سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
ورزقان، در مسیر توسعه گام نهاد
27 شهریور 1400 - 9:22
شناسه : 17892
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران مطرح کرد؛ مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در مراسم امضای قرارداد «احداث کارخانه تولید کاتد مس در مجتمع مس سونگون» با قرارگاه خاتم‌الانبیا گفت: این روز برای آذربایجان بسیار مهم است؛ چراکه احداث این واحد تحولی عظیم در منطقه ورزقان آذربایجان شرقی به وجود می‌آورد و امیدوارم که بتواند موجب ایجاد گردش مالی، اشتغال و رونق اقتصادی از لحاظ ملی، استانی و انتفاع مردم منطقه شود.
ارسال توسط : منبع : مس پرس
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در مراسم امضای قرارداد «احداث کارخانه تولید کاتد مس در مجتمع مس سونگون» با قرارگاه خاتم‌الانبیا، اظهار داشت: میزان ذخایر مس سونگون، طی دو سالی که اکتشافات صورت گرفته حدود ۵۲۳ میلیون تن با ذخیره ۰٫۵ درصد، ارتقا پیدا کرده است. اکتشافات به‌صورت علمی و بر اساس دستاوردهای روز دنیا با استفاده از سیستم‌های هوشمند ابرالکترونیکی رخ داد و شرکت ملی مس این تکنیک را برای اکتشافات در اقصی‌نقاط کشور به کار می‌برد. در همین راستا ۱۵ دستگاه حفاری طبق آخرین‌مدل‌های روز دنیا خریداری کردیم که ظرف سه ماه آینده به کشور وارد می‌شود تا بتوانیم به‌صورت سیستماتیک و فنی آخرین روش بین‌المللی علمی اکتشافات را به‌صورت دقیق ادامه بدهیم.

وی افزود: میزان ذخایر قابل برداشت مس سونگون تا چهار سال گذشته حدود ۳۲۰ میلیون تن بود، اما امروز این ذخایر اقتصادی به لحاظ استخراج؛ یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون تن است. امیدواریم در اکتشافاتی که ادامه خواهیم داد؛ میزان ذخایر ارتقا یابد.

مدیرعامل شرکت ملی مس گفت: نکته حائز اهمیت اینکه اگر به میزان اعداد توجه کنید؛ متوسط عیار در این معدن تقریبا ۰٫۵۶ درصد با کاتاف گرید دو دهم است. امروز ذخیره‌ای که برای معدن مس سونگون داریم؛ حدود ۱۵ میلیون تن مس خالص بوده و کل کشور در حال حاضر از حدود ۴۰ میلیون تن مس خالص برخوردار است؛ در حالی که کل ذخایر بین‌المللی دنیا ۸۵۰ میلیون تن مس خالص برآورد شد. لذا هم‌اکنون از لحاظ ذخایر در رتبه هفتم جهان قرار داریم و امیدواریم با اکتشافاتی که انجام می‌دهیم، به رتبه ششم تا سال آینده دست یابیم.

سعدمحمدی بیان کرد: خوشبختانه در خصوص ذخایر توسط با همکاران‌ در حال برنامه‌ریزی هستیم تا رنکینگ جهانی خود را ارتقا دهیم. معدن سونگون هم‌اکنون هفتاد و چهارمین معدن بزرگ دنیا در بخش مس محسوب می‌شود. معادن بزرگ بسیار غنی‌تری وجود دارد که امیدواریم بتوانیم این سطح را افزایش دهیم. در همین راستا مس سرچشمه سی‌و دومین معدن بزرگ مس دنیاست.

استفاده از آخرین تکنولوژی محیط‌زیستی روز دنیا در طرح تولید کاتد سونگون

مدیرعامل شرکت ملی مس، اذعان داشت: ظرفیت طرح تولید کاتد مجتمع سونگون یکصد هزار تن بوده اما قابل توسعه به ۲۰۰ هزار تن نیز است و در قرارداد هم این موضوع را قید کردیم. با توجه به روند رو به رشد اکتشاف و ذخایری که در حال شکل‌گیری است، در توسعه‌ها باید دقت کنیم و برنامه‌ریزی داشته باشیم.

