چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
معدن سرب و روی ناصرآباد و چالش‌های زیست‌محیطی
21 بهمن 1399 - 11:40
شناسه : 6769
اگر چه به اعتقاد برخی صاحب‌نظران احیای معدن راکد سرب ‌و ‌روی در روستای ناصرآباد، بخش کجور را به قطب معدن در استان مبدل خواهد کرد، اما کشاورزان و دوستداران حیات وحش در این باره ابراز نگرانی می‌کنند.
ارسال توسط : منبع : خبرگزاری مهر
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، به اعتقاد کارشناسان و صاحب‌نظران، معدن قدیمی و راکد سرب‌ و روی در حاشیه روستای ناصرآباد کجور، ارتباطی با منطقه حفاظت شده گلستانک ندارد اما برخی دوستداران محیط ‌زیست بر این باور هستند که ایجاد این معدن سبب آلودگی ‌زیستی‌محیطی و تخریب غیرقابل جبران در رویشگاه جنگل هیرکانی که ثبت جهانی شده می‌شود.

به باور این عده، ایجاد این معدن در منطقه گلستانک، یکی از امن‌ترین و زیباره‌ترین پاره‌های زیست‌بوم ایران که جمعیت حیات‌وحش نسبتا کاملی در آن زیست می‌کند، پیامدهای ناگواری را به همراه خواهد داشت. همچنین باغداران و کشاورزان نگران آسیب دیدن و از بین رفتن باغات سیاه بیشه و کشاورزی خود هستند.

طرح این ادعا در حالی مطرح می‌شود که معدن سرب ‌و روی در راستای برنامه اقتصاد مقاومتی و جهش تولید کلید خورده و هم‌اکنون مطالعات مربوط به اکتشافات معدنی آن در حال انجام است.

معدن ناصرآباد ارتباطی به منطقه گلستانک ندارد

سعید یزدانی فرماندار نوشهر با اشاره به اینکه معدن سرب ‌و روی ربطی به منطقه حفاظت شده گلستانک ندارد و در بالای منطقه در حاشیه روستای ناصرآباد واقع شده است، اظهار داشت: در دوره‌های گذشته معدن سرب در این منطقه فعالیت می‌کرد. در همین راستا مطالعات لازم برای اکتشاف و استخراج ذخایر معدنی در دست اقدام است.

وی افزود: در حال حاضر مرحله اکتشاف ذخایر معدنی سرب‌ و روی انجام می‌شود اما با توجه به اینکه در منطقه کشاورزی و باغداری صورت می‌گیرد، مردم نگران آن هستند که برداشت‌های آن‌ها به باغات سیاه ریشه و کشاورزی آن در آینده آسیب وارد کند.

فرماندار نوشهر گفت: با آنکه حرف مردم درست است اما نباید از فرصت‌های شغلی ایجاد شده توسط معدن چشم‌پوشی کرد و فعالیت معدن سرب در منطقه سبب درآمدزایی و رونق اقتصادی این محدوده می‌شود.

یزدانی یادآور شد: معادن جزو انفال به شمار می‌روند و دولت می‌تواند آن را به اشخاص یا شرکت‌ها واگذار کند تا تبدیل به درآمد و ثروت ملی شود.

وی ادامه داد: بالشخصه مخالف برداشت و استخراج معدن در منطقه ناصرآباد نیستیم اما تقاضا داریم تمامی الزامات فنی درباره این معدن اجرایی شود.

فرماندار نوشهر خواستار همکاری و همراهی مردم برای انجام مطالعه و اکتشاف معدنی شد و گفت: هم‌اکنون در شهرستان‌هایی مانند نور، معدن سرب و روی فعالیت دارد و می‌توان چنین معادنی را در کجور نیز ایجاد کرد.

یزدانی اضافه کرد: در معدن ناصرآباد جاده دسترسی و قدیمی وجود دارد که قرار شد این مسیر بهسازی شود اما به گفته سازمان محیط ‌زیست، با اقدامات صورت گرفته در راستای احداث جاده جدید، بخش عمده‌ای از محیط‌ زیست منطقه تخریب شده است.

کشاورزان و باغداران نگران هستند

فرماندار نوشهر به مردم توصیه کرد تا همکاری لازم را برای اکتشافات معدنی داشته باشند و در عین حال تصریح کرد: مردم منطقه با باغداری و کشاورزی عجین شده‌اند و باید تدابیر اتخاذی شود تا در زمان برداشت، به کشاورزی و باغداری در منطقه خسارت و آسیبی وارد نشود.

در همین راستا یزدانی خواستار اتخاذ تدابیر لازم برای ملاحظات فنی ایجاد معدن سرب ‌و روی شد و گفت: جاده قدیم پاسخگوی نیازها نیست و باید نسبت به مرمت آن جاده اقدام لازم را انجام داد.

وی با تاکید بر اینکه بستن و تعطیل کردن راحت‌ترین اقدام است، از مردم خواست تا همکاری لازم برای به بار نشستن طرح اکتشافات معدنی را داشته باشند.

معدن سرب‌ و روی ناصرآباد در گذشته‌های دور فعال بوده است اما به دلایلی در دهه‌های اخیر، مجوز آن باطل شد. با این حال طرح اکتشاف معدنی در این منطقه دوباره روی میز قرار گرفته و استفاده از ظرفیت ذخایر آن موجب رونق اقتصادی در منطقه می‌شود.

