چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
معافیت چند کالای فولادی از عوارض صادراتی
06 اردیبهشت 1401 - 14:12
شناسه : 27043
بر اساس داده‌های منتشر شده از وزارت صنعت، معدن و تجارت، در جلسه‌ ستاد تنظیم بازار، کالاهای نبشی، ناودانی و کلاف فولادی از پرداخت عوارض صادراتی معاف شدند.
ارسال توسط : منبع : بورس‌پرس
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، سیف‌الله امیری مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت بر مبنای جلسه ستاد تنظیم بازار از لغو عوارض صادرات نبشی ، ناودانی و کلاف فولادی خبر داد.

در این مصوبه، ملاک تعیین عوارض صادراتی بر مبنای رشد قیمت محصولات اعمال شود. به طوری که برای رشد ۵ درصد معادل ۲ درصد عوارض، برای افزایش بالاتر از ۵ تا ۱۰ درصد عوارض ۵ درصدی و برای بالاتر از ۱۰ تا ۱۵ درصد، میزان عوارض ۸ درصد در نظر گرفته شود.

همچنین عوارض صادرات برای محصولات مستقیم صنایع پایین‌دستی فولاد، روی و…، منظور خواهد شد. برای کالاهایی که به صورت ورود موقت وارد می‌شوند نیز، تصمیم بر این اساس گرفته شد که عوارض صادراتی اخذ نمی‎شود.

برای تعیین قیمت پایه سایر کالاهای زنجیره فولاد شامل سنگ‌آهن، کنسانتره  گندله، آهن‌اسفنجی و شمش فولادی نیز با ارائه پیشنهاد از صاحب‌نظران و فعالان حوزه مشابه الگوی میلگرد معادل درصدی از قیمت کشف شده، موضوع بررسی و در کارگروه مطرح و تصمیم‌گیری برای آن صورت می‌پذیرد.

در این جلسه، مقرر شد طبق مصوبات پیشین تنظیم بازار و کارگروه مدیریت بازار که قیمت پایه میلگرد در بورس کالا را ۱۱ درصد بالاتر از قیمت کشف شده شمش اعمال کرده‌اند، تعیین قیمت پایه تیرآهن نیز ۱۴ درصد بالاتر از قیمت کشف شده شمش فولادی در نظر گرفته شود. به منظور تغییر مبنای تعیین قیمت عوارض پلکانی صادرات از اول دی ماه سال ۱۴۰۰ تا فروردین ماه ۱۴۰۱، موضوع جهت تصمیم‌گیری در ستاد تنظیم بازار دولت مطرح خواهد شد؛ عوارض صادراتی بر اساس بندهای اول تا هشتم مصوبه ۱۸ فروردین ماه، ستاد تنظیم بازار تعیین شود.

لازم به ذکر است که عوارض صادراتی پلکانی بر اساس تغییرات قیمت‌های صادراتی ایران نسبت به قیمت مبنا محاسبه و از ابتدای ۱۴۰۱ اعمال خواهد شد. مبنا تا خرداد ماه ۱۴۰۱، برابر با آخرین قیمت صادراتی فوب ایران منتهی به هفته اول دی ماه ۱۴۰۰ بوده و پس از ابتدای خرداد ماه ۱۴۰۱، توسط ستاد تنظیم بازار تعیین و برای دوره مشخص ابلاغ می‌شود.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.