جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024 ساعت ×
میتسوبیشی، سهام‌دار بزرگ‌ترین معادن مس در جهان
12 تیر 1402 - 16:06
شناسه : 34734
تولید محصولات مسی شرکت میتسوبیشی تحت نظر یکی از زیرمجموعه‌های این شرکت به نام «Mitsubishi Materials» صورت می‌گیرد. تولید فلزات غیرآهنی، سرامیک، شیشه، پلاستیک و مدیریت منابع انرژی از جمله وظایف این زیرمجموعه برشمرده می‌شود.
ارسال توسط : منبع : شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات
پ
پ

به گزارش «فلزات‌نیوز»، می‌توان گفت مس، مهم‌ترین فلز غیرآهنی تولیدی در شرکت «Mitsubishi Materials» است. عمده محصولات مسی و آلیاژی عرضه شده توسط شرکت میتسوبیشی، محصولات پایین‌دست این صنعت محسوب می‌شوند. انواع مقاطع، محصولات تخت، الکترود جوش، سیم و کابل، یراق‌آلات و قطعات ماشین‌آلات و تجهیزات در شرکت میتسوبیشی تولید و در بازار به فروش می‌رسند. حجم کل فروش محصولات مسی و آلیاژی در سال ۲۰۲۲، حدود یک هزار و ۱۷۰ تن بود که نسبت به سال ۲۰۲۱ تقریبا ۲۵،۶ درصد افزایش یافت.

بر اساس این گزارش، شرکت میتسوبیشی در سال ۱۸۷۰ تاسیس شد. این شرکت در ابتدا به منظور فعالیت در زمینه کشتیرانی در کشور ژاپن به وجود آمد اما در حال حاضر این شرکت فعالیت‌های متنوعی در تولید و ارائه خدمات در سراسر جهان انجام می‌دهد که در این بین می‌توان به مواردی از جمله بانکداری و خدمات مالی، استخراج معادن، کشتیرانی، خودروسازی، وسایل الکترونیک، صنایع شیمیایی و تولید تجهیزات و ماشین‌آلات اشاره کرد.

شرکت «MUFJ» یکی از شرکت‌های مهم زیرمجموعه میتسوبیشی است که عمدتا در زمینه خدمات مالی و بانکداری فعالیت می‌کند. این شرکت بزرگ‌ترین بانک‌های کشور ژاپن را در اختیار دارد. از دیگر شرکت‌های مهم زیرمجموعه میتسوبیشی می‌توان «Mitsubishi Corp» را نام برد. این زیرمجموعه از شرکت‌های بزرگ تجاری ژاپن به‌شمار می‌رود که عمدتا بر تولید ماشین‌آلات، تولید مواد شیمیایی و انرژی متمرکز است.

شرکت میتسوبیشی الکتریک از شرکت‌های بزرگ زیرمجموعه میتسوبشی است که در سال ۱۹۲۱ تاسیس شد. محصولات مختلفی در این شرکت تولید می‌شود که آسانسور، پله‌برقی، موتور الکتریکی، قطار و ماهواره نمونه‌هایی از محصولات این شرکت محسوب می‌شوند. خودرو، یکی از محصولات نهایی مهم میتسوبیشی است که زیر نظر شرکت «Mitsubishi Motors» تولید می‌شود. گفتنی است که حدود ۳۰ درصد از سهام شرکت «Mitsubishi Motors» به شرکت «Nissan» تعلق دارد.

جایگاه فلز مس در شرکت میتسوبیشی

تولید محصولات مسی شرکت میتسوبیشی تحت نظر یکی از زیرمجموعه‌های این شرکت به نام «Mitsubishi Materials» صورت می‌گیرد. تولید فلزات غیرآهنی، سرامیک، شیشه، پلاستیک و مدیریت منابع انرژی، از جمله وظایف این زیرمجموعه برشمرده می‌شود. می‌توان گفت مس، مهم‌ترین فلز غیرآهنی تولیدی در شرکت «Mitsubishi Materials» است.

معدن مس «Antamina» در کشور پرو با ظرفیت تولید ۴۵۰ هزار تن در سال ۲۰۲۱، هفتمین معدن مس بزرگ جهان است که شرکت «Mitsubishi Corp»، حدود ۱۰ درصد از سهام این معدن را به خود اختصاص داده است. مابقی سهام این معدن متعلق به شرکت‌های «BHP» با سهم ۳۳،۷ درصد، شرکت «Teck» با سهم حدود ۲۲،۵ درصد و شرکت «Glencore» با سهم ۳۳،۷ درصد است. عمده تولیدات این معدن به‌ صورت کنسانتره و کاتد به بازار عرضه می‌شود و فلزات دیگری مانند نقره و مولیبدن، از محصولات جانبی مهم معدن «Antamina» برشمرده می‌شود.

