سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
نخستین شرکت پروژه محور بازار سرمایه در حوزه معدن و صنایع معدنی به ثبت رسید
01 تیر 1400 - 15:03
شناسه : 14096
شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در اوایل اردیبهشت سال ۱۳۹۹ توسط شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با هدف ایجاد شرکت پروژه محور سهامی عام به منظور تامین مالی پروژه‌های حوزه معدن و صنعت (از طریق شرکت‌های گروه و بازار سرمایه) ایجاد و از تیرماه سال ۱۳۹۹ فعالیت رسمی خود را آغاز کرد. براساس شیوه‌نامه‌های جاری و معمول سازمان بورس امکان ورود سریع شرکت به بازار سرمایه وجود نداشت، لیکن با حمایت و همراهی‌هایی که از سوی مسئولان سازمان بورس، ایمیدرو، وزارت صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل هلدینگ توسعه معادن و فلزات صورت گرفت؛ این مهم به سرانجام رسید و اجرایی شد. در این راستا روابط عمومی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به گفت‌وگو با مرتضی علی‌اکبری مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تجلی نشسته است، وی معتقد است، حضور سهامداران بزرگ و معتبر و وجود پروژه‌های پربازده و مناسب برای سرمایه‌گذاری از مزیت‌های شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات است. همچنین چشم‌اندازی تجلی برای ماندگاری این شرکت به عنوان بزرگ‌ترین و برترین شرکت پروژه‌محور تخصصی است.
ارسال توسط : منبع : روابط عمومی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات
پ
پ

چرا شرکت پروژ‌ه‌محور را انتخاب کرده‌اید؟

از میان ابزارهای مختلف تامین مالی پروژه‌ها، روش تامین از طریق جذب مشارکت عموم مردم بهترین مسیر است؛ چراکه تامین منابع برای پروژه‌ها باید بلندمدت باشد. همچنین لزوم بازپرداخت سریع در تامین مالی از طریق بانک‌ها و استفاده از سایر ابزارهای مالی در بازار سرمایه (به دلیل پرداخت سود و کارمزد در مقاطع سه‌ماهه یا …) با نوع نیاز بلندمدت پروژه‌ها منافات دارد. از سویی شرکت پروژه محور راهی مطمئن برای تزریق مستقیم سرمایه‌های مردم به چرخه تولید است.

مزایای شرکت‌های پروژه‌محور چیست؟

سرمایه‌گذاری مستقیم تمام آحاد مردم در پروژه‌های منتخب، امکان جذب سپرده خرد و هدایت آن‌ها به پروژه‌های عظیم، تسهیل در تامین مالی پروژه‌های میان‌مدت و بلندمدت، کم‌هزینه‌ترین روش تامین مالی پروژه‌های منتخب، سریع‌ترین روش تامین مالی پروژه‌ها و توسعه ابزارهای نوین کنترل کمی و کیفی، سرعت‌بخشی در تکمیل پروژه‌ها از مزایای شرکت‌های پروژه محور هستند.

تفاوت‌های شرکت‌های پروژه‌ محور مانند تجلی با سایر شرکت‌های بورسی را در چه می‌بینید؟

اولویت اول شرکت‌های پروژه محور افزایش درصد پیشرفت پروژه‌ها است. این شرکت‌ها به دلیل اهمیت اجرا، کنترل و افزایش درصد پیشرفت کار پروژه‌ها، لذا در ساختار سازمانی خود واحد مدیریت کنترل پروژه را به عنوان یک واحد بااهمیت و کلیدی در شرکت  ایجاد می‌کنند. در این نوع شرکت‌ها عملکرد مدیریت در گرو پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها است که با افزایش پیشرفت پروژه‌ها، اصولا قیمت سهام آن در بورس افزایش خواهد یافت. به عبارت دیگر سود یا بازدهی در این شرکت‌ها از طریق Capital Gain حاصل خواهد شد. از سویی به محض به بهره‌برداری رسیدن اولین پروژه، معاونت جدیدی به نام کنترل و بهره‌وری تولید شکل گرفت و ستاد موقت پروژه منحل و به پروژه‌های جدید منتقل شده است. این شرکت‌ها در ابتدا به جای سبد سهام، سبد پروژه‌ها را مدیریت می‌کند و به مرور زمان با بهره‌برداری از پروژه‌ها نسبت به هر دو مورد فعال شده‌اند. البته واحد مدیریت پروژه‌ها دراین شرکت‌ها همیشگی و دائمی است و با اتمام هر پروژه، پروژه‌های دیگری فعال خواهد شد.

