پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024 ساعت ×
پنج دلیل جهش قیمت طلا در سال ۲۰۲۳
27 آذر 1402 - 15:09
شناسه : 36311
علی‌رغم تسلط بر دارایی‌های مختلف در سال 2023، بازده طلا طی یک سال گذشته نتوانست از بازدهی بازار سهام در سال جاری میلادی پیشی بگیرد، با این وجود، فلز زرد در یک ماه گذشته بیش از پیش مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفت اما بازده آن از ماه نوامبر 2022 تا ماه نوامبر سال جاری میلادی تنها ۳ درصد بود.
ارسال توسط : منبع : ایمپاسکو
پ
پ

به گزارش «فلزات‌نیوز»، به گفته کارشناسان بازار کالا، بحران بانکی ایالات متحده آمریکا، بحران‌های ژئوپولیتیکی و موضع توقف افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا، از جمله عوامل مهمی بودند که به طلا کمک کرد تا در سال جاری میلادی، بهشت سرمایه‌گذاران باقی بماند.

سرمایه‌گذاران انتظار دارند که قیمت طلا همچنان روند صعودی خود را طی کند؛ چراکه فدرال رزرو آمریکا ضمن اشاره به پایان چرخه نرخ بهره بالا، نرخ‌های بهره را به میزان سه برابر در سال ۲۰۲۳ کاهش داده است.

طلا در برابر بازار سهام

سوگاندا ساچدوا، کارشناس بازار طلا در خصوص روند قیمت طلا در سال ۲۰۲۳ میلادی، عنوان کرد: طلا جذابیت همیشگی خود را در سال ۲۰۲۳ ثابت کرد و قیمت‌ها تا دو هزار و ۸۱ دلار در هر اونس نیز بالا رفت.

آمیت گوئل، یکی دیگر از تحلیلگران این بازار مطرح کرد: با توجه به جنب و جوش اخیر بازار و با توجه به نزدیک شدن به ایام سال نو میلادی، پس از سیگنال فدرال رزرو برای کاهش سه برابری نرخ بهره در سال ۲۰۲۳، طلا عملکرد بهتری از خود نشان داده است. سرمایه‌گذاران در سال جاری میلادی به دلیل ترس از کندی قریب‌الوقوع که طلا را به سطوح بسیار بالاتری خواهد رساند، اقدام به خرید طلا کرده‌اند.

با توجه به اینکه بسیاری طلا را به عنوان پوششی در برابر تورم در نظر می‌گیرند، نمی‌توان تاثیر شاخص‌های اقتصادی و پویایی بازار جهانی را در قیمت‌گذاری این فلز گران‌بها نادیده گرفت. دوره‌های روندهای صعودی، اغلب با اصلاحات یا مراحل نزولی دنبال می‌شود.

محرک‌های طلا در سال ۲۰۲۳

به گفته تحلیلگران، بحران بانکی ایالات متحده آمریکا در اوایل سال ۲۰۲۳، کندی اقتصاد جهانی و تنش‌های ژئوپولیتیکی، برخی از دلایل عمده‌ای به شمار می‌آیند که به طلا و نقره کمک کرده‌اند تا بازدهی بازار سهام در سراسر جهان را با حاشیه بزرگی مانند هند شکست دهند.

علی‌رغم ادامه روند افزایشی نرخ بهره توسط فدرال رزرو و افزایش بازده اوراق قرضه، افزایش قیمت طلا به دلیل نگرانی در مورد کندی اقتصاد جهانی، درگیری‌های ژئوپولیتیکی در منطقه خاورمیانه که موجب افزایش نوسانات بازار شده است، طلا به دلیل ثبات ذاتی آن در طول زمان، به عنوان طبقه دارایی ترجیحی بیشتر مدنظر سرمایه‌گذاران قرار گرفته است.

پنج محرکی که به طلا کمک کرد تا در سال ۲۰۲۳ بازده چشمگیری برای سرمایه‌گذاران داشته باشد، چیست؟

  • جذابیت پناهگاه امن سرمایه‌گذاری: سال ۲۰۲۳ با بحران بانکی ایالات متحده آمریکا آغاز شد و سرمایه‌گذاران ریسک گریز را به سمت شبکه ایمنی طلا سوق داد.
  • تنش‌های ژئوپولیتیکی: علی‌رغم کاهش قیمت‌ها در سه ماهه دوم و سوم سال جاری میلادی، درگیری‌ها در نوار غزه در سه ماهه چهارم، تقاضا برای طلا به عنوان یک پس‌انداز ارزشمند بار دیگر برانگیخته شده است.
  • فدرال رزرو و کاهش ارزش دلار: چرخش فدرال رزرو به سمت کاهش نرخ بالقوه در سال ۲۰۲۴، دلار را تضعیف کرد و جذابیت طلا را افزایش داد.
  • اشتهای بانک مرکزی: خریدهای استراتژیک طلا در مقادیر زیاد توسط بانک‌های مرکزی فشار صعودی بیشتری را ایجاد کرد.
  • تقاضاهای بزرگ مناسبتی: فصل چهارم با توجه به برگزاری جشن‌های مناسبتی، شاهد خرید قوی طلا در طول فصل خواهد بود.

قیمت طلا در هفته پیش و در پایان دومین هفته معاملاتی ماه دسامبر ۲۰۲۳، به بالاترین سطح خود در ۱۰ روز گذشته رسید که ناشی از کاهش بازدهی دلار و اوراق خزانه‌داری آمریکا پس از پایان دادن به چرخه سیاست پولی انقباضی فدرال رزرو بود.

دنیل قالی، استراتژیست کالایی در ارتباط با وضعیت بازار در هفته گذشته، خاطرنشان کرد: محور فدرال رزرو در جلسه هفته گذشته، نشان دادن یک چراغ سبز به بازارها بود تا در چرخه کاهش تهاجمی نرخ بهره فدرال رزرو، قیمت‌گذاری متناسب داشته باشد و ما انتظار داریم که بازار طلا نیز همگام با آن حرکت کند؛ البته با در نظر گرفتن این موضوع که نرخ بهره پایین‌تر فضای مناسب‌تری را برای بازار طلا ایجاد می‌کند.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.