در زمینه لجستیک تبدیل شود.

بر اساس پیش‌بینی‌ها و مطابق با آمار تولید و توسعه گل‌گهر، به‌زودی و با توسعه حمل‌و‌نقل ریلی با  خرید بیست دستگاه لوکوموتیو پرقدرت دیزل الکتریک در کنار سیصد دستگاه واگن باری و صد دستگاه کامیون ده‌چرخ، این شرکت می‌تواند یک شرکت بی‌رقیب در منطقه محسوب شود.

مزیت رقابتی گل‌گهر در ساحت انرژی

ظرفیت‌های قابل‌توجه گل‌گهر در زمینه تامین انرژی به گونه‌ای است که می‌تواند جایگاه رقابت‌پذیری این شرکت را در کنار شرکت‌های بزرگ معدنی قرار دهد. بازیافت آب از محل باطله‌های کنسانتره، تامین آب مورد نیاز تولید محصولات از سه منبع آب شیرین، لب شور و شور، طراحی تیکنرها برای تصفیه پساب معدنی، بهینه‌سازی مصرف آب و طرح تغذیه مصنوعی در دشت چاه‌دراز با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، سازمان محیط زیست و منابع طبیعی با استفاده از نزولات آسمانی جزو طرح‌ها و برنامه‌های آبی در این شرکت محسوب می‌شوند. در واقع آنچه شرکت گل‌گهر را در حال حاضر به عنوان سرآمد برنامه‌ریزی و بهینه‌سازی مصرف انرژی در میان شرکت‌‌های بزرگ معدنی در خاورمیانه معرفی می‌کند عملیات بازیافت آب است.

همچنین مشارکت شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در دو فاز طرح شیرین‌سازی و انتقال آب خلیج فارس به منطقه گل‌گهر و سیرجان، ضمن تامین آب مورد نیاز تولید، می‌تواند وضعیت متزلزل آب شرب منطقه را در بلندمدت به وضعیتی پایدار تبدیل کند تا از این طریق، مزیت رقابتی منحصربه‌فردی برای خود پدید آورد. علاوه بر این، سیاست‌های کلانِ این شرکت در بهره‌گیری از انرژی‌های پاک مانند انرژی خورشیدی و بادی از دیگر اقدامات توسعه ای این شرکت به حساب می‌آید. بهره‌برداری از طرح‌ پایلوت پنجاه کیلوواتی با هزینه تمام‌شده ۴۵۰ میلیون تومان در سال ۱۳۹۳ جزو طرح‌هایی بود که نشان داد این شرکت توانایی کافی برای تامین انرژی‌های پاک در منطقه گل‌گهر (شهرستان سیرجان) را دارد. مزیت وجود میزان بالای تابش نور خورشید نسبت به سایر مناطق، در کنار وجود عنصر باد برای دستیابی به انرژی برق، جزو مهم‌ترین مزیت‌های انرژی پاک این شرکت محسوب می‌شوند.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.