چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
پیش‌بینی کاهش شدید واردات زغال‌سنگ کک‌شوی چین
27 خرداد 1402 - 9:09
شناسه : 34400
منابع خبری صنعت در کنفرانس اخیر زغال‌سنگ کک‌شو اعلام کردند که در سال 2023، به‌دلیل افزایش عرضه از سوی معادن داخلی چین، روسیه، مغولستان و در شرایط قیمت‌های بالای فوب استرالیا، واردات زغال‌سنگ کک‌شوی چین از مبدا استرالیا به آهستگی بهبود خواهد یافت.
ارسال توسط : منبع : فلزات آنلاین
پ
پ

به گزارش «فلزات‌‌نیوز»، در حاشیه کنفرانس زغال‌سنگ کک‌شو سنگاپور که در ۲۶ ماه می برگزار شد، تاجری بین‌المللی بیان کرد که انتظار دارد واردات استرالیا به دلیل قیمت فوب بالای این کشور در سال ۲۰۲۳، به کمتر از پنج میلیون تن کاهش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: مقدار واردات عمدتا بر اساس حاشیه‌ سود تعیین می‌شود. افزایش قیمت‌های داخلی کشور چین در کوتاه‌مدت‌‌ حتی با رشد عرضه بعید به نظر می‌رسد.

تاجر بین‌المللی دیگری مطرح کرد: در حال حاضر پیش‌بینی مقدار واردات زغال‌سنگ چین از مبدا استرالیا به دلیل وابستگی مستقیم آن به قیمت‌های واردات اندکی چالش برانگیز است.

بر اساس اطلاعات حاصله از «S&P Global Commodity»، تحلیلگران انتظار دارند که واردات از مبدا استرالیا در روز ۳۱ ماه می، حدود هشت میلیون تن باشد که این رقم به حجم تخمینی گزارش‌های تحلیلی چین که در ماه آپریل انجام شد و واردات چین را حدود ۹ میلیون تن تخمین زد، نزدیک بود. استرالیا از گذشته، بزرگ‌ترین تامین‌کننده زغال‌سنگ کک‌شو در چین بوده‌ است.

بر اساس اطلاعات موجود از گمرک چین، قبل از اعمال محدودیت غیررسمی بر روی صادرات زغال‌سنگ کک‌شوی استرالیا، صادرات این کشور سهمی در حدود ۴۸٫۴ درصد را از کل بازار واردات این محصول در چین که حجمی بالغ بر ۳۴ میلیون و ۹۷۰ هزار تن بود، شامل می‌شد.

اطلاعات حاصله از «S&P Global Commodity» بیانگر آن است که در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، هیچ حجمی از زغال‌سنگ بین این دو کشور تجارت نشده‌ است.

با این‌حال، به گفته برخی از منابع آگاه در بحبوحه افزایش تقاضا این ماده در چین، مقدار حجم باقی‌مانده از زغال‌سنگ استرالیا در بنادر این کشور به بازار تزریق شد.

گزارش‌های اداره‌ گمرک و همچنین اطلاعات حاصله از «S&P Global Commodity» نشان می‌دهد که در چهار ماه نخست امسال، واردات زغال‌سنگ کک‌شو به چین از مبدا استرالیا، در مجموع حجمی بالغ بر ۵۲۹ هزار و ۳۹ تن داشت؛ در حالی‌ که بیش از ۱۰۰ هزار تن زغال‌سنگ تا انتهای ماه می، در حال انتقال از این کشور به مقصد چین است.

داده‌های اداره گمرک نمایانگر آن است که طی چهار ماه نخست سال ۲۰۲۳، واردات از مبدا مغولستان به ۱۵ میلیون و ۳۴ هزار تن و  این حجم واردات از روسیه به ۹ میلیون و ۵۵۰ هزار تن افزایش پیدا کرد و هر کدام به ترتیب با سهمی معادل ۴۹٫۵ و ۳۰٫۸ درصدی از کل واردات چین، زغال‌سنگ این کشور را تامین کردند.

حجم واردات از مغولستان و روسیه از سال ۲۰۲۱ بیشتر از حجم وارد شده از مبدا استرالیا بوده است که به نقل از منابع خبری آگاه، این روند تا چندین ماه پیش‌ رو نیز ادامه خواهد داشت.

همچنین بر اساس اطلاعاتی از منابع خبری، حداقل تا آخر سال جاری، چین برای واردات زغال‌سنگ عوارضی دریافت نخواهد کرد و موانع حمل‌ونقل با مغولستان نیز تقریبا برطرف شده است.

از نخستین روز ماه می در سال ۲۰۲۲، چین به منظور تلاش برای حفظ تامین کافی از زغال‌سنگ در میان آشوب جهانی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین، تعرفه‌های واردات خود را برای تمام گریدهای زغال‌سنگ حذف کرد.

به نقل از موسسه مشاوره «Everbright Futures»، انتظار می‌رود این کشور در سال ۲۰۲۳، حدود هشت میلیون و ۴۱۰ هزار تن زغال‌سنگ از مبدا مغولستان واردات داشته باشد که در مقایسه با سال قبل، نشان‌دهنده افزایشی ۶۳ درصدی است.

منابع آگاه صنعت در این کنفرانس یادآوری کردند که به دلیل کاهش واردات زغال‌سنگ کک‌شوی استرالیا، در اکثر ایام سال ۲۰۲۳ تاکنون، قیمت‌های فوب PLV زغال‌سنگ آسیایی (Premium Low Volume) بالاتر از قیمت‌های CFR چین بوده است.

از شروع این سال، افزایش عرضه و همچنین کاهش تقاضا در بازار داخلی، منجر به افت شدیدتر و سریع‌تر قیمت CFR چین به نسبت این کاهش در قیمت فوب PLV زغال‌سنگ آسیا شد.

در میان تقاضای ناچیز، قیمت فوب زغال‌سنگ کک‌شو PLV در بازار آسیا راکد مانده است؛ در حالی‌ که عقب‌نشینی خریداران در شرایط نزولی بازار قیمت CFR چین را در قیمتی ثابت نگه‌ داشته‌ است.

طبق داده‌های «S&P Global»، پلاتس در ۲۵ ماه می، قیمت مبنای زغال‌سنگ کک‌شو PLV را بر اساس فوب استرالیا، در حدود ۲۲۲ دلار در هر تن ارزیابی کرد؛ در حالی که قیمت تحویل نیز ثابت و بر اساس CFR چین، حدود ۲۲۳ دلار در هر تن ارزیابی شد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.