جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024 ساعت ×
هنگ کنگ، بزرگ‌ترین واردکننده طلای روسیه
07 آذر 1402 - 16:30
شناسه : 36025
پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، مرکز تجارت طلای روسیه از لندن به دبی تغییر یافت؛ در حال حاضر این مرکز به هنگ کنگ منتقل شده است.
ارسال توسط : منبع : شرکت معادن و صنایع معدنی کارند صدر جهان
پ
پ

به گزارش «فلزات‌نیوز»، هنگ‌ کنگ مدت‌هاست که یک مقصد مهم برای تجارت طلا در کشور چین به عنوان بزرگ‌ترین بازار مصرف‌کننده جهان به شمار می‌رود. در همین رابطه از ماه آوریل ۲۰۲۳، حجم محموله‌های طلای صادراتی روسیه به این کلان‌شهر با روند افزایشی مواجه شده است. از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، حدود ۶۸ تن طلا از روسیه به هنگ کنگ صادر شده است که نسبت به حجم وارداتی این فلز گران‌بها در کل سال ۲۰۲۲ به این شهر، حدود چهار برابر افزایش را نشان می‌دهد.

به گفته برخی از منابع آگاه به این موضوع، تغییر مرکز تجارت طلای روسیه از دبی به هنگ کنگ، به دلیل اعمال تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه شرکت‌های بزرگ استخراج و تولیدکننده روسیه و همچنین افزایش سختگیری‌های امارات متحده عربی در رابطه با فعالیت‌های غیرقانونی در بازار شمش طلای این کشور بوده است.

این روند انتقالی نشان از چالش غرب در راستای متوقف کردن تامین منابع مالی روسیه دارد که از آن به عنوان هزینه‌کرد جنگ با اوکراین استفاده می‌کند.

حجم واردات طلای روسیه به هنگ کنگ

قبل از حمله روسیه به اوکراین، تقریبا تمام طلای صادر شده از روسیه به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ طلای جهان به انبارهای بورس لندن، مرکز تجارت جهانی شمش طلا منتقل می‌شد.

حمله روسیه به اوکراین باعث شد تا صادرات طلای روسیه حتی قبل از اینکه اعمال تحریم‌های رسمی بر واردات طلای این کشور به کشورهای عضو گروه هفت و کشورهای عضو اتحادیه اروپا صورت پذیرد، با محدودیت‌هایی مواجه شود.

زمانی که طلای روسیه با تحریم همراه شد، روند انتقال فلزات گران‌بها به انبارهای ذخایر در شهر لندن متوقف شد و پس از آن، مرکز تجارت طلای روسیه به دبی تغییر یافت. گفتنی است دبی یک مرکز ترانزیت مهم برای شمش‌های طلایی که به بازارهای خاورمیانه و آسیا ارسال می‌شوند، به شمار می‌رود.

به گفته برخی منابع مطلع، امارات متحده عربی در سال ۲۰۲۳، همچنان این جایگاه و نقش مهم خود را حفظ کرده و از اتخاذ تدابیر رسمی علیه واردات طلای روسیه علی‌رغم لابی‌گری آمریکا و انگلیس خودداری کرده است.

روسیه در سال ۲۰۲۲، حدود ۹۶٫۴ تن شمش طلا به امارات صادر کرده و این کشور را به بزرگ‌‎ترین تامین‌کننده امارات متحده عربی تبدیل کرد. این مقدار حجم شمش طلای صادر شده به امارات، بیش از پنج برابر حجم صادر شده این فلز گران‌بها از روسیه به هنگ کنگ بود.

اگرچه هنوز هیچ ممنوعیتی برای واردات طلای روسیه به امارات وجود ندارد اما حجم واردات شمش طلای روسیه به این کشور به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته است. این اقدام امارات تا حدودی به افزایش نظارت گروه ویژه اقدام مالی (FATF) بر روند تبادلات مالی کشورهای خاورمیانه و افزوده شدن نام برخی از کشورهای این منطقه به فهرست تحت نظارت این نهاد مرتبط است.

