سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
نگاهی به سه رکن مهم در تعیین تامین‌کنندگان فولاد خوزستان
23 آبان 1400 - 12:37
شناسه : 20478
حدود ۷۰ درصد کل تولیدات مواد نسوز در صنایع تولید آهن و فولاد مصرف می‌شود. صنعت دیرگداز به عنوان یکی از صنایع کلیدی و با کاربردی وسیع در صنایع بالادستی، نقشی سازنده در آبادانی کشور دارد. استفاده از محصولات این صنعت در صنایع فولادسازی، فلزات غیرآهنی، صنایع غیرفلزی (مانند سیمان، کاشی، سرامیک و شیشه) و نیز حوزه انرژی (نفت، گاز، پتروشیمی و نیرو) اهمیت آن را دو چندان نموده است. در حاشیه ششمین نمایشگاه صنعت دیرگداز با یوسف زاهدی‌ مقدم مدیر خرید مواد اولیه و انرژی در مورد اهمیت مواد نسوز در زنجیره تولید به گفت‌وگو نشسته‌ایم. در ادامه متن کامل این مصاحبه را می‌خوانید:
ارسال توسط : منبع : روابط عمومی فولاد خوزستان
پ
پ

یکی از مهم‌ترین مواد مورد نیاز در زنجیره فولاد مواد نسوز هستند، نقش (ضرورت) صنعت نسوز در فولاد چه میزان است؟

مواد دیرگداز در صنایع ذوب‌آهن، سیمان، پتروشیمی، فولاد، شیشه و سرامیک کاربردهای مهم و ویژه‌ای دارد. یکی از مشکلات بزرگ در صنایع فولادی قیمت بالای این محصولات در مقابل کیفیت‌شان است. لذا برای رسیدن به کیفیت مناسب باید از دیرگدازهای مناسب و پر بازده استفاده کرد. نرخ مصرفی مواد نسوز در صنعت فولاد به ازای هر تن تقریبا ۱۳ کیلوگرم بوده که این نرخ مصرفی در کشورهای مختلف متفاوت است. ۵۵ تا ۶۰ درصد حجم مصرفی مواد دیرگداز را تنها هشت شرکت در اختیار دارند، این امر نشان‌دهنده نقش مهم و اساسی صنعت دیرگداز در صنایع فولادی است. ۸۰ درصد ارزش واردات صنعت دیرگداز مربوط به اکسید منیزیم، اکسید آلومینیم و یا محصولات بر پایه این ترکیبات است و به طور متوسط برای تولید هر تن فولاد در کشور ۶٫۴ دلار نیاز ارزی برای تامین انواع مواد و محصولات نسوز وجود دارد که با احتساب تولید ۵۵ میلیون تن فولاد درسال ۱۴۰۴ تامین مواد و محصولات نسوز این صنعت نیازمند بیش از ۲۵۳ میلیون دلار ارز خواهد شد. میزان ظرفیت اسمی تولیدات نسوز کشور در حدود ۵۹۰ هزار تن و میزان میانگین تولید سالیانه ۳۳۰ هزار تن بوده که مقدار ۲۴۳ هزار تن حدود ۷۴ درصد مربوط به مصرف آن در صنایع فولاد است. در افق ۱۴۰۴، به میزان ۶۸۴ هزار تن مواد نسوز در صنایع فولادی مورد نیاز است. لذا به افزایش تولید ۳۳۶ هزار تن مواد نسوز نیاز داریم. بنابراین ضروری است، به منظور کاهش ریسک  تامین مواد دیرگداز در صنعت فولاد اقدامات ویژه‌ای صورت گیرد.

