سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
نيازمند توسعه توليد و صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاي مسي هستيم
26 فروردین 1402 - 16:12
شناسه : 34279
مجید رحیمی، مدیرعامل شرکت دانش پرتو نقش جهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»: افزايش توليد و صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا، بدون شک نقش بسزايی در رونق اقتصادی ايفا خواهد کرد. صنعت مس، يکی از صنايع پيشران در اقتصاد کشور به شمار مي‌آيد.
ارسال توسط : منبع : فلزات آنلاین
پ
پ

افزايش توليد و صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا، بدون شک نقش بسزايی در رونق اقتصادی ايفا خواهد کرد. صنعت مس، يکی از صنايع پيشران در اقتصاد کشور به شمار مي‌آيد که فعالان اين صنعت توانسته‌اند با تکيه بر متخصصان توانمند داخلي و به‌کارگيری دانش و تکنولوژی روز توليد، به پيشرفت‌های قابل توجهی در توليد محصولات مسی با ارزش افزوده بالا دست پيدا کنند. در اين ميان بايد توجه داشت که رشد توليد و صادرات اين محصولات، مستلزم تامين مواد اوليه کافی و همچنين تسهيل قوانين حاکم بر تجارت خارجی کشور است که تحقق آن، همکاری دولت و بخش خصوصي را می‌طلبد و بايد در دستور کار بخش‌های مرتبط قرار بگيرد. شرکت دانش پرتو نقش جهان، يکی از شرکت‌های دانش‌بنيان فعال در صنعت مس کشور است که موفق به توليد محصولات خاص و با ارزش افزوده بالا شده و به دنبال اجرای طرح‌های توسعه‌ای در راستای رشد توليد در سال جاری است. در همين راستا، خبرنگار پايگاه خبري و تحليلي «فلزات آنلاين» گفت‌وگويی را با مجيد رحيمی،  مديرعامل اين شرکت تدارک ديده است که متن کامل آن را در ادامه خواهيد خواند:

در خصوص دستاوردهای شرکت دانش پرتو نقش جهان در توليد محصولات دانش‌بنيان مسی در سال گذشته توضيحاتی ارائه بفرماييد.

شرکت دانش پرتو نقش جهان به موفقیت‌های قابل توجهی در حوزه تولید در سال پیش دست یافته است. کریستالایزر، از جمله محصولات دانش‌بنیان با ارزش افزوده بالا به شمار می‌آید که در سال ۱۴۰۱ موفق به تولید آن شدیم. جنس این محصول از فلز مس است که هدایت حرارتی بسیار خوبی دارد و در انجماد مذاب فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. کلیه مراحل تولید این محصول اعم از تست‌های میدانی در داخل مجموعه انجام شده و کیفیت این محصول با نمونه مشابه خارجی آن که تولید کشور آلمان است، برابری می‌کند. شرکت دانش پرتو نقش جهان گام بسیار بلندی در حوزه دانش‌بنیان با تولید این محصول برداشته است؛ علاوه‌براین، در حال تولید یک سری محصولات خاص با ارزش افزوده بالا هستیم که از اهمیت‌های فراوانی در تولید فولاد برخوردارند. مهم‌ترین مشتریان محصولات تولیدی مجموعه، شرکت‌های بزرگ فولادی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به شرکت فولاد مبارکه اصفهان اشاره کرد. خوشبختانه مشتریان ما همواره رضایت کافی از تولیدات شرکت را داشته‌اند و توانسته‌ایم نظر مثبت آن‌ها را طی سال‌های فعالیت خود جلب کنیم. همواره در تلاش بوده‌ایم با توجه به پتانسیل‌های موجود در شرکت دانش پرتو نقش جهان چه به لحاظ نیروی انسانی و چه تجهیزات و ماشین‌آلات، خدمت‌رسانی مطلوبی به مشتریان خود داشته باشیم تا از محصولات تولیدی ما به جای نمونه‌های مشابه خارجی استفاده بهینه داشته باشند. باید توجه داشت که ذخایر غنی از مس در داخل کشور ما وجود دارد و اگر بتوانیم با افزایش تولید کاتد مس، مواد اولیه کافی را در اختیار صنایع پایین‌دستی مس قرار دهیم، بنابراین ضمن توسعه تولید محصولات کیفی و با ارزش افزوده بالا، شاهد افزایش اشتغال‌زایی و جلوگیری از خروج ارز از کشور و رونق ارزش پول ملی خواهیم بود.

آيا شرکت دانش پرتو نقش جهان خدمات پس از فروش برای محصولات توليدی خود در نظر گرفته است؟

شرکت دانش پرتو نقش جهان در ۲۰ کیلومتری شرکت‌های بزرگی همچون فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان واقع شده است و از آنجایی که این دو شرکت جزو مشتریان اصلی محصولات ما هستند، بدون شک تضمین و ارائه خدمات پس از فروش را سرلوحه کار خود قرار داده‌ایم. واحد تحقیق و توسعه شرکت همواره در حال مطالعات و بررسی‌های لازم جهت نحوه به‌کارگیری از دانش و تکنولوژی روز تولید محصولات باکیفیت و خاص است. بی‌شک این مسئله نقش بسزایی در بهبود کیفیت و تضمین محصولات تولیدی ما خواهد داشت و در نهایت به رضایتمندی مشتریان مجموعه منجر خواهد شد.

