چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
وجود ۶ هزار معدن فعال در کشور
14 فروردین 1400 - 11:59
شناسه : 9557
سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در آیین افتتاح بزرگ‌ترین مجتمع معدنی مس کاتدی بخش خصوصی کشور در شهرستان طارم سفلی، گفت: ظرفیت‌های استخراج معادن در کشور طی هشت سال گذشته نسبت به دوره قبل، ۵۰ درصد رشد داشته است.
ارسال توسط : منبع : شاتا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، اسدالله کشاورز سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، اظهار داشت: بخش صنعت و معدن، ضمن اینکه کم‌ترین وابستگی را به خارج از کشور دارد، در شرایط تحریم توانست به چرخیدن چرخ‌های اقتصاد کشور کمک شایان توجهی نماید.

وی افزود: ۶ هزار معدن فعال در کشور وجود دارد که ظرفیت تولید آن‌ها تا سال گذشته بیش از ۵۰۰ میلیون تن انواع مواد معدنی بود.

سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت با اشاره به افتتاح بزرگ‌ترین کارخانه معدن مس کاتدی بخش خصوصی کشور در شهرستان طارم سفلی، گفت: ظرفیت تولید کاتد مس تا قبل از این افتتاح، ۵۱۲ هزار تن بود و پیش از این نیز سه کارخانه در این زمینه به فعالیت می‌پرداختند که با بهره‌برداری از کاتد مس، تعداد کارخانه‌ها به چهار واحد افزایش یافت.

کشاورز، نیاز صنایع پایین‌دستی کشور به کاتد مس را ۱۳۰ هزار تن در سال عنوان کرد و ادامه داد: مازاد تولیدات این بخش به کشورهای خارجی صادر و از محل تولید این محصول معدنی، ارزآوری مناسبی نصیب کشور می‌شود.

وی یادآور شد: در سالی که بنام «تولید، پشتیبانی و مانع‌زدایی‌ها» از سوی رهبری نام‌گذاری شده است، یکی از بزرگ‌ترین اهداف وزارت صنعت، معدن و تجارت همزمان با رشد فعالیت‌های معدنی ایجاد صنایع پایین‌دستی و موضوع فراوری است تا بتوانیم از خام‌فروشی در کشور جلوگیری نماییم.

لازم به توضیح است که بزرگ‌ترین کارخانه معدن مس کاتدی بخش خصوصی کشور روز پنجشنبه با دستور رییس‌جمهور از طریق ویدیوکنفرانس به طور رسمی در طارم سفلی افتتاح شد. با بهره‌برداری از این معدن ۱۴ میلیون تنی، برای ۴۵۰ نفر به طور مستقیم و دو هزار نفر به طور غیرمستقیم اشتغال‌زایی شده‌است. همچنین برای ساخت این واحد معدنی، پنج میلیون دلار سرمایه‌گذاری ارزی و ۲۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ریالی انجام شد.

فعالیت این واحد معدنی برای کشور سالانه بیش از ۸۰ میلیون دلار ارزآوری به همراه خواهد داشت و سالانه قادر به تولید ۱۰ هزار تن مس کاتدی است.

محصول این کارخانه به عنوان صنعت مادر مورد استفاده صنایع پایین‌دستی از جمله کارخانه‌های تولید لوله و کابل و پروفیل‌های مسی قرار خواهد گرفت.

افتتاح این واحد معدنی به عنوان صنعتی سبز همچنین موجب رشد منطقه کم‌تر توسعه یافته طارم سفلی در استان قزوین خواهد شد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.