دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 6 May , 2024 ساعت ×
نوسازی و بازسازی باتری دو کک‌سازی ذوب آهن اصفهان
03 مرداد 1402 - 16:38
شناسه : 35185
سرپرست مهندسی ناحیه چدن شرکت ذوب آهن اصفهان عنوان کرد: سرپرست مهندسی ناحیه چدن شرکت ذوب آهن اصفهان گفت: به منظور تامین کک مورد نیاز ذوب آهن اصفهان و عدم نیاز به کک وارداتی، باتری شماره ۲ مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی این مجتمع عظیم صنعتی در دست بازسازی و نوسازی قرار دارد.
ارسال توسط : منبع : شرکت ذوب آهن اصفهان
پ
پ

به گزارش «فلزات‌نیوز»، حمیدرضا مستقل با اشاره به اینکه فعالیت‌های پروژه بازسازی باتری شماره ۲ کک‌سازی آبان ماه سال گذشته آغاز شده است، بیان کرد: ابتدا ارزیابی فونداسیون و سازه‌های بتنی باتری ۲ به منظور تقویت و بازسازی آن‌ها در دستور کار قرار گرفت و سپس تونل‌های دود دو طرف باتری و سکوی تخلیه کک تخریب شد. در ادامه عملیات برداشتن لایه سطحی فونداسیون به منظور حذف لایه کربوره شده انجام گرفت و اصلاح آرماتوربندی بتن نیز هم‌اکنون در حال اتمام است. بازرسی داخلی و کنترل دودکش باتری ۲ جهت استفاده مجدد از آن نیز صورت گرفت که وضعیت دودکش مناسب گزارش شد.

وی به سابقه بومی‌سازی تجهیزات مکانیکی باتری شماره ۱ کک‌سازی و ساخت درب‌های فلکسیبل باتری شماره ۳ در ذوب آهن اصفهان اشاره کرد و افزود: پیش‌بینی‌های لازم در قرارداد با پیمانکار خارجی پروژه جهت ساخت بخشی از این تجهیزات توسط ذوب آهن اصفهان شامل ریخته‌گری بدنه درب‌های باتری، ستون‌های آنکراژی، میله‌های سیستم آن  و ساخت دیگر قسمت‌ها شامل رام و سپری و تکمیل ساخت درب‌های باتری در شرکت‌هایی که سابقه ساخت این تجهیزات را داشته‌اند، با اخذ تاییدیه از شرکت پیمانکار و زودتر از زمان گراف در دستور کار قرار گرفت.

سرپرست مهندسی ناحیه چدن شرکت ذوب آهن اصفهان با اشاره به اینکه ظرفیت تولید این باتری سالیانه ۵۵۰ هزار تن است، تصریح کرد: برنامه‌ریزی جهت ساخت، نصب و برچیدن سوله حفاظتی عملیات نسوز‌کاری به وزن تقریبی ۸۳۰ تن در شرکت تارابگین صورت پذیرفته که در این خصوص نیز بخش عمده‌ای از ستون‌ها ساخته و به کارگاه حمل شده است.

مستقل با اشاره به اینکه سایر تجهیزات شامل ماشین‌های شارژ، تخلیه و دربازکن تماما با طراحی جدید بوده و در حال ساخت در کشور پیمانکار اصلی پروژه است، مطرح کرد: سازه نسوز باتری باید بر روی فونداسیون تقویت شده اجرا شود که دارای وزن حدود ۱۶ هزار ۳۰۰  تن بوده و در دو کشور چین و هند در حال ساخت است. همچنین حدود سه هزار تن نسوز ساخته شده و کنترل‌های لازم در حین مراحل ساخت و پیش از حمل جهت ۶ هزار تن مواد نسوز در دست انجام است و بخشی از نسوز‌ها به وزن تقریبی ۲۲۰ تن نیز به ایران حمل و در حال انجام مراحل گمرکی جهت ترخیص هستند.

وی با اشاره به اینکه این پروژه تا پایان سال ۱۴۰۳ آماده بهره‌برداری است، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی‌های لازم بر اساس فضای مورد نیاز انبارش این مواد و اولویت‌بندی انبارش جهت تسهیل خروج مواد نسوز بر ‌اساس نیاز سایت پروژه توسط کارشناسان پیمانکار صورت گرفته که بر اساس پیگیری‌‌های انجام شده، این فضا در حال تکمیل و آماده‌سازی است.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.