 شرکت سرمایه‌گذاری تجلی چه نوع استراتژی‌های را مدنظر دارد؟

حضور موثر در شناسایی و بهره‌برداری از معادن و محدوده‌های اکتشاف جدید، تسریع، بهینه‌سایزی، توسعه و تکمیل واحدهای زنجیره معدن، توسعه فرهنگ سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها، گسترش سرمایه‌گذاری و جذب سپرده‌های خرد و کلان، توسعه و بهینه‌سازی فرایندهای نظارت و کنترل کمی و کیفی، اجرای پروژه‌های منتخب در کمترین زمان، تسریع در جذب منابع موردنیاز برای اجرای پروژه‌های منتخب، تامین مالی پروژه‌های منتخب با کم‌ترین هزینه مالی و به کارگیری و توسعه روش‌های نوین تامین مالی از تمامی بازارهای پولی و سرمایه‌ای را از دیگر استراتژی‌های شرکت دانست.

برنامه‌های شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات بر چه محورهایی استوار است؟

تصمیم‌گیری نهایی در پروژه ساخت اسکله بندرعباس به صورت اجاره و شرط تملیک ۳۰ ساله بابت اسکله تخصصی مواد معدنی و فولادی طی سه فاز که در مجموع ظرفیت پشتیبانی حمل‌ونقل ۶۰ میلیون تن مواد معدنی را دارا خواهد بود. پروژه مذکور در شرکت مدیریت بین‌المللی همراه جاده، ریل و دریا تعریف شده است و از این بابت قراردادی با سازمان بنادر و دریانوردی منعقد و زمینی به مساحت ۶۷ هکتار کنار دریا تحویل شرکت مذکور شده است. عملیات محصور کردن و فنس‌کشی آن خاتمه یافته و برنامه عملیاتی در سال ۱۴۰۰ در دستور کار خواهد بود.

همچنین تصمیم‌گیری نهایی در ایجاد سامانه حمل‌ونقل ریلی معظم در سطح ایران و کشورهای همسایه برای جابه‌جایی و ترانسفر مواد معدنی و فلزی، بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری با اولویت نخست در زنجیره معدن تا فولاد و در اولویت دوم سایر مواد معدنی و فلزی، بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معادن کشور و شرکت در مزایده‌های عمومی در معادنی که گواهی کشف و مجوز برداشت دارند نیز از برنامه‌های دیگر شرکت است. بررسی سرمایه‌گذاری و مشارکت در واحدهای جدید صنعتی منجمله تولید ورق‌های سیلیکونی، سرمایه‌گذاری و سهامداری در شرکت بازرگانی معدن و ایجاد سامانه مرجع و تخصصی معدن و مواد معدنی www.kanima.ir، درج نماد شرکت تجلی در تابلوی دوم فرابورس و عقد قرارداد بازارگردانی سهام نیز در برنامه‌های شرکت برای سال آتی قرار دارد.

چه اقدامات در حوزه سرمایه‌گذاری‌ صورت گرفته است؟

در این حوزه آورده غیرنقدی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به عنوان سهامدار اصلی و بالفعل در قالب ۵ پروژه انجام شده است و آورده‌های غیرنقدی به استناد گزارش هیات سه‌ نفره کانون کارشناسی ارزیابی و بالغ بر یک هزار و ۴۲۴ میلیارد تومان است. همچنین آورده نقدی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات صورت پرداخت نقدی ۴۷ میلیارد تومان می‌باشد. شرکت صنعتی و معدنی چادرملو نیز مبلغ ۴۲۹ میلیارد تومان آورده غیرنقدی داشته و تعهدنامه واریز نقدی معادل ۶۲۵ میلیارد تومان را دارد. شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر نیز مبلغ ۳۱۵ میلیارد تومان به صورت نقد واریز و تعهدنامه مذکور معادل ۷۳۹ میلیارد تومان را دارد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.