دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 6 May , 2024 ساعت ×
چشم‌انداز روشن فولادی
06 خرداد 1400 - 11:28
شناسه : 12937
معاون بهرهبرداری شرکت فولاد خراسان مطرح کرد؛ اهميت به‌کارگيری تکنولوژی‌های روز در توليد محصولات باکيفيت و کاهش قيمت تمام‌شده به قدری افزايش يافته است که اغلب شرکت‌های بزرگ فولادی جهان در تلاش هستند تا با همکاری و تعامل با سازمان‌های علمي و پژوهشی و مراکز تکنولوژيکی، در مسير ارتقای سطح فناوری‌های خود حرکت کنند. در همين راستا، به منظور همسو شدن صنعت فولاد ايران با اين روندِ رو به رشد جهانی، لازم است تا برنامه‌ريزی مناسبی برای ارتقای تکنولوژی‌های اين صنعت و تعامل واحدهاي فولادی با شرکت‌های بزرگ و پيشرفته دنيا انجام شود.
ارسال توسط : نویسنده : حمیدرضا زارع منبع : ماهنامه اخبارفلزات
پ
پ

در بازارهای رقابتی امروز، دو عامل کیفیت محصولات و بهای تمام‌شده پارامترهایی کلیدی و تعیین‌کننده در فروش و بازاریابی محصولات برشمرده می‌شوند. دسترسی به تکنولوژی‌های روز و به‌کارگیری آن‌ها تاثیرات چشمگیری بر افزایش کیفیت و کاهش هزینه‌های تولید و بهای تمام‌شده خواهد داشت. از این رو، امروز مقوله تکنولوژی به عنصری کلیدی و حیاتی در توسعه صنعتی تبدیل شده است و هر واحد تولیدی، با دستیابی به تکنولوژی روز دنیا، می‌تواند با تولید محصولی قابل رقابت، گام‌های بلندی را در عرصه حضور در بازارهای بین‌المللی بردارد. در مقابل، بهره نگرفتن از فناوری‌های روز، به مرور زمان، واحد تولیدی را از عرصه رقابت در بازار کسب‌وکار دور خواهد کرد. با توجه به شرایط فعلی، این مسئله در مورد صنایع فعال در ایران اهمیت بیشتری دارد و به همین منظور، لازم است تا واحدهای تولیدی فعال در سطح کشور، به منظور نوآوری و کسب تکنولوژی‌های مورد نیاز، ارتباط خود را با شرکت‌های دانش‌بنیان تقویت کنند تا بتوانند از طریق یک تعامل برد ـ برد، به شکلی که منافع دو طرف تامین تامین شود، فناوری‌های مورد نیاز خود را توسعه دهند و در فرایند تولید به کار ببرند.

تکنولوژی، چالش امروز صنعت فولاد جهان

با توجه به ماهیت صنعت فولاد، فرایند تولید این صنعت از استخراج سنگ‌آهن تا تولید محصول نهایی، عمدتا به چند روش محدود انجام می‌شود و به همین دلیل، تغییرات تکنولوژیکی‌ این صنعت آهسته است و در بلندمدت صورت می‌گیرد. با این حال، دسترسی به تکنولوژی و استفاده از آن در تجهیزات مورد استفاده در خطوط تولیدی و حلقه‌ها و زنجیره‌های مختلف صنعت فولاد از اهمیت بالایی برخوردار است و  موجب بهبود راندمان و کاهش ضایعات تولید خواهد شد. در تکنولوژی‌های جدید صنعت فولاد، نقش انسان کمرنگ‌تر شده و اتوماسیون صنعتی به سطح بالاتری رسیده است. این دستاوردها در نهایت موجب خواهند شد تا آمار تولیدات افزایش و قیمت تمام‌شده کاهش یابد و در نهایت، محصولاتی قابل رقابت تولید شوند.