سعد محمدی با تاکید بر اینکه تمامی الزامات محیط‌زیستی در اجرای این طرح رعایت شده است، عنوان کرد: در این پروژه از مدل حمام‌های ذوب استفاده می‌کنیم؛ حمام‌های ذوب آخرین تکنیکی است که در دنیا برای بحث ذوب استفاده می‌شود. این مدل که با قرارگاه خاتم‌الانبیا به توافق رسیدیم، از نظر زیست‌محیطی کمترین آلودگی و بیشترین راندمان را دارد و می‌توان گفت این آخرین دستاورد تکنیک ذوب در دنیاست که می‌خواهیم این تکنیک را به کشور وارد کنیم. موضوعی که سال‌های سال در آذربایجان مطرح بود، تبدیل محصول کنسانتره به کاتد مس است که خوشبختانه این موضوع در مرحله اجرا قرار دارد.

وی ادامه داد: بی‌شک این موضوع را برنامه‌ریزی می‌کنیم که قابلیت تبدیل این اسید را به اسید فسفریک برای منطقه ورزقان فراهم شود. قیمت اسید فسفریک تقریبا یک هزار و ۲۵۰ دلار در بازار جهانی بوده و قابلیت تبدیل اسید فسفریک به کودهای فسفاته در کشور در حال فراهم شدن است.

مدیرعامل شرکت ملی مس ایران عنوان کرد: این بخش را برای منطقه آذربایجان هم فراهم خواهیم کرد و دلیل آن هم این است که آذربایجان نیز قطب کشاورزی دارد؛ بنابراین در این منطقه هم استفاده از کودهای فسفاته و نیز بازار فروش آن مطرح است؛ لذا روی این برنامه کار خواهیم کرد تا قابلیت تبدیل فراهم شود؛ هرچند که اسید سولفوریک را می‌توان به کشورهای همسایه صادر کرد.

فلوتاسیون سرباره افتخاری برای کشور

سعدمحمدی اظهار داشت: فلوتاسیون سرباره افتخاری بزرگ برای کشور محسوب می‌شود. نزدیک به ۵۰ سال از عمر تولید مس در کشور می‌گذرد و سرباره‌های ذوب روی زمین به دلیل آلودگی‌های ناشی از بارندگی و… باعث آلودگی زیست‌محیطی می‌شوند. خوشبختانه با استفاده از تکنیک جدید نمی‌گذاریم سرباره‌ها روی زمین بماند و تبدیل به محصولی دیگر برای ذوب می‌شود؛ بنابراین تمامی تکنیک‌هایی که باید کمترین آلودگی برای منطقه داشته باشد را برنامه‌ریزی می‌کنیم.

وی یادآور شد: نکته حائز اهمیت دیگر اینکه برای ۲۰۰ هزار تن ظرفیتی که قرار است برنامه‌ریزی کنیم، نزدیک به یک میلیون تن کنسانتره مس نیاز داریم. لذا تلاش داریم تا پایان این ماه تکلیف تغلیظ ۳ را روشن کرده تا تغلیظ ۴ را به زودی شروع کنیم. مجموع ۴ کنسانتره جمعا ۶۰۰ هزار تن کنسانتره (۴ تا ۱۵۰ هزار تن) می‌شود، اما همان‌طور که گفته شد؛ بی‌شک نیازمند کنسانتره بیشتری هستیم و برای افزایش ظرفیت تولید کنسانتره تلاش و برنامه‌ریزی خوبی داریم.

