سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
معضل مهم تامین ماده معدنی صنعت سرب و روی
20 اردیبهشت 1401 - 10:41
شناسه : 27557
عضو هییت‌مدیره شرکت ملی سرب و روی ایران، بزرگ‌ترین مشکل صنعت سرب و روی را تامین ماده معدنی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر تامین ماده معدنی برای صنعت سرب و روی کشور، مهم‌ترین چالش به شمار می‌رود؛ چراکه تامین ماده معدنی از معدن انگوران به علت تامین خوراک شرکت‌های تولید و اتمام ذخیره، مقدور نیست.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، کمال سعادتی عضو هییت‌مدیره شرکت ملی سرب و روی ایران، در آیین تجلیل از کارگران شرکت سرب و روی زنجان که با حضور محمود علیپور جدی، مدیرعامل هلدینگ توسعه معادن روی ایران برگزار شد، با اشاره به وابستگی صنعت شهر زنجان به صنعت سرب و روی، اظهار داشت: در زمان تاسیس و ایجاد تشکیلات عظیم شرکت سرب و روی، وضعیت معدن انگوران از نظر ذخایر مطلوب بود و ماده معدنی تولیدکننده را تامین می‌کرد، اما در حال حاضر این امکان از تولیدکنندگان بسیاری گرفته شده است.

 وی با اشاره به اینکه مشکل صنعت سرب و روی به ویژه در این مجموعه، تامین خاک چه از داخل و چه از خارج از کشور است، افزود: اگر خاک معدنی محتوی سرب و روی برای تولیدکنندگان وجود داشته باشد، چرخ صنعت از حرکت نمی‌ایستد و تولید و اشتغال هم حفظ خواهد شد.

 عضو هییت‌مدیره شرکت ملی سرب و روی ایران با تاکید بر اینکه تحریم‌ها به عنوان دومین مشکل، گریبان‌گیر هلدینگ توسعه معادن روی ایران شده است، گفت: فروش در بازار داخل و صادرات به کشورهای دیگر، از جمله مشکلات مهم ما است که نمی‌توانیم به راحتی، این امور را انجام دهیم.

 سعادتی بیان کرد: حتی اگر خاک مورد نیاز تامین و تولید و صادرات انجام شود، بازگشت ارز حاصل از فروش محصولات آن به داخل کشور به دلیل شرایط تحریم‌هایز ایجاد شده، بسیار مشکل است.

وی با اشاره به اینکه ایجاد مشکلات مختلف از جمله همین تحریم‌ها، به صورت متوالی باعث شد تا مشکلات بسیار زیادی گریبان‌گیر کشور از جمله حوزه تولید و صنعت شود، تصریح کرد: تحریم‌های ظالمانه به ویژه از سوی آمریکا منجر به کاهش نقدینگی در بیشتر شرکت‌های تولیدکننده صنایع سرب و روی در کشور شد.

عضو هییت‌مدیره شرکت ملی سرب و روی ایران با بیان اینکه در گذشته قطعات مورد نیاز بخش صنعت به راحتی تامین می‌شد، ادامه داد: با وجود تحریم‌ها، به جهت تامین فیلتر مورد نیاز برای دستگاه‌های مستقر در خط تولید، کارخانه باید مدتی تعطیل شود تا بتوان فیلتر را از کشور دیگری تامین و آن را وارد کرد. تامین پول قطعات و یا مواد اولیه مورد نیاز صنعت یک معضل و وارد کردن آن‌ها با وجود تحریم‌ به داخل کشور، معضل جدی‌تر دیگری است که متاسفانه بخش تولید و صنعت همچنان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند.

سعادتی هدف هلدینگ توسعه معادن روی ایران و مجموعه شرکت سرب و روی را تامین خاک، فعال نگهداشتن خط تولید و حفظ اشتغال در حد توان عنوان و اضافه کرد: از سوی دیگر، باید خواسته‌های سهامداران را هم مد نظر داشت؛ چراکه آن‌ها مطالبه‌گر سود خود هستند و پرداخت سود آن‌ها مستلزم تامین خاک و ادامه تولید است.

وی در ادامه با اشاره به توجه مجموعه شرکت سرب و روی زنجان به مسائل زیست‌محیطی، گفت: این شرکت طی چند سال اخیر با توجه ویژه به مسائل محیط‌زیست، به رسالت خود در این حوزه عمل کرده است. نزدیک به چهار سال متوالی است که مجموعه شرکت سرب و روی زنجان، از لیست شرکت‌های آلاینده خارج شده و از آن‌ به عنوان شرکت‌های پاک یاد می‌شود.

عضو هییت‌مدیره شرکت ملی سرب و روی ایران، با اشاره به تامین بخش عمده‌ای از اکسیژن مورد نیاز استان زنجان در شرایط سخت شیوع کرونا، اظهار کرد: افتخار می‌کنیم که در راستای انجام رسالت اجتماعی، با وجود شرایط سخت کرونایی در خدمت مردم استان بودیم و به موقع نیاز حتی به خارج از استان هم اکسیژن مورد نیاز را تامین و ارسال کردیم. با راهبری همه، کشور روند پویایی به خود حواهد گرفت و از تحریم‌های ظالمانه نیز نجات پیدا می‌کند تا شاهد شکوفایی بیش از پیش صنعت و تولید باشیم.

شرکت سرب و روی زنجان در گروه صنایع پاک

مهدی ورقایی مدیرکل روابط‌ عمومی، تشریفات و روابط بین‌الملل استانداری زنجان هم در ادامه با اشاره به گرامیداشت روز کارگر، عنوان کرد: با تجلیل و قدردانی هر روزه از کارگران زحمت‌کش، باز هم در مقابل زحمات آن‌ها کافی نخواهد بود.

وی با تاکید بر الزام اطلاع‌رسانی کافی و روشنگری در خصوص عدم آلایندگی مجموعه شرکت سرب و روی زنجان تاکید کرد: متاسفانه طی سال‌های قبل و به علت حواشی موجود مبنی بر آلایندگی، شرکت در یک برهه ناچار به تعطیلی شد که تبعات اقتصادی منفی داشت. هم‌اکنون این شرکت از جمله صنایع پاک محسوب می‌شود که باید به اطلاع عموم مردم برسد و نقش رسانه‌ها در این بخش، بسیار مهم و انکارناپذیر است.

شایان ذکر است که بسته‌های کمک معیشتی مناسبتی برای کارگران این مجموعه، با هدف مساعدت در شرایط اقتصادی کنونی اهدا شد که بسته اخیر به مناسبت عید فطر بود. اهدا این بسته‌ها که اقلام آن برنج ایرانی درجه یک است، ادامه خواهد داشت. در کنار این موضوع، به مناسبت روز کارگر از کارگران نمونه مجموعه شرکت سرب و روی زنجان با اهدا لوح، تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.