چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
چشم‌اندازی روشن در انتظار بخش معدن است
01 اردیبهشت 1400 - 9:46
شناسه : 10873
رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران: رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران گفت: از زمان آغاز فعالیت‌های معدنکاری در کشور تاکنون ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این بخش صورت گرفته است که در این راستا، علاقه‌مندی خارجی‌ها به ‌ویژه چینی‌ها به سرمایه‌گذاری ۸۰ میلیارد دلاری در این بخش، تحول‌‌آفرین خواهد بود.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، بهرام شکوری رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران در خصوص سند جامع همکاری ایران و چین، اظهار داشت: کشور چین به عنوان دومین اقتصاد برتر جهان از توانمندی‌های بسیار زیادی در عرصه‌های مختلف برخوردار است که علاوه بر یک بازار بزرگ مصرف، بازار تولید هنگفتی نیز در اختیار دارد.

وی افزود: ارتباط با چین بیش از آنکه برای چینی‌ها مزیت داشته باشد برای ایرانی‌ها دارای منافع متعدد اقتصادی است. در چین همچون همه جای جهان، بازرگانان، تولیدکنندگان و افراد خوب و بد، خوش‌حساب و بدحساب زیادی حضور دارند اما مهم این است که ما چگونه بتوانیم از بین آنان افراد مناسب برای صنعت، تولید و اقتصاد کشور بیابیم و پای میز مذاکره منافع‌ ایران را حفظ کنیم.

رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران گفت: از فضای به وجود آمده در پی امضای سند جامع همکاری دو کشور طوری باید استفاده شود تا در مذاکره‌های آتی با سایر کشورها، تحریم‌ها برداشته شده و تعاملات بهتری با جهان داشته باشیم و در کنار آن بتوانیم با چینی‌ها نیز همکاری خوبی تعریف کنیم.

شکوری بیان کرد: یکی از نکات مهم و اساسی در قراردادها و همکاری‌های دوجانبه، استفاده از ظرفیت‌های خالی و سرمایه‌گذاری‌های خارجی است. هر کشوری بتواند از پتانسیل‌های جهانی در این زمینه استفاده کند و جذب سرمایه‌گذاری خارجی داشته باشد، می‌تواند در راستای توسعه اقتصادی خود از آن بهره‌مند شود.

وی ادامه داد: از ابتدای فعالیت‌های معدنکاری در کشور تاکنون، مجموع سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه معدن و صنایع معدنی داخلی کمتر از ۵۰ میلیارد دلار بوده است اما امروز چینی‌ها علاقه‌مندند ۴۵۰ میلیارد دلار در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور سرمایه‌گذاری کنند که فقط ۸۰ میلیارد دلار آن در بخش معدن و صنایع معدنی خواهد بود.

رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران، تاکید کرد: مقایسه اعداد و ارقام یاد شده گویای آن است که چنین سرمایه‌گذاری می‌تواند به ساماندهی تولید، ارزآوری و اشتغال‌زایی در بخش‌های مختلف کشورمان به ‌ویژه بخش معدن و صنایع معدنی بی‌انجامد.

شکوری عنوان کرد: اکنون این فقط یک توافق‌نامه است، یعنی طرفین علاقمند به انجام چنین سرمایه‌گذاری در کشور هستند اما تبدیل شدن آن به قرارداد مهم است. به طور قطع چینی‌ها همچون ما به دنبال منافع خود هستند و باید طوری با به‌کارگیری فنون مذاکره، قراردادی را طراحی کرد تا به صورت برد- برد بوده و منافع دو طرف حفظ شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امروز چین در شرایطی جلو آمده است که کشور ما به دلیل تحریم‌های آمریکا، مشکلات اساسی با دیگر کشورها دارد و هیچ کشوری علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران نیست. در این راستا باید این توافق‌نامه را به سمت و سویی ببریم که طی آن مناسبات‌ کشور با جهان را اصلاح کنیم، فضای بین‌المللی را به سمت کشور تغییر سوق بدهیم. در این صورت فقط مجبور به بستن قرارداد با چینی‌ها نخواهیم بود.

براساس این گزارش، سندجامع همکاری ایران و چین هفتم فروردین ماه توسط محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشور و وانگ ای عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین در تهران امضا شد. این سند، راهبردی برای به‌کارگیری ظرفیت‌های دو کشور با هدف ترسیم چشم‌انداز همکاری‌های متقابل بلندمدت در حوزه‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی است.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.