چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 8 May , 2024 ساعت ×
واحد جدید اکسیژن با ظرفیت ۲۵ هزار نرمال مترمکعب در ساعت احداث خواهد شد
01 مرداد 1402 - 14:50
شناسه : 35155
به منظور رشد تولید در ذوب آهن اصفهان؛ مجری پروژه پلنت اکسیژن شرکت ذوب آهن اصفهان گفت: شرکت ذوب آهن اصفهان به منظور رشد تولید و بهره‌وری، یک پلنت جدید اکسیژن با ظرفیت ۲۵ هزار نرمال متر مکعب در ساعت را در دست احداث دارد.
ارسال توسط : منبع : شرکت ذوب آهن اصفهان
پ
پ

به گزارش «فلزات‌نیوز»، افشین رضوانی بیان کرد: برای برنامه تولید سه میلیون و ۶۰۰ هزار تن در سال، به میزان ۹۰ هزار نرمال مترمکعب در ساعت اکسیژن نیاز است. به نوعی دیگر می‌توان گفت علاوه بر میزان تولید فعلی اکسیژن در کارخانه، ۲۵ هزار نرمال مترمکعب بر ساعت اکسیژن دیگر هم مورد نیاز است که بدین منظور احداث پروژه پلنت اکسیژن در این مجتمع عظیم صنعتی در دستور کار قرار گرفت. معاونت برنامه‌ریزی و توسعه (مدیریت‌های اجرایی پروژه‌ها و هماهنگی امور مهندسی و نظارت) دستگاه ناظر و کارفرمای این پروژه هستند.

وی با اشاره به اینکه پروژه جدید اکسیژن با مبلغ قرارداد ۳۳ میلیون و ۷۵۰ هزار یورو، تیر ماه سال ۱۳۹۲ به شرکت صفا فولاد سپاهان واگذار شد، عنوان کرد: عملیات اجرایی پروژه از شهریور ماه سال مذکور آغاز شد و عملیات بتن‌ریزی آن انجام شده و همچنین نصب اسکلت فلزی ۸۴۰ تن، نصب تجهیزات دو هزار و ۴۰۰ تن، ۸۸ هزار و ۵۰۰ تن لوله‌کشی و ۱۰۰ کیلومتر کابل‌کشی این پروژه است.

مجری پروژه پلنت اکسیژن شرکت ذوب آهن اصفهان مطرح کرد: این پروژه شامل هفت زیرپروژه فرعی به نام‌های پست برق «MSDS۴» و ساختمان کنترل اصلی، کمپرسورخانه، «Cold Box ،ASU»، پمپ خانه و «Cooling Tower» ،«Back Up» و «Area Network» است.

رضوانی تصریح کرد: به منظور تامین انرژی مورد نیاز موتورهای کمپرسور یک، مجموعه تامین انرژی «MV» از محل پست برق «MSDS۴» تامین می‌شود. همچنین تجهیزاتی از جمله راکتورها و بانک خازنی را می‌توان به عنوان بخشی از سیستم تامین انرژی «MV» نام برد. در واحد کمپرسورخانه نیز سه دستگاه کمپرسور شامل «MAC۱&۲ و BAC» به همراه تجهیزات کمکی آن قرار دارد. ظرفیت هوای ورودی کمپرسورهای «MAC ۷۳۰۰۰» نرمال مترمکعب در ساعت است که این کمپرسورها از نوع سانتریفیوژی هستند.

وی ادامه داد: انرژی مورد نیاز انجام فشرده‌سازی هوا از طریق الکتروموتورهایی با قدرت هشت مگاوات تامین و در ولتاژ نامی «۱۰KV» جریان مصرفی ۵۲۵ آمپر به صورت آسنکرون در دورنامی «۱۴۹۶rpm» کار می‌کند.

مجری پروژه پلنت اکسیژن شرکت ذوب آهن اصفهان اظهار داشت: ظرفیت هوای ورودی کمپرسور «BAC ۶۸۸۰۰» نرمال مترمکعب بر ساعت است که به دلیل پایین بودن این ظرفیت با کمپرسور «MAC» سایز ورودی  بالاتر است (سایز ورودی ۱۰ اینج). درکمپرسور «BAC» یک خروجی به سمت «Cold Box» با دبی ۲۱ هزار و ۵۰۰ نرمال مترمکعب بر ساعت و فشار ۳۸.۸۶ بار و یک خروجی به سمت توربین با دبی ۴۵ هزار و ۵۰۰ نرمال مترمکعب بر ساعت و فشار ۲۱.۵ بار وجود دارد.

رضوانی مطرح کرد: با تلاش و کوشش کارشناسان داخلی، کلیه تجهیزات نصب شده و واحدهای پست برق شامل دو دستگاه ترانس ۶۳KV به همراه متعلقات کامل و سه دستگاه کمپرسور «MAC۱&۲ و BAC»، واحد پمپ‌خانه وکولینگ تاور، ترانس‌های فرعی، خطوط انتقال تاکنون راه‌اندازی شده و شارژ مولکولارسیو و اکتیواسیون آن، دوربین‌های کنترلی و سیستم پیجینگ و اینترکام و تست فشار لوله‌های داخلی کلدباکس و عملیات عایق خطوط و مخازن انجام گرفته است.

وی در پایان ضمن قدردانی از تمامی مدیریت‌های دست اندرکار این پروژه، خاطرنشان کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده و با همت و تلاش پرسنل زحمتکش شرکت صفا فولاد سپاهان و دستگاه نظارت، این پروژه در شهریور ماه سال جاری راه‌اندازی خواهد شد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.