معدن «Los Perambres» در بخش‌های مرکزی کشور شیلی واقع شده است و حدود ۱۵ درصد از سهام این معدن به شرکت میتسوبیشی تعلق دارد. فلز مس استخراج شده از این معدن به صورت کنسانتره به فروش می‌رسد. شرکت‌های آنتوفاگاستا و «Nippon Mining»، از دیگر سهام‌داران این معدن هستند و سهم آن‌ها از کل سهام معدن به ‌ترتیب حدود ۶۰ درصد و ۲۵ درصد است. به گزارش «ICSG»، ظرفیت تولید معدن «Los Perambres» در سال ۲۰۲۲، حدود ۳۸۰ هزار تن برآورد شده که در جایگاه یازدهمین معدن بزرگ جهان قرار گرفته است. علاوه‌براین، کنسانتره مس این معدن حاوی فلزات گران‌بها شامل طلا، نقره و مولیبدن است که از این منظر حائز اهمیت قرار می‌گیرد.

حدود ۲۰،۴ درصد از سهام معدن «Los Bronces» در کشور شیلی، در اختیار شرکت میتسوبیشی قرار دارد و «Anglo American» (۵۰،۱ درصد)، شرکت «Codelco» (۲۰،۴ درصد) و «Mitsui» (۹،۵ درصد) از دیگر سهام‌داران این معدن هستند.

گفتنی است که عمده محصولات مسی و آلیاژی عرضه شده توسط شرکت میتسوبیشی، محصولات پایین‌دست این صنعت محسوب می‌شوند. انواع مقاطع، محصولات تخت، الکترود جوش، سیم و کابل، یراق‌آلات و قطعات ماشین‌آلات و تجهیزات در شرکت میتسوبیشی تولید و در بازار به فروش می‌رسند. حجم کل فروش محصولات مسی و آلیاژی در سال ۲۰۲۲، حدود یک هزار و ۱۷۰ تن بود که نسبت به سال ۲۰۲۱ تقریبا ۲۵،۶ درصد افزایش یافت.

بر اساس گزارش شرکت میتسوبیشی، افزایش تولید محصولات مسی در این سال عمدتا به دلیل افزایش تقاضا در بازار مصرف این محصولات مانند تولید خودرو و ماشین‌آلات بود. در سال ۲۰۲۲ حجم کل دارایی «Mitsubishi Materials» حدود ۴،۲ درصد افزایش پیدا کرد. تغییرات موجودی کالای این شرکت، از مهم‌ترین عوامل تغییرات دارایی کل در دوره مورد بررسی بود.

سهم بالای ژاپن و آمریکا در درآمد میتسوبیشی

به‌ طور کلی بخش قابل توجهی از محصولات تولیدشده در این شرکت در بازارهای داخلی به فروش می‌رسد. بر اساس گزارش سالانه شرکت «Mitsubishi Materials» در سال ۲۰۲۲، حدود ۵۰،۳ درصد از کل درآمد شرکت از طریق فروش محصولات و ارائه خدمات در کشور ژاپن به دست آمد. از طرفی، سهم کشور آمریکا از کل درآمد در این سال حدود ۹ درصد بود. از این رو می‌توان گفت کشور آمریکا، یکی از بزرگ‌ترین مشتریان خارجی شرکت «Mitsubishi Materials» در سال ۲۰۲۲ بود. همچنین حدود ۳۵ درصد از درآمد مربوط به کشورهای قاره آسیا، حدود ۴ درصد مربوط به کشورهای قاره اروپا و مابقی سهم از درآمد متعلق به سایر مناطق بود.

به‌ طور کلی در سال‌های اخیر، شرکت «Mitsubishi Materials» برنامه‌های متنوعی در بخش زیست‌محیطی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای داشته است. استفاده از صفحه‌های خورشیدی و نیروگاه‌های برق‌آبی برای تامین انرژی برق، از جمله اقدامات این شرکت برای کاهش انتشار کربن بود. در ماه آپریل ۲۰۲۲، تقریبا تمام برق مورد نیاز در واحد تولید سرامیک این شرکت، در منطقه سایتامای کشور ژاپن از منابع انرژی تجدیدپذیر تولید شد.

شرکت «Mitsubishi Materials» در نظر دارد تا سال ۲۰۳۱، مقدار انتشار کربن خود را حدود ۴۷ درصد نسبت به سال مبدا ۲۰۱۴ کاهش دهد و تا پایان سال ۲۰۴۶، حجم انتشار کربن خود را تقریبا به صفر برساند. در این راستا تا سال ۲۰۳۱، حدود ۶۰ درصد از کل برق مصرفی این شرکت از منابع تجدیدپذیر به دست خواهد آمد. از سوی دیگر، بازیافت آلومینیوم، پلاستیک، مس و باتری لیتیومی، از جمله برنامه‌های این شرکت در بازیافت ضایعات بود.

بر اساس گزارش این شرکت، وسعت جنگل‌های «Mitsubishi Materials» در کشور ژاپن حدود ۱۴ هزار هکتار است. یکی از پروژه‌های مهم در زمینه حفظ تنوع زیستی در این جنگل‌ها، برنامه‌ریزی برای تبدیل بیش از ۳۰ درصد از این محدوده به عنوان مناطق حفاظت‌شده اعلام شده است.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.