سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
نیروی انسانی، بازوی قدرتمند صنعت آلومینیوم
12 تیر 1401 - 16:05
شناسه : 29831
برای هر سازمان و صنعتی در ایران و سراسر جهان، نیروی انسانی بزرگ‌ترین و ارزشمندترین سرمایه برشمرده می‌شود که اگر برای آن بهره‌وری مناسب و کارآمد تعریف شود، سازمان و صنعت، به اهداف از پیش تعریف شده خود دست پیدا خواهد کرد. شرکت آلومینای ایران به عنوان تنها تولیدکننده پودر آلومینا در سطح خاورمیانه، در طول سال‌های فعالیت خود، نگاه وخاص و دقیقی به این زمینه و همچنین به توسعه و توانمندسازی نیروی عظیم انسانی شاغل در این مجموعه داشته است. در این رابطه، خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با تورج زارع، مدیرعامل شرکت آلومینای ایران گفت‌وگویی انجام داده است که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:
ارسال توسط : منبع : فلزات آنلاین
پ
پ

جایگاه نیروی انسانی در بخش تولید چه سطحی را از آن خود کرده و این مهم با چه چالش‌هایی طی سال‌های اخیر مواجه شده است؟

نیروی انسانی به عنوان با ارزش‌ترین سرمایه هر سازمانی، به آن سازمان اعتبار و ارزش می‌‎بخشد و زمینه رشد و دسترسی به اهداف سازمان با داشتن نیروی انسانی کارآمد فراهم می‌شود. توسعه و پیشرفت سازمان‌ها به واسطه بهره‌وری مناسب از نیروی انسانی اتفاق می‌افتد و یکی از شاخص‌های مهم در زمینه توسعه کشورها، به‌کارگیری نیروی انسانی کاردان و توانمند به ‌شمار می‌آید. اگر کشور، جامعه و هر سازمانی از این مزیت بهره‌مند باشد، بی‌شک می‌تواند به اهداف مد نظر خود دست پیدا کند. هر سیستم پویا و روبه‌رشدی در مسیر تولید، با مشکلاتی روبه‌رو بوده است و نیروهای انسانی که جزو اصلی‌ترین محرک‌های توسعه برای شرکت‌های تولیدی محسوب می‌شوند، از این قاعده جدا نخواهند بود. طی سال‌های اخیر، چالش‌های فراوانی مانند تورم و معضلات اقتصادی، قرارداد نیروهای انسانی و…، به وجود آمده است که تولیدکنندگان باید اقدامات لازم را جهت کاهش حداکثری این مشکلات انجام دهند. کارفرمایان تمام تلاش خود را جهت رفع چالش‌های موجود انجام می‌دهند، اما ناگزیر برخی از معضلات مربوط به آن‌ها نمی‌شود و نیاز است که مسئولان در سطح وسیع‌تر، نگاه ویژه‌ای به این مقوله داشته باشند تا به سرعت مشکلات مرتبط با نیروی انسانی مرتفع شود. از جمله اقدامات لازم می‌توان به حذف مقوله پیمانکاری و انعقاد قراردادهای کاری مستقیم بین شرکت‌ها و نیروی انسانی اشاره کرد.

در این زمینه، شرکت آلومینای ایران چه اقداماتی را در سال ۱۴۰۰ و همچنین در سال جاری انجام داده است؟

شرکت آلومینای ایران تنها شرکت فعال در سطح خاورمیانه است که از زنجیره کامل تولید آلومینیوم از سنگ بوکسیت تا شمش آلومینیوم بهره می‌برد و همواره به منظور توسعه و توانمندسازی منابع انسانی خود، اقدامات مختلفی را در دستور کار داشته است. از جمله برنامه‌هایی که شرکت طی سال گذشته در این زمینه انجام داده است، می‌توان به بازنگری و بهبود ساختار نظام مشارکت، بازنگری ساختار ارزیابی عملکرد شغلی، طرح‌ریزی و استقرار نظام ارتقای شغلی، استقرار نظام شایسته‌سالاری و جانشین پروری، یکپارچه‌سازی مدیریت دانش و منابع انسانی، نظرسنجی رضایت شغلی کارکنان، استقرار استاندارد منابع انسانی و…، اشاره کرد. همچنین این شرکت طی چهار سال گذشته، در راستای وظایف و ایفای مسئولیت‌های اجتماعی خود و به منظور تقویت و افزایش توان سرمایه‌های انسانی، اقدام به جذب بیش از یک هزار و ۳۰۰ نفر نیروی انسانی متخصص از طریق برگزاری آزمون و مصاحبه تخصصی کرده است و طی سال جاری نیز جذب حداقل ۲۰۰ نفر دیگر، جزو برنامه‌های شرکت قرار دارد.

