جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024 ساعت ×
مهدی‌آباد در مسیر توسعه
09 تیر 1400 - 14:34
شناسه : 14588
مجتمع سرب و روی مهدی‌آباد با ذخیره زمین‌شناسی 667 میلیون تنی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین ذخایر سرب و روی جهان شناخته می‌شود. این مجتمع به علت نوع خاص ماده معدنی و نیاز به تکنولوژی فراوری خاص، حجم باطله‌برداری بسیار بالا و نبود زیرساخت‌های مورد نیاز نظیر آب و برق، تا سال 1395 راکد بود.
ارسال توسط : منبع : روابط عمومی مجتمع سرب روی مهدی‌آباد
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، سرانجام بعد از مدت‌ها سکوت طی سال ۱۳۹۵ سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، اقدام به برگزاری مناقصه بین‌المللی کرده و در سال ۱۳۹۶ کنسرسیومی متشکل از چندین شرکت داخلی معتبر و فعال در زمینه معدن و فراوری به عنوان سرمایه‌گذار مجتمع انتخاب و پس از ۶۰ سال بلاتکلیفی، این معدن با تخمین سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری پا به دوران شکوفایی خود نهاد. در ادامه به مناسبت روز صنعت و معدن، نگاهی گذرا به آخرین تحولات این معدن طی چهار سال اخیر خواهیم داشت:

در بخش معدن، طی چهار سال اخیر بیش از ۸۰  میلیون تن باطله‌برداری صورت گرفته و در عمق ۱۸۰ متری، دسترسی به ماده معدنی سولفیدی محقق شده است.

کارخانجات فراوری متناسب با نوع ماده معدنی این مجتمع، طی ۳ فاز جهت اجرا برنامه‌ریزی شده است. در حال حاضر فاز اول این طرح  با میزان پیشرفت فیزیکی ۶۰  درصدی در حال اجرا بوده و پیش‎‌‌بینی می‌شود در آغاز سال آتی به بهره‌برداری برسد. با تکمیل این فاز، کارخانجات توانایی فراوری دو میلیون تن خوراک را خواهند داشت و با اتمام هر سه فاز، حجم خوراک ورودی کارخانجات به هشت میلیون تن افزایش و ۲٫۵ درصد فلز روی دنیا توسط این معدن تامین خواهد شد.

گفتنی است، یکی از  علل اساسی راکد ماندن معدن سرب و روی مهدی‌آباد، نبود زیرساخت‌های لازم از جمله تامین آب و برق مورد نیاز پروژه بوده است. خوشبختانه با تمهیدات صورت گرفته، پروژه انتقال آب به میزان ۱۰۰ لیتر بر ثانیه از یزد به طول ۱۰۰ کیلومتر و با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد و ۹۴ کیلومتر لوله‌گذاری در حال انجام است و در بهمن ماه سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین در خصوص تامین برق مورد نیاز نیز، احداث ایستگاه پست برق ۴۰۰ به ۱۳۲ در فاصله ۲۵ کیلومتری از معدن با میزان پیشرفت فیزیکی ۲۵ درصدی در دست اجرا بوده و هم‌زمان با احداث فاز اول کارخانجات به بهره‌برداری خواهد رسید.

معدن سرب و روی مهدی‌آباد در چند سال اخیر به صورت پی‌درپی، موفق به ثبت رکورد در بخش فروش شده است؛ به طوری که در پایان سال گذشته میزان فروش در این مجتمع با افزایش ۱۰ درصدی، به ۲۳۷ هزار تن رسیده است. همچنین این معدن در سال ۱۳۹۸ به منظور پاسخ به ماده معدنی مورد نیاز بازار پس از پنج هزار و ۲۰۰ متر عملیات اکتشافی و شناسایی ذخیره هفت میلیون تنی، با انتخاب پیمانکار اقدام به بهره‌برداری از معدن کالامین نیز کرده است.

راه‌اندازی سامانه جامع سرب و روی کشور بر بستر GIS، یکی دیگر از ابتکارات این مجتمع بوده است. لذا هدف از راه‌اندازی این سامانه، تصمیم‌سازی در خصوص بازار، تولیدکنندگان و بخش‌های مرتبط حاکمیت و سایر ذی‌نفعان با  ایجاد سهولت در جمع‌آوری اطلاعات متقن و ترسیم تصویری واضح از وضعیت صنعت سرب و روی کشور و ارائه افق تا سال ۱۴۲۰  است.

از دیگر اقدامات در خور توجه این مجتمع، پیگیری در جهت رفع موانع و صدور پروانه اکتشافی به نام ایمیدرو در استان یزد است. در حال حاضر با تلاش‌های صورت گرفته توسط تیم مدیریتی این مجتمع، از ۵۰ محدوده، ۱۸ محدوده امیدبخش رفع معارض و پروانه اکتشافی آن به نام ایمیدرو صادر شده است.

شایان ذکر است که هم‌اکنون بیش از ۶۳۰ نفر به صورت مستقیم در این مجتمع مشغول به کار هستند که با تکمیل فازهای کارخانجات فراوری، تعداد افراد شاغل به بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر افزایش خواهد یافت و این معدن را تبدیل به اصلی‌ترین قطب تامین‌کننده خوراک کارخانجات فراوری سرب و روی کشور خواهد کرد. همچنین با تکمیل طرح احداث کارخانجات، صنایع پایین‌دست و کارخانجات زیادی در اطراف این معدن مستقر و شروع به فعالیت خواهند کرد که موجب پیشرفت و شکوفایی شگرفی در سطح منطقه و استان خواهد شد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.