چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
نگاهی به ضروریات بورسی شدن فولادی‌ها
30 آبان 1400 - 13:54
شناسه : 20758
سرپرست دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار در نامه‌ای از کلیه فعالان تولید و فروش مقاطع تخت فولادی خواست که موضوع الزام به ثبت اطلاعات محصولات زنجیره فولاد/مقاطع تخت فولادی و همچنین ضرورت اخذ کد نقش و ثبت اطلاعات را پیگیری کنند که در این راستا اقدامات لازم تشریح شده است.
ارسال توسط : منبع : ایسنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، در متن نامه مجتبی شیرقاضی سرپرست دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار، آمده است: «پیرو ابلاغیه شماره ۶۰/۲۵۷۳۴۳ تاریخ ٢٤ دی‌ماه ١٣٩٩ این معاونت به کلیه فعالان تولید و فروش انواع ورق گرم، سرد و پوشش‌دار در خصوص الزام به ثبت اطلاعات از تاریخ اول بهمن‌ماه  ۱۳۹۹ و همچنین با عنایت به تاکیدات ویژه ریاست جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر لزوم ثبت اطلاعات تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان در سامانه جامع تجارت، کلیه تولیدکنندگان، فروشندگان، توزیع‌کنندگان و خریداران محصولات زنجیره فولاد اعم از حوزه معدن (سنگ‌آهن، کنسانتره گندله و آهن‌اسفنجی)، مقاطع فولادی (تیرآهن، میلگرد مفتول، کلاف، نبشی و ناودانی و انواع ورق فولادی گرم، سرد، قلع اندود، گالوانیزه، رنگی و …) و مصنوعات فولادی انواع لوله، پروفیل، قوطی و) از تاریخ ١٥ آبان‌ماه ١٤٠٠ مکلف به تکمیل کلیه اطلاعات ازجمله خرید، تولید فروش، موجودی انبار) در سامانه جامع تجارت و سامانه جامع انبارها است.

لذا به منظور ارزیابی شفافیت عملکرد آن شرکت و ارتقای شـفافیت مرحلـه ثـبـت نـام و اخـذ کد نقش در سامانه و همچنین افزایش میزان شفافیت ثبت اطلاعات فعالیت اقتصادی (تولید، خرید، فروش، واردات، صادرات و …) آن شرکت در سامانه جامع تجارت جهت تسهیل فعالیت اقتصادی و تخصیص سهمیه مواد اولیه و … ضروری است در اسرع وقت نسبت به انجام موارد ذیل اقدام شود:

  1. از آنجایی که کلیه خریداران و فروشندگان محصولات مذکور ملزم به دریافت کد نقش و ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت هستند و فعالان بر اساس اطلاعات ثبت شده در سامانه‌های فوق‌ ارزیابی شده و سهمیه خرید این محصولات برای این اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی متناسب با عملکرد آن‌ها تعیین خواهد شد؛ لذا کلیه شرکت‌ها و فروشندگان محصولات مذکور به لایه بعدی (عمده فروش یا خرده فروش) مکلف هستند فروش کالاهای مذکور را به مشتریان و خریدارانی که ضمن اخذ کد نقش، اطلاعات فعالیت خرید و فروش خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند؛ لذا مسئولیت پاسخگویی در این خصوص با شرکت تولیدی و فروشنده محصول خواهد بود.
  2. اطلاع‌رسانی لازم برای عملیاتی شدن موضوع (الزام به ثبت‌نام، اخذ کد نقش و ثبت مراکز نگهداری کالای خریداری شده از مجتمع پس از ترخیص و حمل در سامانه جامع تجارت) می‌بایست از طریق شرکت بورس کالای ایران، سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و انجمن‌ها و شرکت‌های مربوطه به نحو مقتضی و از مجاری متعدد صورت گیرد.
  3. شرکت‌ها و فروشندگان محصولات مذکور ملزم هستند در قرارداد فروش خود به خریداران (عمده فروش یا خرده فروش، یک بند مبنی بر الزام و تایید فروش منوط به ثبت نام در سامانه جامع تجارت و ثبت اطلاعات خریدار شامل نام و نام خانوادگی اشخاص حقیقی و نام شرکت، کد ملی، کد شناسه، مقدار و ارزش فروش، نام استان، آدرس دقیق و کد پستی) را در قرارداد درج کنند.
  4. مطابق بند ۵ بخش سایر مصوبه شماره ۶۰/۱۵۷۹۶۳ تاریخ ٣٠ شهریورماه ١٤٠٠ کارگروه تنظیم بازار مبنی براینکه در راستای تسریع شفاقیت زنجیره تامین کالاهای بورسی (سیمان ، فولاد . پتروشیمی و …) در سامانه جامع تجارت و رصد پذیر کردن این کالاها، مقرر شد علاوه بر داشتن کد بورسی، ارائه کد نقش در سامانه تجارت الزامی شود؛ در غیر این صورت موضوع عرضه خارج از شبکه تلقی و از طریق مجاری ذی‌ربط مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.
  5. درج قیمت استاد ثبت شده در سامانه (قیمت فروش کالا توسط شرکت‌ها و فروشندگان) الزامی بوده و از اهمیت ویژه‌ای در امکان تداوم خرید از بورس کالا برخوردار بوده و مسئولیت درج قیمت اشتباه بر عهده فروشنده است.
  6. تخصیص سهمیه مواداولیه در سامانه بهین‌یاب و عرضه و خرید در بورس کالا، منوط به ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت است و در این مرحله تداوم امکان خرید منوط به تایید حداقل ۷۰ درصد استاد فروش کالاهای تولیدی از محصولات توسط خریدار است؛ لذا در صورت عدم رعایت مفاد بندهای مذکور از زمان اجرا و عدم ثبت اطلاعات توسط فروشندگان و خریداران، سهمیه مواد اولیه تولیدکنندگان و خریداران محصولات مذکور تعلیق خواهد شد.

بدیهی است کلیه موارد مرتبط با فعالیت آن شرکت شامل تولید، فروش، موجودی انبار تولیـد خارج از چهارچوب سامانه جامع تجارت، مشمول تخلفات احتکار، عرضه خارج از شبکه و قاچاق بوده و با موارد اقدام به نگهداری کالا در انبارهای ثبت نشده در سامانه یا فروش به شرکت‌ها یـا اشخاص فاقد نقش در سامانه جامع تجارت، مطابق با تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچـاق کـالا و ارز، اعمال قانون خواهد شد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.