چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 1 May , 2024 ساعت ×
صفحه اصلی » گروه » خبر » مس
پیش‌بینی مازاد مس محقق نخواهد شد
22 آذر 1402 - 16:37
شناسه : 36240
به دنبال مجموعه‌ای از پروژه‌های بزرگ جدید که در سراسر جهان آغاز به‌ کار کرده‌اند، قرار بود آینده مطلوبی پیش روی صنعت مس باشد و پیش از اینکه بازار در اواخر این دهه بار دیگر منقبض شود، انتظار می‌رفت در بیشتر بخش‌های این صنعت مازاد عرضه شکل بگیرد.
ارسال توسط : منبع : ایمپاسکو
پ
پ

به گزارش «فلزات‌نیوز»، بخش معدن و صنایع معدنی به دلایل مختلف اعم از مخالفت‌های سیاسی و اجتماعی، دشواری توسعه عملیات جدید و یا چالش روزانه بالا کشیدن سنگ‌ها از اعماق زمین، نشان داده است که عرضه تا چه حد می‌تواند آسیب‌پذیر باشد.

در دو هفته اخیر، دستور تعطیلی یکی از بزرگ‌ترین معادن مس جهان در مواجهه با اعتراضات شدید عمومی صادر شد؛ در حالی که شکست‌های عملیاتی متعدد، یکی از معدن‌کاران برجسته را وادار به کاهش پیش‌بینی تولید خود کرد.

تحلیلگران بیان می‌کنند که حذف ناگهانی حدود ۶۰۰ هزار تن عرضه مورد انتظار بازار را از مازاد مورد انتظار بزرگ به تعادل یا حتی کسری سوق می‌دهد و همچنین یک هشدار بزرگ برای آینده است. مس یک فلز ضروری بوده که برای کربن‌زدایی از جهان مورد نیاز است؛ به این معنا که شرکت‌های معدنی، نقش کلیدی در تسهیل تغییر به سمت انرژی‌های سبز خواهند داشت.

در حالی که واکنش قیمت‌ها به اختلالات عرضه تاکنون خاموش بوده است، در میان نگرانی‌های مداوم در مورد بخش املاک چین هر نشانه‌ای از بهبود تقاضا به بازار فشرده ضربه می‌زند.

هفته گذشته دولت پاناما به صورت رسمی به شرکت معدنی فرست کوانتوم دستور داد تا به تمام فعالیت‌های معدن ۱۰ میلیارد دلاری مس خود در این کشور پایان دهد. این دستور پس از هفته‌ها اعتراض و کشمکش‌های سیاسی صورت گرفت و زمانی به اوج رسید که دیوان عالی کشور، قانونی را که زیربنای مجوز استخراج معدن بود، باطل کرد. این در حالی است که این شرکت می‌تواند حدود ۴۰۰ هزار تن مس در سال تولید کند.

مادامی که بازار در حال هضم خبر بسته شدن یکی از بزرگ‌ترین معادن بود، شرکت آنگلو امریکن بمب تولید خود را در روز جمعه هشتم دسامبر ۲۰۲۳ با اعلام اینکه تولید را از تجارت پرچمدار مس خود در آمریکای جنوبی کاهش خواهد داد، تحویل داد.

در حالی که مشکلات در معادن پلاتین و سنگ‌آهن در آفریقای جنوبی منتشر می‌شد، کاهش تولید مس سرمایه‌گذاران را غافلگیر کرد و باعث شد سهام این شرکت ۱۹ درصد سقوط کند. آنگلو امریکن، هدف تولید مس خود برای سال آینده را حدود ۲۰۰ هزار تن کاهش داده و اساسا معادل یک معدن بزرگ مس را از عرضه جهانی حذف کرده است. آنطور که مشخص است، تولید این شرکت در سال ۲۰۲۵ حتی بیش از این کاهش خواهد یافت.

بی‌ ام‌ او که سال آینده مازاد زیادی از مس تصفیه شده را پیش‌بینی می‌کرد، هم‌اکنون با کسری اندکی مواجه شده است. گروه گلدمن ساکس که نسبت به مس دیدگاهی بسیار صعودی داشت و پیشتر کسری فلز تصفیه شده را برای سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی کرده بود، در حال حاضر شاهد این بوده که این کمبود به بیش از نیم میلیون تن رسیده است. همچنین جفریز در حال حاضر انتشار کسری بزرگ مس را در سال آینده دارد.

تحلیلگران گلدمن ساکس از جمله نیکلاس اسنودون معتقدند که کاهش عرضه، تقویت‌کننده این دیدگاه بوده که بازار مس در حال ورود به یک دوره واضح انقباضی است. انتظار برای بازار سست‌تر در کوتاه‌مدت، بر قیمت‌ها در بخش قابل‌توجهی از سال جاری تاثیر گذاشته است.

در اوایل ماه اکتبر ۲۰۲۳، گروه بین‌المللی مطالعات مس اعلام کرد: انتظار می‌رود سال آینده ۴۶۷ هزار تن مازاد تولید داشته باشیم که بزرگ‌ترین پیش‌بینی مازاد تولید از سال ۲۰۱۴ تاکنون محسوب می‌شود.

ذخایر مس حال حاضر در بورس فلزات لندن، از اواسط سال گذشته میلادی به بالاترین سطح خود طی دو سال اخیر رسیده بود اما هم‌اکنون برای سه هفته متوالی حجم این ذخایر عقب‌نشینی کرده است.

جفریز همچنین تحلیل کرده است که اختلال‌ها به شکل قابل‌توجهی افزایش یافته و در حال حاضر کسری بازار به طور فزاینده‌ای محتمل است؛. از این رو ما می‌توانیم در دامنه‌های چرخه مس بعدی قرار بگیریم.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.