انتظار فولاد خوزستان از تامین‌کنندگان و تولید‌کنندگان محصولات نسوز چیست؟

مصرف نسوز یا دیرگداز یکی از الزامات تولید فولاد به شمار می‌آید که بخشی از بهای تمام شده فولاد را به خود اختصاص می‌دهد. رابطه صنعت دیرگداز با صنعت فولاد مثل نقش خون در بدن است، البته تاثیر مواد دیرگداز روی قیمت نهایی از ۳ درصد بیشتر نیست، اما اثری حیاتی دارد و اگر صنعت دیرگداز وجود نداشته باشد، نمی‌توان حتی یک گرم فولاد تولید کرد. این صنعت شرایط سخت شیمیایی و حرارتی برای تولید فولاد را تسهیل می‌کند. فولاد خوزستان دومین تولیدکننده‌ی شمش‌‌های فولادی کشور، انتظار دارد تامین‌کنندگان مواد دیرگداز علاوه بر تامین به موقع، در راستای افزایش کیفیت مواد و قطعات نسوز مصرفی در صنعت فولاد گام‌های اساسی بردارند. نتیجه این حرکت، افزایش عمر و فراهم شدن شرایط ایمن برای فولادسازان است‌. از طرفی باعث کاهش میزان مصرف محصولات دیرگداز شده و در نهایت هزینه‌ها صرف تولید می‌شود. واحد خرید نسوز فولاد خوزستان با بهره‌گیری از مدل مفهوم مجموع هزینه‌های مالکیت (TCO) کاهش سهم نسوز در قیمت تمام شده محصول نهایی را مدنظر دارد. مجموع هزینه‌های مالکیت (TCO) نوعی روش‌شناسی تحلیلی است که تمام هزینه‌های مرتبط با نسوز مورد استفاده از ابتدای فرایند خرید تا فرایند دفع نسوزهای باطله را در برگرفته و حتی اثر نسوز بر خود فرایند را نیز شامل می‌شود. این روش شامل ۶ بخش اصلی  خرید نسوز اصلی، هزینه‌های لجستیکی، نصب و تخریب، تعمیرات دیرگداز، انرژی و تاثیر بر فرایند است.

با توجه به کارگیری سیاست بومی‌سازی چه میزان از مواد نسوز فولاد خوزستان از تولیدکنندگان داخلی تهیه می‌شود؟ و آیا فولاد خوزستان طرح مشترکی با تولیدکنندگان نسوز (برای مثال شرکت‌های دانش‌بنیان) دارد؟

فعالیت‌های بومی‌سازی مواد نسوز و سایر اقلام و قطعات نسوز از سال ۱۳۹۷ آغاز و تا به امروز به صورت یک سیاست راهبردی ادامه دارد. بومی‌سازی جرم‌های تعمیر سرد، جرم تعمیر گرم، جرم گانینگ مجرای تخلیه کوره ، ماسه مجرای تخلیه، قطعه اندبریک و ساروند بریک و تیوبEBT، تیوب چنجر تاندیش اسلب و اسلاید گیت پاتیل مذاب از جمله فعالیت‌های بومی‌سازی در شرکت فولاد خوزستان است، که با توان و تخصص نیروهای واحدهای بهره‌برداری و خرید و استفاده از تجهیزات و توانمندی تامین‌کنندگان نسوز و شرکت‌های دانش‌بنیان محقق شده است. این روند بومی‌سازی در مواد نسوز و قطعات خاص پاتیل و تاندیش و نسوز سایر نواحی همچنان ادامه دارد.

بخش عمده‌ی از خرید مواد و قطعات نسوز از داخل کشور تامین می‌شود و بخش جزیی از اقلام و محصولات نسوز به علت کمبود تولید داخل ناشی از کمبود مواد اولیه صنعت نسوز اعم از آلومینا و منیزیت، از خارج تامین می‌شود.

آیا فولاد خوزستان برای پایداری تامین مواد نسوز به صورت مشترک یا مجزا، اقدامی برای سرمایه‌گذاری در معادن نسوز کرده است و در صورت پیشنهاد تولیدکنندگان حاضر به سرمایه‌گذاری است؟

 به منظور تامین پایدار مواد اولیه جرم‌ها و آجرهای نسوز برنامه‌های سرمایه‌گذاری با مشارکت بخش خصوصی و تامین‌کنندگان مواد نسوز، در معادن دولومیت و بوکسیت با نگرش توسعه در راستای تولید مواد و جرم‌های نسوز در دست اقدام است. با امید به اینکه در پرتو عنایت خاصه حضرت حق در مجموعه‌های بهره‌برداری و خرید مواد نسوز، توسعه، پیشرفت و ترقی بیش از پیش محقق شود.

سخن پایانی…

برگزاری نمایشگاه‌ صنعت دیرگداز یکی از ابزارهای مهم در شناسایی نیاز صنایع مصرفی مواد نسوز و معرفی توانمندی‌های واحدهای تولیدی مواد دیرگداز است که باعث ایجاد رقابت‌های سالم داخلی و بین‌المللی می‌شود. از طرفی فرصت‌های مناسبی را به منظور انجام مطالعات و بررسی‌های اقتصادی، تحقیقات بازاریابی و سنجش واحدهای تولیدی صنعت دیرگداز را مهیا می‌نماید. ویژگی نمایشگاه‌های تخصصی به این معنا است که جمعی از دست‌اندرکاران و متخصصان آن حوزه صنعتی را در یک محدوده خاص زمانی و مکانی گرد‌ هم می‌آورند و پدیدآورنده‌ی فرصتی طلایی به منظور آشنایی با آخرین تحولات، توانمندی‌های علمی، فناوری نوین و صنعتی است.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.