سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
پی‌جویی پهنه‌های معدنی در گیلان
12 مرداد 1402 - 10:25
شناسه : 35306
سرپرست زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی گیلان از پی‌جویی پهنه‌های معدنی در نقاط مختلف استان خبر داد و گفت: بهره‌برداری از معادن در گیلان با ضرورت توجه به حفظ میراث جنگل‌های هیرکانی است.
ارسال توسط : منبع : صدا و سیما
پ
پ

به گزارش «فلزات‌نیوز»، فرشید رمضانی بیان کرد: در زمینه مطالعات معدنی، پهنه‌های استان در مناطق مختلف و از طریق کارشناسان کارآزموده و ماهر درحال بررسی است. مطالعات کانی‌های غیرفلزی در جنوب گیلان در سال‌های گذشته انجام شده و مطالعات پهنه‌های شهرستان تالش نیز سال گذشته به پایان رسیده است.

وی با بیان اینکه امسال طرح مطالعات معدنی شهرستان فومن درحال انجام است، افزود: در این طرح‌های مطالعاتی منابع معدنی فلزی و غیرفلزی، مصالح ساختمانی و پتانسیل‌های مربوط به معادن و استفاده از کانی‌های معدنی شناسایی و در اختیار سازمان صمت قرار می‌دهیم.

سرپرست اداره کل زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی گیلان با اشاره به اینکه منابع معدنی فعال در استان بیشتر مصالح ساختمانی است، عنوان کرد: غیر از مصالح ساختمانی، معدن فعال قابل توجهی در استان گیلان نداریم اما پتانسیل‌هایی از جمله سرب و روی، مس، آهن و حتی طلا در استان گیلان شناسایی کردیم و اکنون طرح‌های مطالعاتی آن در دست انجام است.

رمضانی با تاکید بر اینکه ویژگی‌های اقلیمی و آب و هوایی هر دوره زمین‌شناسی در شکل‌گیری کانی‌ها اثرگذار بودند، گفت: معادن مربوط به مصالح ساختمانی در بخش جنوبی گیلان در شهرستان رودبار فعال است؛ سرب و روی در مرجان آباد و پتانسیل مربوط به آهن در ارتفاعات و ییلاقات شهرستان ماسوله و فومن شناسایی شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه مباحث مربوط به طلا را در سنگ‌های دگرگونی اسالم تا شاندرمن می‌توانیم پی‌جویی کنیم، مطرح کرد: پتانسیل مس را در تالش داشتیم و همه این موارد نیاز به مطالعات و کارشناسی‌های بیشتر دارد.

سرپرست سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی گیلان با اشاره به اینکه فعالیت‌های معدن همواره قدری تخریب محیط زیست را به همراه دارد، ابراز کرد: باید با فرهنگ‌سازی و بهره‌برداری اصولی این تخریب به حداقل برسد. در استان گیلان با توجه به حساسیت‌های زیست‌محیطی و وجود جنگل‌های میلیون ساله هیرکانی به عنوان ثروت ملی، هر جایی نمی‌توان این معادن را استخراج کرد؛ درصورت لزوم باید با معدن‌کاری اصولی محیط زیست را حفظ و در کنار آن از منابع زیرزمینی استفاده کنیم.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.