جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024 ساعت ×
نوسان قیمت سنگ‌آهن در اثر خوش‌بینی به بازار چین
18 تیر 1402 - 15:35
شناسه : 34835
قیمت سنگ‌آهن وارد بازی آشنایی در بازار چین شده که بین امید به محرک‌های بیشتر اقتصادی در این بازار و واقعیتی که سرعت رشد دومین اقتصاد بزرگ جهان در حال کند شدن است، برپاست.
ارسال توسط : منبع : رویترز
پ
پ

به گزارش «فلزات‌‌نیوز»، در هفته‌های ابتدایی ماه ژوئن، امید به محرک‌های بیشتر از سوی پکن و نگرانی‌هایی مبنی بر ادامه روند شاخص‌های اقتصادی، باعث افزایش قیمت سنگ‌آهن در بازارهای فیزیکی شد.

بیش از ۷۰ درصد از کل حجم محموله‌های دریایی جهانی سنگ‌آهن، توسط چین خریداری و نیمی از فولاد موجود در جهان نیز توسط این کشور تولید می‌شود که این امر باعث اهمیت شرایط اقتصادی این کشور برای آینده اصلی‌ترین ماده اولیه فولاد خواهد شد.

در روز ۱۴ ژوئن، قیمت سنگ‌آهن در قراردادهای سنگاپور با رشدی اندک، با مقداری بالغ بر ۱۱۳٫۴۲ دلار بر تن معامله شد اما همچنان این رقم از پایین‌ترین قیمت امسال که حدود ۱۰۲٫۳۳ دلار در پنجم ماه می بود، در حدود ۱۰٫۸ درصد بیشتر نیز محاسبه شد.

خبر کاهش نرخ مبنای وام‌های کوتاه‌مدت برای اولین بار در ۱۰ ماه گذشته توسط بانک مرکزی چین و رساندن نرخ بازپرداخت معکوس هفت‌ روزه با کاهش ۰٫۱ واحد درصد به ۱٫۹ درصد در روز ۱۴ ژوئن ۲۰۲۳، به عنوان محرکی فوری برای قیمت سنگ‌آهن عمل کرد.

این کاهش نرخ وام‌های کوتاه‌مدت و همچنین انتظارات برای کاهش بیشتر برای دیگر وام‌ها، باعث ایجاد خوش‌بینی در بازار سنگ‌آهن چین شد که پکن در حال اقدام برای تقویت بخش ساخت‌وساز است که حدود یک سوم فولاد تولید‌شده توسط چین را مصرف می‌کند.

عملکرد بهتر قراردادهای بورس کالای دالیان نیز نسبت به معاملات آتی سنگاپور، باعث ایجاد امید به بهبود قیمت‌ها در بازار سنگ‌آهن چین شد که در این بازار قابل رویت است.

قراردادهای سنگ‌آهن با موعد تحویل یک ماه بعد در بورس کالای دالیان چین در روز ۱۴ ژوئن ۲۰۲۳، با قیمتی در حدود ۸۰۴ یوآن (معادل ۱۱۲٫۲۹ دلار بر تن) به پایان رسید که این قیمت نشان‌دهنده افزایش ۱٫۵ درصدی نسبت به روز قبل از آن بود؛ این مقدار نسبت به پایین‌ترین قیمت پایانی گزارش شده از ۲۵ ماه می با قیمتی معادل ۶۸۲٫۵ یوآن در هر تن، حدود ۱۷٫۸ درصد نیز بالاتر بود.

به نقل از منابعی آگاه، کاهش موجودی در بنادر چین، یکی از حمایت‌های اساسی موجود در این کشور از قیمت سنگ‌آهن بوده‌ است. همچنین در هفته منتهی به روز ۹ ژوئن، ذخایر بندری چین که تحت نظارت مشاوران «SteelHome» است، از ۱۲۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تن در هفته پیش از آن، به ۱۲۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تن کاهش پیدا کرد که این مقدار پایین‌ترین سطح این ذخایر از ماه جولای سال گذشته را به ثبت رساند.

در این میان، وجود الگویی فصلی برای موجودی این انبارها گزارش شده و آن الگو این است که این محصولات در زمستان در حالی‌ که کارخانه‌های فولاد تولید را محدود می‌کنند، انباشت می‌شوند و سپس با افزایش تولید برای ساخت‌وساز تابستانی، این موجودی کاهش پیدا می‌کند.

