چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
تولیدکنندگان ورق فولادی و چالش عرضه در بورس کالا
10 اسفند 1399 - 12:33
شناسه : 8077
بازار عرضه و تقاضای ورق فولادی، طی دو سال اخیر، شاهد مشکلات بسیاری درخصوص عدم عرضه ورق از سوی تمامی شرکت‌های تولیدکننده ورق ( به غیر از فولادمبارکه) بوده است. شرکت‌های تولیدکننده ورق مانند نورد و لوله اهواز، مجتمع فولاد گیلان، فولاد اصفهان، فولاد اکسین و ... اقدام به عرضه محصول خود در بورس کالا نمی‌کنند، این درحالی است که این شرکت‌ها ماده اولیه خود یعنی اسلب را از بورس با قیمت کشف شده خریداری می‌کنند.
ارسال توسط : منبع : اقتصاد آنلاین
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، بر اساس شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای فولاد، شرکت‌هایی که مواد اولیه خود مانند اسلب، شمش و ورق گرم را از بورس خریداری می‌کنند، ملزم به عرضه محصول طبق برنامه اعلامی وزارت صمت در بورس کالا هستند. با این حال، شرکت‌های تولیدکننده ورق گرم از عرضه محصول خود در بورس کالا امتناع می‌کنند و همین امر باعث آشفتگی بازار شده است. طی هفته‌های گذشته وزارت صمت در نامه‌ای به بورس کالا درخواست تعلیق کد بورسی این شرکت‌ها را داد. بنابراین تا زمانی‌که به تعهد خود مبنی بر عرضه ورق گرم در بورس اقدام نکرده‌اند، حق خرید ماده اولیه (اسلب) از بورس را نخواهند داشت.

یک منبع آگاه در وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: به واسطه تعهد شرکت‌ها به وزارت صمت، قرار است که کد بورسی آن‌ها رفع تعلیق شود تا بتوانند خرید و فروش را در این بستر ادامه دهند. تعهدی که از سمت برخی  شرکت‌ها رعایت و از سوی برخی دیگر نقض شده است. بررسی‌های انجام شده از فرآیند معامله در بورس کالا نشان می‌دهد که مجتمع فولاد گیلان پس از تعلیق کد بورسی و تعهد مبنی بر عرضه در بورس کالا، بیش از ۳۹ هزار تن ورق گرم عرضه کرده است. اما این شرکت برای این میزان عرضه خود با کمتر از پنج هزار تقاضا روبه‌رو شد.

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند یکی از دلایل اصلی عدم تقاضا برای محصولات فولاد گیلان، عرضه محصول با یک ضخامت خاص است. اگر این شرکت در عرضه‌های خود از ضخامت‌های دیگر و با کیفیت‌تر استفاده کند، قطعا تقاضای بالاتری برای محصولات عرضه شده خود می‌تواند داشته باشد.

شرکت نورد و لوله اهواز، یکی دیگر از تولیدکننده‌های ورق گرم است که همچنان از عرضه در بورس کالا امتناع می‌ورزد. دلیل عدم عرضه از سوی این شرکت چنین بیان شده است که تعهد ورق‌های عرضه شده در انبارهای این شرکت موجود است اما به خاطر مشکلات مالی که وجود دارد، نمی‌تواند ضمانتی در بورس برای عرضه‌های خود ارائه نماید.

لازم به توضیح است که بورس کالا در قبال عرضه‌هایی که صورت می‌گیرد، از شرکت‌های عرضه‌کننده ضمانت‌های بانکی، نقدی و یا به صورت سهام به میزان تناژ عرضه شده، دریافت می‌کند تا اگر مشکلی در تحویل یا کیفیت محصول پیش آمد، از ضمانت موجود کسر شود.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان دیگر تولیدکننده ورق است که اسلب خود را از بورس کالا تهیه می‌کند. این شرکت ورق با ضخامت بالا تولید می‌کند که مورد نیاز صنعت ساختمان است. دلیل عدم عرضه در بورس به این خاطر است که خریداران آن‎ها کد بهین‌یاب نداشته و نمی‌توانند در بورس خرید کنند. با بررسی‌ها صورت گرفته، بورس کالا این موضوع را تایید کرده است. لذا وزارت صمت باید راهکاری بیندیشد که خرید از این شرکت به مدت چند ماه آزاد شود تا خریداران آن‌ها بتوانند کد بهین‌یاب را دریافت کنند.

فولاد اکسین به عنوان یکی دیگر از تولیدکنندگان ورق عریض فولادی، تاکنون در بورس کالا محصولی عرضه نکرده است. این شرکت مانند دیگر تولیدکنندگان، تختال مورد نیاز خود را از بورس تهیه می‌کند اما به دلیل تامین نیاز پروژه‌های ملی اعم از پروژه‌های نفت و گاز، می‌تواند در بورس عرضه نکند و مستقیم ورق را در اختیار پروژه‌ها قرار دهد.

صنایع هفت الماس یکی دیگر از این شرکت‌های تولیدکننده ورق سرد است که اقدام به عرضه در بورس کالا می‌کند اما به دلیل عدم عرضه ورق با ضخامت مناسب، متقاضی ندارد و یا پریمیوم‌هایی که ارائه می‌کند بسیار بالا است که با اصلاح این موارد، می‌تواند با عرضه‌های مناسب به ساماندهی بازار ورق کمک کند.

در پایان گفتنی است که عرضه اسلب به منظور شفاف‌سازی معاملات ورق گرم پس از دو سال به بورس کالا بازگشت تا التهاب بازار برطرف شود؛ اما شاهد هستیم که با عدم عرضه ورق گرم از سوی شرکت‌های خریدار اسلب، روند این شفافیت با مشکل روبه‌رو شده است. تا زمانی ‌که تمامی شرکت‌های دریافت‌کننده تختال، ورق گرم خود را در بورس کالا عرضه نکنند، بازار ورق‌های فولادی به سامان نخواهد رسید.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.