در مقابل، شرکت‌هایی که نمی‌توانند تکنولوژی‌های خود را به‌روزرسانی کنند و کماکان از تجهیزات گذشته خود همچون خطوط نور و کوره‌های قوس قدیمی استفاده می‌کنند قادر به رقابت در شرایط فعلی بازار نیستند و هزینه‌های تعمیرات و نگهداری آن‌ها به قدری افزایش یافته است که تولیداتشان دیگر صرفه اقتصادی ندارد و آن‌ها ناچار به تعطیلی و توقف تولید هستند.

شرکت‌های بزرگ و فعال در صنعت فولاد در عرصه بین‌المللی دائما در حال به‌روزرسانی تکنولوژی‌ها، ایده‌پردازی‌های جدید و رصد و بررسی نیازها و تقاضای مشتریان هستند و ایده‌های نو و جدید خود را در سطح نیمه‌صنعتی و صنعتی طرح‌ریزی می‌کنند.

بسیاری از سازمان‌ها و مراکز علمی و پژوهشی و واحدهای تکنولوژیکی، از طریق ارتباط با شرکت‌های فولادی، دائما در مسیر ارتقای سطح دانش، علم و فناوری و اجرای طرح‌های جدید در این صنعت حرکت می‌کنند. این شرکت‌ها عقاید، دانش و علم خود را، که سرمایه‌ای باارزش در صنعت فولاد برشمرده می‌شود، به شرکت‌های فعال در این صنعت عرضه  می‌کنند.

داشتن نگرشی سطحی و توجه صرف به مقوله تولیدِ هرچه بیشتر محصولات موجب عقب ماندن صنعت فولاد از بازار رقابت جهانی خواهد شد. بهره‌برداری از ظرفیت‌ها و تولید محصولات باید به موازات پایش و رصد شاخص‌های عملکردی و برنامه‌ریزی برای کسب و به‌کارگیری فناوری‌های جدیدتر انجام شود. به همین منظور، اکنون لازم است تا واحدهای فولادی کشور با شرکت‌های صاحب تکنولوژی در تعامل باشند و با حضور در همایش‌ها و نمایشگاه‌های مختلف بین‌المللی، با فناوری‌های نوین صنعت فولاد آشنا شوند و به این ترتیب، همواره آمادگی داشته باشند تا محصولات خود را با قیمت تمام‌شده کمتر و کیفیت بالاتر به بازار عرضه کنند.

مثال بارز این امر را می‌توان شرایط فعلی صنعت خودروی کشور دانست. فارغ از بحث‌های مربوط به انحصاری بودن بازار خودروی کشور، توجه صرف به مقوله رشد تولید محصولات و کم‌توجهی به رفع نیاز مشتریان و ارتقای کیفی محصولات به صورت بالفعل، امروز بازار خودروی کشور را در شرایطی نابسامان قرار داده است. اما صنعت فولاد کشور این‌چنین نیست و واحدهـای فعال در ایـن عرصـه، با به‌کارگیـری تکنولوژی‌های مناسب و تولید محصولات باکیفیت، توانسته‌اند به رغم تحریم‌ها، به جایگاه مناسبی در بازارهای بین‌المللی دست یابند. تداوم این روندِ رو به رشد، مستلزم اهمیت دادن به مقوله بهره‌وری و تکنولوژی و تعامل با شرکت‌های پیشرفته است.

