چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
پاکستان بیشتر در خاموشی فرو می‌رود
26 خرداد 1401 - 15:20
شناسه : 29090
با عمیق شدن بحران کمبود انرژی، خاموشی‌ها در پاکستان گسترش پیدا کرده و دولت این کشور را به اتخاذ تدابیر مختلف برای محدود کردن تقاضا برای برق واداشته است.
ارسال توسط : منبع : ایسنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، دولت پاکستان برای کاهش مصرف برق، به محدود کردن ساعت فعالیت نهادهای تجاری بزرگ و اجرای هفته کاری پنج روزه متوسل شده است تا همزمان با افزایش قیمت‌های انرژی، مانع تشدید کمبود سوخت‌های مورد استفاده برای تولید نیرو و فراورده‌های نفتی شود.

بحران انرژی که همسو با کمبودهای مشابه در شبه قاره جنوب آسیا شکل گرفته است، دولت‌های این منطقه‌ را با چالش جدی مواجه کرده و آن‌ها را واداشته که به استفاده از سوخت‌های به شدت آلاینده مانند نفت کوره و زغال‌سنگ روی بیاورند و کشورهایی مانند سریلانکا را با آشفتگی اجتماعی و اقتصادی روبه‌رو کرده است.

موج گرمای کشنده تابستانی، این وضعیت را دشوارتر کرده است؛ به طوری که در بعضی از ایالت‌های پاکستان، دمای هوا پیش از فرا رسیدن اوج گرمای تابستان، از ۴۵ درجه عبور کرده است. تولید نیروی برق‌آبی پاکستان در ایالت‌های شمالی این کشور، افت چشمگیری پیدا کرده است.

طبق آمار ماه می سازمان رگولاتوری ملی نیروی برقی پاکستان، طی ماه آوریل سال میلادی جاری برق تولید شده از LNG تبدیل شده به گاز، با ۲ درصد کاهش، به دو هزار و ۵۱۷ گیگاوات ساعت، تولید برق‌آبی با ۷ درصد کاهش، به دو هزار و ۴۰۴ گیگاوات ساعت و تولید برق با استفاده از زغال‌سنگ با ۱۰ درصد کاهش، به دو هزار و ۱۸۹ گیگاوات ساعت رسید. نیروی هسته‌ای دو برابر شد و به دو هزار و ۲۵۱ گیگاوات ساعت و برق تولید شده با نفت کوره، به یک هزار و ۵۶۴ گیگاوات ساعت رسید. کاهش تولید نیرو در ماه‌های می و ژوئن به شرایط نامساعدتری رسید.

وزارت نیروی پاکستان اعلام کرده است که کاهش بار شبکه در شهرها، به ۱۰ تا ۱۲ ساعت و در مناطق روستایی، به ۱۴ تا ۱۶ ساعت رسیده است، زیرا نیروگاه‌ها فعالیت خود را به دلیل عدم وجود گاز طبیعی و افت برق-آبی، کاهش داده‌اند.

یک مقام پاکستانی، اظهار داشت: کمبود LND، تامین سوخت‌های تولید نیرو را در چند ماه گذشته با کمبود بیشتری روبه‌رو کرده و افزایش قیمت نفت کوره، شرکت‌های نفتی را تحت فشار گذشته و در نتیجه، واردات این کالا را کم‌تر کرده‌اند. پاکستان سهمیه بنزین و گازوئیل را برای همه مقامات دولتی از جمله نمایندگان مجلس این کشور، به میزان ۴۰ درصد کاهش داده است.

افزایش قیمت‌های انرژی و خاموشی‌ها، آزمونی برای دولت شهباز شریف است که در ماه آوریل پس از یک دوره آشفتگی سیاسی، قدرت را به دست گرفت. شریف مدت کوتاهی پس از این که انتخاب شد، روز شنبه را به عنوان روز کاری برای کارمندان دولتی اعلام کرد، اما اکنون در راستای مقابله با خاموشی، روز شنبه را به عنوان روز کاری، حذف کرد.

گفتنی است، هزینه‌های واردات انرژی پاکستان طی مدت ۱۰ ماه منتهی به آوریل، دو برابر شده و همزمان عرضه به بعضی از صنایع صادراتی، کاهش پیدا کرده است. محدودیت‌ها برای مصرف برق، مخاطرات بیشتری برای بخش‌های مهم اقتصاد این کشور از جمله کارخانه‌های منسوجات که منبع نیمی از درآمدهای صادراتی پاکستان هستند، ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.