یکی از الزامات آموزش در شرکت آلومینای ایران ، نظام‌مند ساختن فرایند آموزش است. به‌کارگیری از ساعات آموزشی بالا با اثر بخشی قابل توجه، بدون بهره‌برداری تاثیرگذار نخواهد بود. از این رو، شرکت جهت دستیابی به ثمربخشی دوره‌های آموزشی، استقرار نظام جامع آموزش کارکنان را در دستور کار قرار داد که با افزایش حوزه نفوذ این طرح در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ جهت تشویق و ارتقای جایگاه کارکنان، استقرار آن با پیشرفت ۱۰۰ درصدی همراه بوده است.

ضمن اینکه یکی از برنامه‌های مهم مدیریتی یک مجموعه‌، نگهداشت کارکنان کارآزموده و باتجربه است. در شرایط کنونی که رقابت فراوانی برای جذب نیروهای نخبه و متخصص وجود دارد، شرکت آلومینای ایران همواره در تلاش بوده است تا بتواند نیروهای خبره خود را حفظ کند. این شرکت به منظور حفظ و بهره‌وری کامل از نیروی انسانی شاغل در مجموعه، برنامه‌های جامعی از قبیل آموزش شغلی مستمر مدیران و کارکنان، ارتقای انگیزش میان کارکنان، برقراری نظام مناسب پرداختی مبتنی بر عملکرد و تنبیه و تشویق و…، را در دستور کار خود قرار داده است.

وضعیت فرهنگ‌سازی در جامعه جهت تکریم جایگاه نیروی انسانی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

باید اذعان کرد که شاهد عقب‌‌ افتادگی‌های بسیاری در فرهنگ‌سازی تکریم جایگاه مهم نیروی انسانی در کشور هستیم و فقدان‌های فراوانی در این زمینه شکل گرفته است؛ متاسفانه نگاه کارشناسانه به جایگاه نیروی انسانی در سطح جامعه وجود ندارد و با نیروی کار به عنوان فردی که موظف به اجرای یک فعالیت مشخص است که در صورت اجرا نکردن آن، فرد دیگری جایگزین وی خواهد شد، برخورد می‌شود. بنابراین لازم است یک بازنگری اساسی در نگاه معمول حاصل شود و به نیروی انسانی به عنوان سرمایه اصلی هر سازمان همراه با احترام برخورد شود. تجهیزات و ماشین‌آلات مورد استفاده در خط تولید یک شرکت، سرمایه اصلی آن نیستند؛ بلکه سرمایه اصلی هر مجموعه، نیروی انسانی کارآمد است که به این تجهیزات بی‌روح، جان می‌بخشد.

با توجه به افزایش ۵۷ درصدی حقوق و دستمزد نیروی انسانی، آیا این امر تاثیر خاصی بر عملکرد تولیدکنندگان بزرگ صنعتی به ویژه شرکت آلومینای ایران داشته است؟

اگر شعار «نیروی انسانی، سرمایه اصلی شرکت‌ها است» را باور داشته باشیم، باید در نظر بگیریم که رفع نیازهای اولیه معیشتی، اولویت اصلی یک نیروی انسانی کارآمد است که نباید دغدغه‌ای در خصوص رفع نیازهای اولیه خود داشته باشد تا بتواند بهره‌وری شرکت و تولید را افزایش دهد. بنابراین با این حجم از افزایش دستمزد، اگرچه شرکت باید مبلغ ریالی بیشتری را بابت هزینه‌های نیروی انسانی پرداخت کند، اما با بهره‌وری بیشتر از منابع انسانی پویا و توانمند می‌تواند تمام این مسائل را جبران کند.

نگاه کلی شرکت آلومینای ایران به منابع انسانی متخصص و غیرمتخصص چیست و چه تمهیداتی جهت حفظ و بهره‌وری کامل از مجموعه نیروی انسانی شاغل در این شرکت اندیشیده شده است؟

مجموعه کارکنان شرکت آلومینای ایران، یک خانواده بزرگ چند هزار نفری از سراسر کشور است که برای ارتقای جایگاه خود و شرکت، طی تمامی ساعات شبانه‌روز در طول یک سال با افتخار فعالیت خود را ادامه می‌دهند تا بتوانند چرخ صنعت استراتژیک آلومینیوم را به حرکت درآورده و نام شرکت آلومینای ایران را همواره به عنوان یک شرکت پیشرو در تمامی زمینه‌ها مطرح کنند.

هر سازمانی که مقوله پرورش منابع انسانی یعنی جذب، آموزش، به‌کارگیری از استعدادها و توانمندسازی منابع انسانی را در دستور کار خود قرار دهد، نتیجه مطلوب برای این زمینه را به دست خواهد آورد و به دنبال آن، کارکرد و دارایی مجموعه نیز افزایش خواهد یافت. توسعه هر سازمان به منابع انسانی شاغل در آن بستگی دارد. رشد کسب‌وکار یک سازمان بر محور کارکنان آن می‌چرخد و پیشرفت و تعالی هر سازمان زمانی محقق خواهد شد که بتواند بیشترین بهره‌وری را از نیروی انسانی کارآمد و تلاشگر داشته باشد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.