چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
مصرف زغال‌سنگ به بالاترین حد خود در سال ۲۰۲۳ رسید
30 آذر 1402 - 10:57
شناسه : 36382
آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در گزارشی اعلام کرد مصرف جهانی زغال‌سنگ در سال 2023، به بالاترین میزان خود رسیده است؛ چراکه حجم تقاضا برای آن در اقتصادهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه همچنان بالاست.
ارسال توسط : منبع : رویترز
پ
پ

به گزارش «فلزات‌نیوز»، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که تقاضا برای زغال‌سنگ در سال ۲۰۲۳، حدود ۱٫۴ درصد افزایش یافته و برای اولین بار از مرز ۸٫۵ میلیارد تن فراتر رفته است. بر اساس ارزیابی این آژانس، مصرف زغال‌سنگ در هند ۸ درصد و مصرف این سوخت در چین به دلیل افزایش تقاضا برای استفاده از انرژی برق و کاهش مقدار تولید آن از طریق نیروگاه‌های برق‌آبی ۵ درصد افزایش را تجربه کرده است.

در این گزارش همچنین به کاهش ۲۰ درصدی میزان مصرف زغال‌سنگ در سال ۲۰۲۳ در اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا اشاره شده است.

در عین حال انتظار می‌رود مصرف زغال‌سنگ تا سال ۲۰۲۶ کاهش پیدا نکند. بر همین اساس با افزایش ظرفیت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در سه سال آینده، مصرف زغال‌سنگ حدود ۲٫۳ درصد در مقایسه با مصرف این سوخت فسیلی در سال ۲۰۲۳ حتی با وجود نبود سیاست‌گذاری‌های قدرتمند در رابطه با انرژی‌های پاک، کاهش خواهد یافت.

با این حال، پیش‌بینی می‌شود مصرف جهانی زغال‌سنگ در سال ۲۰۲۶، همچنان بیش از هشت میلیارد تن باشد. در همین راستا و بر اساس اهداف تعیین شده در توافق‌نامه آب‌‌ و‌ هوایی پاریس، مصرف جهانی زغال‌سنگ باید به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا کند.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش خود عنوان کرده است که پیش‌بینی می‌شود بیش از نیمی از توسعه جهانی زیرساخت‌های استفاده از سیستم‌های مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر را در سه سال آینده به خود اختصاص دهد. این موضوع باعث می‌شود تقاضا برای زغال‌سنگ در کشورهای عضو این آژانس در سال ۲۰۲۴ کاهش یابد و تا سال ۲۰۲۶ در همین وضعیت باقی بماند.

بر اساس این گزارش، نیمی از مصرف ‌زغال‌سنگ جهان از چین تامین می‌شود. بنابراین می‌توان گفت چشم‌انداز مصرف زغال‌سنگ در سال‌های آینده به طور قابل‌توجهی تحت تاثیر سرعت استقرار سیستم‌های مبتنی بر انرژی‌های پاک، شرایط آب‌و‌هوایی و تغییرات ساختاری در اقتصاد چین قرار خواهد گرفت.

طبق این گزارش چین، هند و کشورهای آسیای جنوب شرقی، سه چهارم مصرف جهانی زغال‌سنگ را تا پایان سال ۲۰۲۳ به خود اختصاص خواهند داد که نسبت به سهم یک چهارمی این مناطق ثبت شده در سال ۱۹۹۰، یک روند افزایشی را نشان می‌دهد. با این حال انتظار می‌رود مصرف زغال‌سنگ در کشورهای جنوب شرقی آسیا در سال ۲۰۲۳، میزان مصرف زغال‌سنگ در آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا را تحت‌الشعاع قرار دهد.

در این گزارش آمده است که تا سال ۲۰۲۶، هند و کشورهای آسیای جنوب شرقی تنها مناطقی از جهان هستند که انتظار می‌رود مصرف زغال‌سنگ در آن‌ها رشد قابل‌توجهی را تجربه کند.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.