در حال حاضر توليدکنندگان محصولات مسی با چه چالش‌های عمده‌ای روبه‌رو هستند و راهکارهای پيشنهادی شما جهت رفع آن‌ها چيست؟

تغییرات لحظه‌ای قیمت‌، مهم‌ترین چالشی است که نه تنها فعالان صنعت مس بلکه تمامی صنایع با آن مواجه‌اند. نوسان شدید نرخ ارز به ویژه در روزهای پایانی سال گذشته، باعث افزایش قیمت مواد اولیه شده و این مسئله برنامه‌ریزی برای تولید مستمر را تحت‌الشعاع خود قرار داده است. اگر به دنبال توسعه تولید محصولات با ارزش افزوده بالا در کشور هستیم، باید حمایت همه‌جانبه از تولید را در دستور کار خود قرار دهیم. اینکه بخش‌های دولتی و خصوصی در دو مسیر مجزی از یکدیگر حرکت کنند و مصرف‌کنندگان نیز توجهات کافی به خرید محصولات داخلی را نداشته باشند، نمی‌توانیم به رشد تولید و در ادامه رونق اقتصادی کشور امیدوار باشیم. این مسئله نیازمند هم‌دلی دولت و بخش خصوصی است و رشد تولید و مهار تورم جز با همراهی و همگامی این دو نهاد میسر نخواهد شد. متاسفانه بعضی مدیران میانی شاغل در دستگاه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط از دانش و تخصص فنی لازم برخودار نبوده و متوجه اهمیت تولید در بهبود شرایط اقتصادی کشور نیستند. همین مسئله از رشد تولید ممانعت خواهد کرد و همچون دست‌اندازی در این مسیر نمایان خواهد شد. انتخاب مدیران شایسته و لایق، راهکار اساسی در این زمینه است که می‌تواند به تحقق شعار امسال مبنی بر «رشد تولید و مهار تورم» کمک شایانی کند. بدون شک آثار و نتایج حاصل از حضور مدیران لایق و کارآزموده در بخش‌های مختلف تولید، در تمامی سطوح جامعه نمایان می‌شود و امیدواریم در آینده شاهد برکناری مدیران نالایق و حضور مدیرانی که به درک درستی از شرایط حال حاضر تولید و اقتصاد کشور رسیده‌اند، باشیم.

رويکرد شرکت دانش پرتو نقش جهان در سال جاری در زمينه توليد محصولات مسی خاص و با ارزش افزوده بالا چيست؟

علی‌رغم مشکلات بسیاری که در حوزه تولید کشور وجود دارد، شرکت دانش پرتو نقش جهان فعالیت خود را با تمام قدرت از نخستین روز کاری سال جدید آغاز کرده است. در تلاش هستیم تا پایان سال جاری، طرح‌های توسعه‌ای خود را به مرحله اجرا برسانیم و یک برنامه بلندمدت پنج ساله تا سال ۱۴۰۵ را جهت تحقق اهداف خود تدوین کرده‌ایم.  توسعه همه‌حانبه در زمینه‌های مختلف اعم از سالن تولید، تجهیزات و ماشین‌آلات، ساختمان اداری و … را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و تلاش کرده‌ایم از تمام ظرفیت‌های موجود در مسیر توسعه بهره ببریم. همچنین به دنبال افزایش تولید و فروش محصولات تولیدی خود هستیم تا بتوانیم از منابع مالی حاصل از آن، در مسیر اجرای طرح‌های توسعه‌ای استفاده کنیم.

با توجه به افزايش روزافزون کاربرد فلز مس در صنايع مختلف، چه چشم‌اندازی را براي صنعت مس کشور متصور هستيد؟

به جرات می‌توان گفت اگر دولت به بخش خصوصی و شرکت‌های فعال در این بخش اعتماد کند، این امر به نقطه عطفی در صنعت مس کشور تبدیل خواهد شد. با توجه به اهمیت فلز پرکاربرد مس و نوسان قیمت آن در بازارهای جهانی که تا مرز ۱۰ هزار و ۸۰۰ دلار به ازای هر تن نیز رسیده است، به نظر می‌رسد قیمت آن در آینده بیش از این هم افزایش پیدا خواهد کرد. با توجه به اینکه ذخایر خوبی از مس در کشور وجود دارد و افزایش تولید کاتد مس نیز در دستور کار قرار گرفته است، بنابراین باید هم‌زمان توسعه صنایع پایین‌دستی مس به منظور افزایش تولید و صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا نیز در کانون توجه فعالان این صنعت قرار بگیرد. برای مثال اگر قرار است کاتد مس با قیمتی در حدود ۴۰۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم روانه بازارهای صادراتی شود، ما می‌توانیم با تولید محصولات مسی به سودآوری بیشتری در بازارهای صادراتی دست پیدا کنیم. بنابراین ضرورت دارد تولید و صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا را افزایش دهیم  تا نتایج خوبی هم در صنعت مس و هم در اقتصاد کشور حاصل شود.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.