پهنه‌های معدنی منطقه درحال پایش و اکتشاف است

عباداله باران چشمه، مسئول انجمن معدن غرب مازندران نیز درخصوص پیگیری‌های صورت گرفته درباره معدن سرب و روی با اظهار اینکه معدن قدیمی دارای پروانه است، اذعان داشت: به دلیل غیرفعال بودن آن، شورای عالی معادن پروانه آن را ابطال کرده است.

وی با عنوان اینکه پهنه‌های اکتشافی برای بررسی میزان ذخایر در حال پایش است، افزود: پایش پهنه‌ها از ۲ سال گذشته آغاز شده است و ظاهرا مخالفت‌هایی کماکان از سوی محیط‌زیست وجود دارد.

باران چشمه با بیان اینکه فعال شدن معدن سرب ‌و روی می‌تواند کجور را به قطب معدنی تبدیل کند، گفت: در برنامه توسعه سوم، محیط‌زیست موظف شد در مناطق حفاظت شده برای پروژه‌های عمرانی و اشتغالزا راهکار عملی و اجرایی دهد، به طوری که سبب توقف کارها نشود.

وی یادآور شد: محیط‌زیست از یک سو راهکار اجرایی نمی‌دهد و از سوی دیگر این زمینه مخالفت می‌کنند تا جلوی پروژه‌ها را بگیرند؛ درحالی که باید راهکار لازم را ارائه دهند.

مسئول انجمن معدن غرب مازندران با بیان اینکه توجیه اقتصادی ایجاد معدن سرب‌ و روی در منطقه نیازمند بررسی است، تصریح کرد: در منطقه غرب مازندران ذخایر معدنی زیادی نظیر سرب‌ و روی وجود دارد که باید اکتشاف شود؛ زیرا به رونق منطقه کمک می‌کند.

باران چشمه ادامه داد: در منطقه کجور ذخایر سیمانی نیز وجود دارد و به رغم آن پروانه‌های لازم صادر شده است اما محیط‌زیست با آن مخالف کرد. حتی می‌توانستیم یک کارخانه با تولید و ذخیره ۶۰۰ میلیون تنی سیمان را با ۲ هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم اما همتی برای راه‌اندازی آن وجود ندارد.

معدن ناصرآباد در مکان قدیمی و قبلی احیا می‌شود

حسینعلی ابراهیمی مدیرکل محیط ‌زیست مازندران نیز با بیان اینکه معدن سرب‌ و روی ناصرآباد از معادن دارای سابقه و متروکه به شمار می‌رود، افزود: این معدن که در گذشته فعال بوده است، در مقطعی به دلایلی رها و راکد شد.

وی درباره فعال‌سازی دوباره این معدن متروکه اظهار داشت: جلساتی در راستای تعامل میان سازمان صمت و محیط ‌زیست برگزار شد تا نسبت به فعال‌سازی معادن متروکه از جمله سرب‌ و روی ناصرآباد اقدام شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران با عنوان اینکه این معدن در همان جا و در محدوده‌ای که در گذشته فعالیت داشته است، راه‌اندازی می‌شود، گفت: در حال حاضر فقط مجوز پی‌جویی داده شده است. در واقع اگر متقاضیان به این نتیجه برسند که ظرفیت قابل ملاحظه‌ای در آنجا وجود دارد؛ باید در آن مرحله مطالعات لازم صورت گیرد و محیط ‌زیست در این بخش اعلام نظر خواهد کرد.

ابراهیمی درباره بحث جاده قابل دسترسی به معدن سرب ‌و روی ناصرآباد نیز اشاره داشت: قرار است از جاده قدیمی و موجود استفاده شود اما از آن‌جایی که چند دهه رها شده بود، نیازمند به‍‌سازی و مرمت است.

وی یادآور شد: مجری طرح مدعی است که منابع طبیعی مجوز برای احداث جاده را داده است. با این حال، ما در این بخش جلوی کار را گرفته‌ایم، زیرا با این سازمان هماهنگی‌های لازم صورت نگرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران  اشاره کرد: اگر در راستای مجوز صادر شده از سوی محیط ‌زیست تخطی صورت گیرد، جلوی کار را خواهیم گرفت اما اگر در چارچوب مجوز عمل شود، از آن دفاع خواهیم کرد.

اجازه تردد افراد در منطقه گلستانک را نمی‌دهیم چه برسد به ایجاد معدن

ابراهیمی با بیان اینکه معدن در نزدیکی روستای ناصرآباد واقع شده است، گفت: این معدن ارتباطی با منطقه گلستانک ندارد و اینکه برخی‌ها مدعی هستند در منطقه کل و بز و حیات‌وحش زیست می‌کنند، صحت ندارد زیرا جزو محدوده گلستانک و مناطق حفاظت شده نیست.

وی افزود: تاکنون هیچ درخت جنگلی در معدن سرب ‌و روی ناصرآباد قطع نشده است و باید بدانیم که اگر منطقه جنگلی هم باشد، در آن کل و بز زیست نمی‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران در پایان خاطرنشان کرد: در منطقه گلستانک برای حضور افراد محدودیت‌هایی وجود دارد چه برسد اینکه بخواهیم در آن معدن ایجاد کنیم و مباحث مطرح شده در این بخش صحت ندارد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.