شرکت‌های غربی و چینی از سال‌های دور، به دلیل پیشرو بودن در صنعت فولاد، به تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر دسترسی داشته‌اند. هم‌اکنون اصلی‌ترین چالش صنعت فولاد کشور در زمینه به‌کارگیری تکنولوژی‌های روز، تحریم‌ها و ارتباط ضعیف با شرکت‌های خارجی است که موجب شده دسترسی به فناوری‌های روز با محدودیت‌هایی مواجه شود. با وجود این، نباید اجازه داد که این چالش‌ها موجب عدم توسعه‌یافتگی در زمینه بهره‌گیری از تکنولوژی شوند. در چنین شرایطی، شرکت‌های فولادی سعی می‌کنند تا با آزمون و خطا و استفاده از تجربیات، تکنولوژی خود را ارتقا بخشند و آن را به سطح تکنولوژی روز جهان برسانند. بدیهی است که دستیابی به تکنولوژی‌ها و اجرای آن‌ها از این طریق مستلزم صرف زمان و هزینه بسیار زیادی خواهد بود. انتظار می‌رود که با گذر زمان، شرایطی برای ارتباط موثرتر و بهتر با شرکت‌های خارجی فراهم شود تا بتوان سریع‌تر به تکنولوژی‌های روز دنیا دسترسی پیدا کرد.

هم‌اکنون اصلی‌ترين چالش صنعت فولاد کشور در زمينه به‌کارگيری تکنولوژی‌های روز، تحريم‌ها و ارتباط ضعيف با شرکت‌های خارجی است که موجب شده دسترسی به فناوری‌های روز با محدوديت‌هايی مواجه شود. با وجود اين، نبايد اجازه داد که اين چالش‌ها موجب عدم توسعه‌يافتگی در زمينه بهره‌گيری از تکنولوژی شوند. در چنين شرايطی، شرکت‌های فولادی سعی می‌کنند تا با آزمون و خطا و استفاده از تجربيات، تکنولوژی خود را ارتقا بخشند و آن را به سطح تکنولوژی روز جهان برسانند.

فولاد خراسان بر مدار رشد تکنولوژی

با توجه به اهمیت بالای مقوله تکنولوژی در توسعه صنعت فولاد، شرکت فولاد خراسان رویکردها و سیاست‌های متنوع و گسترده‌ای را در زمینه مدیریت، ارز‌یابی و بهبود عملکرد تکنولوژی‌های خود در دستور کار دارد. به‌کارگیری یک سیستم ارزیابی تکنولوژی و شرکت در همایش‌های مختلف مدیریت تکنولوژی را می‌توان از جمله مهم‌ترین این سیاست‌ها دانست. به علاوه، این شرکت در زمینه EFQM، همواره خود را در معرض ارزیابی ممیزان خارج از شرکت قرار داده است تا بتواند به نگرشی مناسب در زمینه ارزیابی جایگاه خود در این عرصه دست یابد. شرکت فولاد خراسان در تلاش است تا با تعامل مناسب با سایر شرکت‌های فولادی و انتقال و کسب تکنولوژی‌های مناسب، در مسیر ارتقای فناوری و دانش صنعتی خود حرکت کند.

استراتژی اصلی شرکت فولاد خراسان برقراری تعادل و تحقق چشم‌انداز دستیابی به تولید ۵ میلیون تن محصول نهایی است. با توجه به این مسئله، بخش تحقیق و توسعه مجموعه در تلاش است تا با اجرای طرح‌های توسعه‌ای و بالا بردن نرخ بهره‌وری از واحدهای تولیدی قبلی از طریق اجرای تکنولوژی‌های نوین، تحقق اهداف شرکت را تسهیل کند. شرکت فولاد خراسان در بخش بهره‌برداری، با اتخاد روش‌هایی کاربردی همچون افزایش تولید، کاهش مصارف مواد اولیه و انرژی، بهره‌وری نیروی انسانی و به‌کارگیری تکنولوژی، گام موثری برای افزایش راندمان برداشته است. از تکنولوژی‌هایی که در کشور نبوده و این مجتمع آن را اجرا کرده و به منظور توسعه صنعت فولاد در اختیار دیگر شرکت‌ها قرار داده است می‌توان به سیستم هات شارژی اشاره کرد که در کوره‌های پیش‌گرم نورد به کار می‌رود. این سیستم از سطح اتوماسیون بالایی برخوردار است و بدون ایجاد خللی در فرایند تولید، در کنار صرفه‌جویی در مصرف گاز، تولید ریخته‌گری را به تولید نورد متصل می‌کند.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.