در هفته منتهی به روز ۹ ژوئن در سال ۲۰۲۲، حجم سنگ‌آهن موجود در این ذخایر حدود ۱۲۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تن بود که حدود ۱٫۶ درصد از سطح فعلی بالاتر بود.

اگرچه این کاهش افت شدیدی نسبت به سال گذشته محسوب نمی‌شود اما می‌تواند نشان‌دهنده وجود فضایی برای کارخانه‌های فولاد باشد تا واردات را در سطحی قوی نگه ‌داشته و مانع از خالی شدن انبارها شوند.

همچنین یکی دیگر از شاخص‌های صعودی، افزایش نرخ تولید محصولات در کارخانه‌های فولاد است. اطلاعات حاصله از انجمن آهن و فولاد چین «China Iron and Steel Association» نشان می‌دهد که میزان تولید محصولات کارخانه‌های عضو این انجمن در مدت زمان اول تا ۱۱ ماه ژوئن با ۶٫۵ درصد افزایش در مقایسه با دوره زمانی ۲۱ تا ۳۱ ماه می، به حدود دو میلیون و ۲۳۰ هزار تن در روز افزایش پیدا کرده‌ است.

این انجمن در ادامه گزارش داده‌ است که در مدت اول تا ۱۰ ماه ژوئن ۲۰۲۳، ذخایر فولادی این انبارها ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تن بود که نسبت به ۱۰ روز گذشته، ۱٫۲ درصد افزایش و نسبت به همین دوره زمانی در سال ۲۰۲۲، کاهش ۱۵ درصدی را تجربه کرده‌ است.

داده‌های اقتصادی ضعیف

بر اساس بررسی‌های انجام‌ شده، در مقابل شاخص‌‌های مثبت تقاضای سنگ‌آهن مجموعه‌‌ای از داده‌‌های اقتصادی ضعیف است که نشان می‌‌دهد بازیابی چین پس از پایان دادن به سیاست سختگیرانه برای مقابله با کووید صفر در ماه دسامبر دشوار بوده است.

اداره ملی آمار چین «National of Statistics» در روز ۱۴ ژوئن اعلام کرد که تولید صنعتی این کشور در ماه می نسبت به سال گذشته، با رشد ۳٫۵ درصدی مواجه شده است که از رشد ۵٫۶ درصدی به‌دست آمده در ماه آپریل کمتر بوده‌ است. علاوه‌براین، تحلیلگران رشد ۳٫۶ درصدی برای تولید صنعتی این کشور را در نظرسنجی رویترز انتظار داشتند.

در ارتباط با خرده‌فروشی به عنوان نقطه درخشان اقتصاد چین در سه‌ ماهه اول سال ۲۰۲۳، گزارش‌ها حاکی از جا ماندن از رشد ۱۳٫۶ درصدی پیش‌بینی شده و تجربه رشد ۱۲٫۷ درصدی است که در مقایسه با میزان خرده‌فروشی در ماه آپریل، شاهد کاهش ۱۸٫۴ واحد درصدی است.

انتظار سرمایه‌گذاران از پکن برای اقدامات محرکانه بیشتر، موجب امکان تقویت جو بازار سنگ‌آهن به واسطه این داده‌های ضعیف شده‌ است. به هر نحوی، تداوم این افزایش منوط به تبدیل این محرک‌ها به تقاضای واقعی فولاد در بازار این کشور است.

در این میان، اشتهای چین برای واردات سنگ‌آهن احتمالا در همان محدوده آغاز شده از ماه جولای ۲۰۲۲ که حجمی در حدود ۹۰ تا ۱۰۳ میلیون تن در ماه است، باقی بماند.

بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته توسط تحلیلگران بازار کالاهای اساسی «Kpler»، این انتظار می‌رود که واردات ماه ژوئن ۲۰۲۳ به حدود ۹۸ میلیون تن برسد که از رقم رسمی اعلام شده از سوی اداره گمرک در ماه می که ۹۶ میلیون و ۱۸۰ هزار تن بود، کمی بیشتراست.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.