چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
پاشنه آشیل محصولات معدنی
26 فروردین 1400 - 10:12
شناسه : 10535
مسئول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ملایر در نشست تخصصی اتاق بازرگانی در حوزه معادن شهرستان ملایر و تویسرکان گفت: با توجه به توان بالای استخراج ذخایر معدنی در این استان و شهرستان، قانون محدودیت صادرات محصولات معدنی نیازمند اصلاح است. بنابراین با مشارکت و حمایت نمایندگان مجلس، می‌توان این امر را محقق ساخت.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، حمید بهرامی مسئول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ملایر در این نشست تخصصی، اظهار داشت: صادرات مواد معدنی تنها در انحصار دارندگان پروانه‌ بهره‌برداری و معدن‌داران است؛ در حالی بسیاری از آن‌ها حتی کارت بازرگانی برای صادرات ندارند.

وی افزود: در این استان، تجار خوشنام بین‌المللی زیادی وجود دارد که می‌توانند با استفاده از ظرفیت خود و برقراری ارتباط تجاری گسترده، علاوه بر صادرات قانونی، کمک شایانی توجهی به صادرات ذخایر معدنی این استان و معدن‌کاران نمایند. درنتیجه برقراری روابط تجاری گسترده بعلاوه توسعه صادرات محصولات معدنی، اهداف اقتصادی دولت در راستای ارزآوری ناشی از صادرات غیرنفتی و مقابله با تحریم‌ها، تحقق خواهد یافت.

مسئول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ملایر، با اشاره به وجود معادن غنی با ظرفیت بالای استخراج ذخایر معدنی در این استان به ویژه شهرستان ملایر، گفت: ضمن تشکیل انجمن و ضرورت حرکت تشکل‌محور در این حوزه، باید از فعالیت انفرادی هر کدام از معدن‌کاران برای رفع موانع تولید در حوزه کاری آن‌ها پرهیز شود. با وجود ظرفیت بالای ذخایر معدنی این شهرستان به ویژه سیلیس، هنوز توان صادرات در این زمینه وجود ندارد و در این راستا، خام‌فروشی از عمده‌ترین موانع پیش ‌روی این حوزه به حساب می‌آید.

بهرامی استفاده از ظرفیت و توان بالای نمایندگان مجلس را اهرمی موثر در رفع موانع و مشکلات پیش ‌روی معدنکاران به ویژه در حوزه قانون‌گذاری دانست و بیان کرد: نمایندگان دو شهرستان در مجلس شورای اسلامی، آمادگی خود را تا رفع کامل مطالبات معدن‌کاران اعلام کرده‌اند.

وی همچنین با اشاره به عملکرد مطلوب کمیسیون دانش‌بنیان اتاق بازرگانی همدان، ادامه داد: با ظرفیت تخصصی و مطلوب این کمیسیون، ضمن بهره‌مندی از دانش هیات علمی رشته مهندسی معدن در دانشگاه ملی ملایر، می‌توانیم در این زمینه گام‌های مثبتی را شاهد باشیم.

شایان ذکر است که در این نشست، مشکلاتی مانند وجود معارضان معدنی، تمدید نکردن مجوزهای معدنی و پروانه بهره‌برداری، پرداخت حقوق دولتی واحدهای معدنی، قطع سهمیه سوخت معادن و منوط کردن آن به پرداخت حقوق دولتی، بالا بودن قیمت ماشین‌آلات و خام‌فروشی از سوی جمعی از معدن‌کاران ملایر و تویسرکان، مطرح شد.

در حال حاضر حدود یکصد معدن در شهرستان ملایر فعال هستند و از ۶۷ نوع ماده معدنی کشور، ۳۰ نوع ذخایر معدنی در معادن همدان استخراج و فراوری می‌شود. در مجموع، حدود دو میلیارد تن از ذخیره ۶۰ میلیارد تنی اکتشاف شده در کشور، به همدان تعلق دارد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.