چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
هفته‌ای خوش برای بورس‌های جهانی
03 مهر 1400 - 10:01
شناسه : 18210
براساس گزارش‌های منتشر شده، با وجود نورم موجود در کشورهای عضو منطقه یورو، اما بیشتر شاخص‌های مهم بورسی جهانی توانستند باز هم در مسیر صعود گام بردارند.
ارسال توسط : منبع : ایسنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، مرکز آمار اتحادیه اروپا اعلام کرد متوسط نرخ تورم در ۱۹ کشور عضو منطقه یورو طی دوازده ماه منتهی به ماه آگوست با ۰.۸ درصد افزایش نسبت به رقم مشابه منتهی به ماه گذشته به ۳.۰ درصد رسید تا نرخ تورم مجدد از سطح ۲ درصدی هدف‌گذاری شده توسط بانک مرکزی این منطقه فاصله گیرد. در سطح اتحادیه اروپا این نرخ به طور متوسط ۳.۲ درصد بوده که از ماه گذشته ۰.۷ درصد بیشتر شده است. در مقایسه با ماه پیش، نرخ تورم در یک کشور کاهش و در ۲۵ کشور افزایش داشت.

تورم کشورهای اروپایی کماکان در مسیر صعودی حرکت می‌کند و این مساله نگرانی‌ها در خصوص کاهش سریع تورم را کمرنگ کرده است. نرخ نهایی تورم فرانسه در ۱۲ ماه منتهی به آگوست با ۰.۷ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه ماه گذشته به ۱.۹ درصد رسید که این نرخ تورم، بالاترین نرخ ثبت شده این کشور در ۳۰ ماه اخیر بود. مهم‌ترین عامل افزایشی نرخ تورم طی این مدت مربوط به بخش انرژی است که در آن تورم  به ۱۲.۷ درصد افزایش یافت.

پس از هشت ماه افزایش متوالی نرخ تورم، دفتر آمار آمریکا اعلام کرد متوسط نرخ تورم بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ۱۲ ماه منتهی به آگوست با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به دوره مشابه منتهی به ماه گذشته به سطح ۵.۳ درصد رسید. این نرخ تورم که ۰.۱ درصد کمتر از نرخ مورد انتظار پیشین و کمترین سطح تورمی ثبت شده در آمریکا طی سه ماه اخیر بوده است.

یوکیو ایشیزوکی کارشناس ارشد سرمایه‌گذاری در موسسه دایوا سکیوریتیز، گفت: نرخ تورم در بیشتر کشورهای جهان کماکان مایه نگرانی است؛ چراکه کار بانک‌های مرکزی را برای اجرای دلخواه سیاست‌های جدید پس از دوره کرونا دشوار می‌کند. در آمریکا شاهد آن بوده‌ایم که تورم برای مدت طولانی بالای ۴ درصد باقی مانده است و این در صورت تداوم می‌تواند منجر به ایجاد چسبندگی قیمت اقلام ضروری شود که به نوبه خود باعث دشوارتر شدن کاهش نرخ تورم خواهد شد.

بورس آمریکا

در وال استریت همه شاخص‌ها صعودی بودند؛ تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته شدند.

شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۱.۴۸ درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح ۳۴ هزار و ۷۶۴.۸۲ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۱.۲۱ درصد افزایش تا سطح ۴۴۴۸.۹۸ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۱.۰۴ درصد افزایش در سطح ۱۵ هزار و ۵۲.۲۵ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص «فوتسی ۱۰۰» بورس فلزات لندن با ۰.۰۷ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۰۷۸.۳۵ واحد بسته شد.  شاخص «دکس ۳۰» بورس فرانکفورت در آلمان با صعود ۰.۸۸ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۶۴۳.۹۷ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص «کک ۴۰» بورس پاریس با پیشروی ۰.۹۸ درصدی در سطح ۶۷۰۱.۹۸ واحد بسته شد. در مادرید شاخص «ایبکس ۳۵» ۰.۷۸ درصد بالا رفت و به ۸۸۷۶.۹۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص «نیک کی ۲۲۵» بورس توکیو ژاپن با ریزش ۰.۶۷ درصدی تا سطح ۲۹ هزار و ۶۳۹.۴۰ واحدی پایین رفت. شاخص «هانگ سنگ» بورس هنگ‌کنگ ۱.۲۰ درصد بالا رفت و در سطح ۲۴ هزار و ۵۱۰.۹۸ واحد بسته شد.

در چین شاخص «شانگهای  کامپوزیت» صعود ۰.۶۵ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۸۵۳.۲۰ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص «اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰» بورس سیدنی با ۱.۰۱ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۷۳۷۰.۲۲ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص «تاپیکس» ژاپن صعودی بود. معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است.

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها صعودی بود. هر بشکه نفت «وست تگزاس اینتر مدیت» با ۰.۱۲ درصدافزایش به ۷۳.۲۸ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با صعود ۰.۴۱ درصدی به ازای ۷۷.۲۵ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با ریزش ۰.۳۵ درصدی نسبت به روز گذشته در سطح ۱۷۴۶.۹۳ دلار معامله شد. هر اونس نقره با صعود ۰.۴۵ درصدی به ازای ۲۲.۵۸ دلار مبادله شده است.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.