چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
واقعیت در هاله‌ای از ابهام!
28 فروردین 1400 - 14:28
شناسه : 10589
لغو اجبار صادرکنندگان برای عرضه ارز در سامانه نیما، خبری است که طی روزهای اخیر در محافل خبری مطرح می‌شود. اما آیا واقعا اتفاق خاصی در این حوزه رخ داده است؟
ارسال توسط : منبع : تسنیم
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، بر اساس این گزارش، طبق مصوبات جدید ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و کمیته ماده ۲ که در سال جدید به منظور حمایت از تولید و صادرات به تصویب رسیده است، صادرکنندگان دیگر الزامی به فروش ارز خود به سامانه نیما ندارند.

بر این اساس صادرکنندگان می‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را از طریق فهرست هزار گانه‌ای که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تدوین شده است، برای واردات خود یا واردات سایر واردکنندگان هزینه کنند.

وزارت صنعت، معدن و تجارت فهرستی را تهیه کرده تا در قالب آن، اقلام مجاز به استفاده از ارز صادراتی برای واردات در آن جای گرفته است که شامل یک هزار ردیف تعرفه می‌شود؛ در حالی که به گفته مقامات این وزارتخانه، اگر تولیدکننده‌ای قصد داشته باشد که از ارز صادراتی برای واردات مواد اولیه، تجهیزات و قطعات مورد نیاز تولید خود استفاده کند، می‌تواند از طریق تشکل‌ها، پیشنهادات خود را به اتاق یا سازمان توسعه تجارت ایران ارائه دهد و از طریق معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت، کالای مورد نظر را در فهرست مجاز واردات در مقابل صادرات قرار دهد.

بر اساس این گزارش و به گفته بانک مرکزی، این موضوع از مدت‌ها قبل در سامانه نیما وجود داشته و اجباری برای عرضه از سوی صادرکنندگان نبوده است؛ چراکه صادرکنندگان جز یک مقطع کوتاه‌مدت، اجازه واردات در مقابل صادرات خود و دیگران را داشتند.

روال کار در سامانه نیما به این گونه است که پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و فراورده‌های نفتی باید ارز خود را در این سامانه عرضه کنند و سایر صادرکنندگان می‌توانند ارز خود را یا در نیما عرضه یا خودشان مبادله داشته باشند. اما نکته مهم اینجا است که صادرکنندگان حتما باید نتیجه معاملات را در سامانه نیما ثبت کنند تا رفع تعهد شود.

سوالی که در این جا مطرح می‌شود این است که لغو اجبار صادرکنندگان برای عرضه ارز در نیما خبر این روزهای اخیر در محافل بوده اما آیا واقعا اتفاق خاصی در این حوزه رخ داده است؟!
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.