به گفته برخی از منابع آگاه، نظارت بر نقل و انتقالات بانکی در امارات افزایش یافته است؛ در حالی که نظارت بر پرداخت‌های نقدی از طریق پایگاه داده‌های دولتی صورت می‌گیرد که این مسئله پرداخت‌ها به صادرکنندگان طلای روسیه را دشوارتر کرده است. این منابع اظهار داشتند اعمال تحریم‌های ایالات متحده آمریکا در ماه می سال جاری میلادی علیه بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده طلای روسیه یعنی شرکت «Polyus JSC» و شرکت «Polymetal International Plc» نیز در این موضع تاثیرگذار بود؛ چراکه معامله‌گران و بانک‌های امارات متحده عربی دیگر تمایلی به معامله با این شرکت‌های تحریم شده ندارند.

بر اساس داده‌های اولیه ارائه شده از سوی شرکت «ImportGenius» و مطابق آمار گمرک روسیه برای ۶ ماه منتهی به آگوست سال ۲۰۲۳، هم‌اکنون مسیر محموله‌های خریداری شده توسط این شرکت‌های سرمایه‌گذاری طلا از دبی به سمت به هنگ کنگ تغییر پیدا کرده است.

سایر شرکت‌های اماراتی خریدار طلا به طور کلی از خرید طلای روسیه منصرف شده‌اند. شرکت تدارکات دولتی «Transguard» که بخشی از شرکت هواپیمایی امارات است، در ماه می سال جاری میلادی اعلام کرد که حمل و نقل طلای روسیه را متوقف کرده است.

کمیته شمش طلا به ریاست دولت وقت امارات، در بیانیه‌ای به خبرگزاری بلومبرگ اعلام کرد که این کشور با به‌کارگیری فرایندهای صریح علیه کالاهای غیرقانونی، پول‌شویی و نهادهای تحریم شده وارد عمل خواهد شد و بالاترین استانداردهای حاکمیتی بین‌المللی را در تجارت طلا اجرایی می‌کند.این کمیته تاکید کرد که امارات متحده عربی با رعایت تمام هنجارهای بین‌المللی فعلی که توسط سازمان ملل متحد تعیین شده است، تجارت طلای خود را ادامه خواهد داد.

در همین راستا روز چهارشنبه هشتم نوامبر ۲۰۲۳، بریتانیا دور جدیدی از تحریم‌ها را علیه شرکت‌های مرتبط با تجارت طلای روسیه از جمله شرکت «Paloma Precious DMCC» مستقر در دبی که به گفته آن‌ها محموله‌های شمش طلا به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار از روسیه وارد کرده است، اعمال کرد. این شرکت قبلا سهام‌دار شرکت «Emirates Gold DMCC» بود. فعالیت این شرکت به دلیل نگرانی در مورد مالکیت آن از فهرست معتبر بورس امارات متحده عربی به حالت تعلیق درآمد.

در عین حال، از زمان آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین، دولت چین با تاکید بر روابط نزدیک بین شی جین پینگ و ولادیمیر پوتین، روسای جمهور چین و روسیه، اعلام کرده است که قصد دارد حجم تجارت خود با روسیه را افزایش دهد. از زمان شروع این جنگ و اعمال تحریم‌های دولت‌های غربی علیه روسیه، کشور چین با حمایت‌های دیپلماتیک و اقتصادی خود به کاهش اثرات تحریم‌های کشورهای غربی کمک کرده است. لازم به ذکر است که چین، اکنون بزرگ‌ترین واردکننده سوخت‌های فسیلی از روسیه محسوب می‌شود.

داده‌های شرکت «ImportGenius» نشان می‌دهد شرکت «VPower Finance Security» که پول نقد و فلزات گران‌بها را برای برخی از بزرگ‌ترین موسسات مالی چین جابه‌جا می‌کند، یک بازیگر مهم در مدیریت طلای وارداتی از روسیه است؛ البته هنوز شرکت «VPower Finance Security» در این رابطه اظهارنظری اعلام نکرده است.

تغییر مرکز تجارت طلای روسیه از دبی به سمت هنگ کنگ، منجر به افزایش قیمت طلای چین به بالاتر از قیمت‌های بین‌المللی در ماه سپتامبر ۲۰۲۳ شد. این مسئله روند واردات شمش طلا به چین را افزایش داد و موجب باز شدن پنجره‌های آربیتراژ برای بانک‌های دارای مجوز واردات شد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.