چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
نگاهی به تحولات بازار فولاد
26 مهر 1400 - 15:17
شناسه : 19286
با وجود اینکه خبرها از کاهش اندک قیمت فولاد در قراردادهای آتی بورس شانگهای حکایت دارد، اما مطالعه روند تغییرات قیمت در ماه گذشته، از تحولات بزرگی در این بازار پرده بر¬می‌دارد. برخلاف افت قیمت سنگ‌آهن به عنوان ماده اولیه صنعت فولاد، جهش قیمت سوخت و همچنین کاهش عرضه این محصول باعث شده تا فولاد در بازار جهانی، رشد قیمتی را تجربه کند.
ارسال توسط : منبع : کالا خبر
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، طبق گزارش منتشر شده توسط وب سایت «کوارتس»، طی یک سال گذشته، قیمت فولاد در بازار جهانی رشد چشمگیری داشته است. در همین راستا قیمت هر تن فولاد ضد زنگ طی روزهای اخیر و در قراردادهای آتی بورس فلزات شانگهای برای تحویل در اواسط ماه نوامبر به سه هزار و۵۲ دلار رسید.

نشریه کوارتس در گزارش خود ضمن تشریح وضعیت بازار فولاد در یک سال اخیر توضیح داد که متوسط قیمت هر تن ورق‌های فولادی نورد گرم در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۱ برابر با یک هزار و ۹۲۳ دلار بود، درحالی که طی مدت مشابه سال ۲۰۲۰ هر تن از این محصول با قیمت ۶۱۵ دلار مبادله می‌شد. این رشد قیمت در شرایطی اتفاق افتاده است که در بازار سنگ‌آهن کاهش شدید قیمت تجربه شده است. سنگ‌آهن ماده اولیه مورد استفاده برای تولید فولاد در دنیاست و افت قیمت آن در وضعیت عادی اقتصادی زمینه را برای کاهش قیمت فولاد فراهم می‌کند، اما به نظر می‌رسد در این روزها عوامل دیگری بازار فولاد را تحت تاثیر قرار داده‌اند. بدین ترتیب قیمت ورق‌های فولادی ظرف یک سال اخیر یک هزار و ۳۰۸ دلار برابر با ۲۱۲ درصد رشد کرده است.

براساس این گزارش، رشد قیمت سوخت عامل مهمی در افزایش قیمت فولاد است. لذا طی یک سال اخیر قیمت سوخت در دنیا بالغ بر ۴۷ درصد رشد کرد و در این روزها شاهد رسیدن قیمت هر بشکه نفت به بیش از ۷۵ دلار هستیم. در نتیجه این مساله هم هزینه تولید فولاد و هم هزینه حمل محصولات به بازارهای مصرف افزایش یافت.

نقش اژدهای زرد در گرانی فولاد

سیاست‌های چین مسئله دیگری است که بر روی قیمت تمام شده فولاد تاثیر دارد. این کشور بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده فولاد در دنیاست که هرساله سهم زیادی از محصولات فولادی دنیا را به بازارعرضه می‌کند و در سال گذشته توانست برای اولین بار سهم خود در تولید فولاد دنیا را به بیش از ۵۷ درصد افزایش دهد، اما اخیرا سیاست کاهش تولید را درپیش گرفته است.

گفتنی است، کوارتس در این مورد نوشت که چین طی سه ماه اخیر حجم تولید خود را کاهش داده است و طبق گزارش‌های ارائه شده توسط روزنامه چاینا دیلی سیاست کاهش تولید را تا انتهای سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد داد. همچنین طی سه ماه اخیر تولید فولاد در چین ۵ درصد نسبت به مدت مشاله سال گذشته کم‌تر بود و این مساله باعث شد تا نگرانی در مورد کمبود عرضه منجر به رشد قیمت فولاد در بازار شود.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.