سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
«ومعادن»؛ پیشرو در اجرای پروژه‌ها
21 شهریور 1401 - 18:33
شناسه : 31711
معاون هماهنگی و نظارت بر امور شرکت‌های هلدینگ «ومعادن» گفت: هلدینگ «ومعادن» با تعریف پروژه‌های متعدد وارد مرحله عملیاتی شده است که می‌توان به هفت پروژه از ۴۸ ابرپروژه ملی پیشرانان پیشرفت ایران اشاره کرد که با راهبری این هلدینگ در حال پیشروی است.
ارسال توسط : منبع : شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات
پ
پ

به گزارش اخبار فلزات و به نقل از شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، محمدحسین قائمی‌راد بیان کرد: در حال حاضر این هلدینگ تنها نقش سرمایه‌گذاری و خرید سهام شرکت‌های تعیین‌کننده در بخش معدن و صنایع معدنی را ندارد بلکه با تعریف پروژه‌های متعدد وارد مرحله عملیاتی شده است که می‌توان به هفت پروژه از ۴۸ ابرپروژه ملی پیشرانان پیشرفت ایران اشاره کرد که با راهبری این هلدینگ در حال پیشروی است.

وی افزود: طی ماه‌های گذشته، تمرکز ویژه‌ای روی این پروژه‌ها داشته‌ایم؛ توسعه زیرساخت‌ها، اصلاح ساختار سهامداری و اعضای هیئت‌ مدیره و تامین نقدینگی برای شرکت‌های زیرمجموعه، ازجمله فعالیت‌هایی است که طی این چند ماه پیش برده‌ایم و نظارت بر اجرای پروژه‌ها نیز همچنان به شکل موثرتری صورت می‌گیرد.

معاون هماهنگی و نظارت بر امور شرکت‌های هلدینگ «ومعادن» درباره‌ پروژه صبا امید غرب خاورمیانه، عنوان کرد: این پروژه از نظر تامین نقدینگی در وضعیت مطلوب است. برای تسریع در روند اجرای پروژه، ما تذکرات لازم را داده‌ایم و به‌ زودی طی یکی دو ماه آینده، قرار است گزارش پیشرفت پروژه را به ما ارائه دهند.

قائمی‌راد تصریح کرد: در تلاش هستیم سرعت اجرای تمام پروژه‌ها را با تامین نقدینگی از طریق افزایش سرمایه مصوب، بالا ببریم.

وی تاکید کرد: تنها منبع تامین نقدینگی پروژه‌ها از طریق افزایش سرمایه مصوب است و خارج از این چارچوب ما هیچ تامین مالی انجام نخواهیم داد. میزان نقدینگی مورد نیاز و مصارف آن در طرح توجیهی افزایش سرمایه مشخصا ذکر می‌شود و در زمان مقرر این تامین مالی صورت می‌گیرد.

عدم توازن در ظرفیت‌سازی زنجیره تولید

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر امور شرکت‌های هلدینگ «ومعادن» اذعان کرد: ظرفیت‌سازی برای تولید محصولات معدنی و فولادی، با سرعت زیادی در کشور ما در حال انجام است؛ در حالی‌ که مشکلات متعددی چون بحران انرژی، مصوبات و ابلاغیه‌های محدودکننده و عدم توجه به مکانیسم عرضه و تقاضا (بازار) معمولا مانع از آن می‌شود که تولید واقعی ما به ظرفیت اسمی برسد.

قائمی‌راد اظهار کرد: در حال حاضر، در کنار ریزش قیمت‌های جهانی در زنجیره فولاد، در کشور دچار بحران دپوی گندله هستیم. نه امکان صادرات مطلوب وجود دارد و نه آن‌چنان که باید می‌توان در تولید داخل از آن استفاده کرد. با اینکه ظرفیت کافی برای تولید فولاد داریم، دست‌اندازهای متعددی که ذکر شد، مانع از افزایش تولید واقعی شده‌است. در حالی که ظرفیت خالی و بلااستفاده باعث افزایش هزینه‌ها و همچنین کاهش حاشیه سود تولیدکنندگان می‌شود.

وی اضافه کرد: عدم توازن در ظرفیت‌ و مقدار واقعی تولید، معضل اصلی بخش معدن و صنایع معدنی است. ما در آینده‌ای نزدیک با مسئله جدی تامین خوراک و عدم بازار مناسب مواجه خواهیم بود؛ بنابراین باید به ابتدای زنجیره و همچنین انتهای آن توجه کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر امور شرکت‌های هلدینگ «ومعادن» خاطرنشان کرد: در شرایطی که در شرف وقوع بحران تامین مواد اولیه هستیم، سرمایه‌گذاری کافی نیز در بخش اکتشاف صورت نگرفته است. ما در هلدینگ برای توسعه اکتشاف برنامه‌های مفصلی داریم و در تلاش هستیم تا در صورت امکان، توسعه اکتشاف را در اولویت برنامه‌های هلدینگ قرار دهیم.

قائمی‌راد ادامه داد: در شرکت صبانور، ۶۰ هزار متر عملیات حفاری را در برنامه امسال داریم.

برجام مشکل‌گشای اقتصاد ایران نیست بلکه نقطه شروع حرکت است

وی مطرح کرد: توافق برجام جهش ایران به شکوفایی اقتصادی نبوده و قرار نیست با امضای برجام، تمام مسائل اقتصادی ما حل شود. هر چند که قطعا می‌تواند آثار مهم و بزرگی داشته باشد. برای بهره‌ بردن از نتایج خوب برجام ابتدا باید زیرساخت‌های آن را فراهم کنیم؛ در غیر این صورت نباید منتظر معجزه باشیم.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر امور شرکت‌های هلدینگ «ومعادن» با بیان اینکه اقتصاد قواعد خود را دارد، تصریح کرد: مکانیزم‌های بازار است که روند پیشرفت ما را تعیین می‌کند. ما نمی‌توانیم قواعد اقتصادی را دستکاری کنیم و انتظار داشته باشیم با برجام تمام مشکلات حل شود.

قائمی‌راد در پایان یادآور شد: با توجه به اینکه ترکیه یک کشور آزاد دارای روابط بین‌المللی است و دچار تحریم هم نیست اما به دلیل بی‌توجهی دولت ترکیه به قواعد اقتصاد اکنون گرفتار تورم ۸۰ درصدی شده است، بنابراین در صورتی که برنامه‌های مشخص و کارشناسی‌ شده و نیز مدیریت صحیح نداشته‌ باشیم، رفع تحریم‌ها نیز باعث بهبود وضعیت ما نخواهد شد.

انتهای پیام//

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.