مدیرعامل شرکت مس با بیان اینکه در آذربایجان ۲۴ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در دستور کار شرکت قرار گرفت، اظهار کرد: البته این به غیر از کنسانتره‌های ۴ به بعدی است و به احتمال بسیار زیاد این عدد بالغ بر ۳۵ هزار میلیارد تومان خواهد شد. تمامی منابع از تولیدات شرکت ملی صنایع مس ایران سرمایه‌گذاری می‌شود و امیدواریم بتوانیم به استناد این سرمایه‌گذاری‌هایی که صورت می‌گیرد؛ در منطقه شاهد یک تحول باشیم. البته خوشبختانه با اقداماتی که انجام داده‌ایم در حال حاضر شرکت ملی صنایع مس ایران نقش محوری برای کشور دارد و این نقش باعث غرور و افتخار برای مجموعه است.

سعدمحمدی عنوان کرد: این تعهد را به لحاظ اخلاقی و حرفه‌ای می‌دهم که همه تلاش‌ خود را به‌کار می‌گیریم تا شرایط را به جهت ارزآوری، اقتصاد ملی، تأثیر در تولید ناخالص ملی، ایجاد اشتغال و گردش عادلانه ثروت در منطقه ایجاد کنیم. در ارتباط با کمک‌ها و مسئولیت‌های اجتماعی بی‌شک تلاش بیشتری خواهیم کرد.

وی افزود: در سال گذشته که مجمع در تیرماه برگزار شد، بعد از ۹ سال شرکت ملی مس بدون بند حسابرسی گزارش حسابرس داد. سیستم مالی ما کاملا شفاف است و در مجمع باعث افتخار مجموعه بود که با چنین گردش مالی و این حوزه فعالیت بدون هیچ بندی گزارش حسابرسی به سرانجام رسید. لذا تلاش داریم که طی ۳ ماهه اول سال آینده در آذربایجان کاتد تولید کنیم. علاوه بر این لیچینگ شرکت از ۶۵ درصد عبور کرده است و تمام کارها ظرف دو ماه آینده تمام می‌شود. انشالله بتوانیم تا دهه فجر بهره‌برداری را آغاز کنیم.

مدیرعامل شرکت مس در پایان خاطرنشان کرد: از آنجایی که شرکت در حوزه دمپ باطله با ریزش مواجه است از استاندار خواستاریم تا به خاطر جان و ایمنی کارگران برای رفع این مشکل و حفظ جان این عزیزان تلاش کنند؛ زیرا همه در قبال جان انسان‌ها مسئول هستیم. همچنین از اول مهرماه عملیات اجرایی در منطقه باید آغاز ‌شود. تمام منابعی که به لحاظ مالی نیاز است؛ مطمئن باشید که در اسرع وقت پرداخت خواهد شد. لطفا از اول مهرماه کار را شروع و عملیاتی کنید تا مردم در منطقه تغییرات را احساس کنند.

اشتغال‌زایی برای ۳۵۰۰ نفر

گفتنی است، قرارداد «احداث کارخانه تولید کاتد مس در مجتمع مس آذربایجان» با قرارگاه خاتم‌الانبیا روز سه‌شنبه ۲۳ شهریور ماه با حضور مدیرعامل شرکت مس و جمعی از مقامات استانی بین شرکت مس و قرارگاه خاتم‌الانبیا امضا شد. میزان اشتغال‌زایی این طرح حدود ۵۰۰ نفر به طور مستقیم و حدود سه هزار نفر به طور غیرمستقیم است.

بر اساس این قرارداد ۱۰۰ هزار تن کاتد مس با گرید LME-A در سال  تولید خواهد شد. همچنین کارخانه ذوب مس به ظرفیت ۱۲۰ هزار تن مس آندی در سال، کارخانه پالایشگاه مس به ظرفیت تولید یکصد هزار تن کاتد مس در سال، کارخانه اسید سولفوریک به ظرفیت ۴۰۰ هزار تن اسید سولفوریک، کارخانه اکسیژن به ظرفیت ۱۶۰۰۰ Nm3/h اکسیژن و کارخانه فلوتاسیون سرباره با ظرفیت ورودی ۹۰۰ تن در روز از جمله کارخانجاتی است که مطابق این قرارداد احداث خواهد شد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.